Το δεύτερο μαύρο κουτί του επιβατικού αεροσκάφους που συνετρίβη στις 12/6 στην Αχμενταμπάντ, με 279 νεκρούς στη βορειοδυτική Ινδία, βρέθηκε την Κυριακή.
Πρόκειται για το CVR (Cockpit Voice Recorder). Το άλλο μαύρο κουτί, το FDR (Flight Data Recorder, ή αλλιώς καταγραφέας δεδομένων πτήσης), στο οποίο περιέχονται στοιχεία για όλες τις παραμέτρους της πτήσης, όπως η ταχύτητα, η θέση, το υψόμετρο, η γωνία προσβολής κ.λπ., ανακτήθηκε την Παρασκευή, την επομένη του δυστυχήματος.
Σύμφωνα με την προκαταρκτική ανάλυση, το αεροσκάφος άρχισε να χάνει ύψος 15 δευτερόλεπτα μετά την απογείωση.
Βίντεο από κάμερες ασφαλείας δείχνει πως, αντίθετα των κανονισμών απογείωσης, οι τροχοί του αεροσκάφους παρέμειναν εκτεταμένοι καθ’ όλη τη διάρκεια της σύντομης πτήσης, ενώ αντιθέτως τα φλαπς δεν φαίνονται εκτεταμένα – όπως θα έπρεπε.
Οι ειδικοί εξετάζουν το ενδεχόμενο απώλειας ώσης, λανθασμένων ρυθμίσεων στα πτερύγια ή ανεπαρκούς ταχύτητας απογείωσης για το βάρος του αεροσκάφους.
Βλάβη στο κάθισμα του κυβερνήτη πιθανή αιτία της συντριβής στην Ινδία
Παράλληλα, εξετάζεται τυχόν μηχανική αστοχία στο κάθισμα του κυβερνήτη κατά τη στιγμή της απογείωσης ως αιτία της συντριβής, σύμφωνα με τα ευρήματα του υπό σύνταξη προκαταρκτικού πορίσματος της Ανεξάρτητης Αρχής Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων της Ινδίας.
Σύμφωνα με την έκθεση, την ώρα που το αεροσκάφος βρισκόταν στη φάση της περιστροφής (rotation) για απογείωση, το κάθισμα του κυβερνήτη φέρεται να ολίσθησε απότομα προς τα πίσω, λόγω αστοχίας στον μηχανισμό κλειδώματος της ράγας.
Το βάρος του σώματός του παρέσυρε ασυναίσθητα τα χειριστήρια ισχύος προς τη θέση “idle” (μηδενική ώθηση), προκαλώντας αιφνίδια μείωση της ισχύος των κινητήρων.
Ο συγκυβερνήτης προσπάθησε να επαναφέρει τα χειριστήρια σε θέση μέγιστης ισχύος, αλλά δεν κατάφερε να ξεπεράσει το βάρος και τη θέση του σώματος του κυβερνήτη, που πλέον ασκούσε πίεση στους μοχλούς.
Tέλη Ιουλίου αναμένεται το τελικό πόρισμα για τη συντριβή του Boeing
Σημειώνεται ότι στις 30 Ιουλίου 2025 αναμένεται να δημοσιευτεί η ολοκληρωμένη τεχνική έκθεση για το δυστύχημα.
Μόλις ένας από τους επιβαίνοντες, Βρετανός υπήκοος ινδικής καταγωγής, επέζησε όταν το αεροσκάφος συνετρίβη, δευτερόλεπτα μετά την απογείωσή του.
Τριάντα οκτώ άνθρωποι στο έδαφος, κυρίως γιατροί, φοιτητές ιατρικής και μέλη των οικογενειών τους, επίσης έχασαν τη ζωή τους όταν το αεροσκάφος μεγάλων αποστάσεων που είχε προορισμό το Λονδίνο κατέπεσε πάνω σε κτίρια στην πόλη.
Η ινδική υπηρεσία έρευνας αεροπορικών δυστυχημάτων (AAIB) έχει αρχίσει να διενεργεί λεπτομερή έρευνα και η αμερικανική υπηρεσία ασφάλειας των μεταφορών (NTSB) διεξάγει παράλληλη έρευνα, διότι το αεροσκάφος ήταν αμερικανικής κατασκευής.
Υπηρεσίες αρμόδιες για τις έρευνες σε περιπτώσεις αεροπορικών δυστυχημάτων στις ΗΠΑ και στη Βρετανία ανακοίνωσαν πως έστειλαν ομάδες ειδικών για να βοηθήσουν τους ινδούς ομολόγους τους.
Ειδικοί έχουν επισημάνει πως είναι ακόμη πολύ νωρίς για να γίνουν υποθέσεις για τα αίτια της καταστροφής, που συγκαταλέγεται στις χειρότερες των τελευταίων χρόνων.
Η ινδική υπηρεσία πολιτικής αεροπορίας διέταξε να γίνουν προληπτικές επιθεωρήσεις σε όλα τα Boeing 787 της Air India, ιδίως στους κινητήρες τους, στα ακροπτερύγια και στα συστήματα τροχοδρόμησης.