Μετά από ένα κύμα συγχωνεύσεων στην παγκόσμια ζυθοποιία έχουν απομείνει έξι όμιλοι που αντιπροσωπεύουν το 60% της κατανάλωσης σε όλον τον κόσμο και οι οποίοι καταφεύγουν στην μπύρα χωρίς αλκοόλ, αναζητώντας έτσι να επεκτείνουν το μερίδιο τους σε μια αγορά που γίνεται όλο και πιο δύσκολη. Για τις παλαιότερες γενιές μπορεί να ακούγεται εξωπραγματικό, αλλά το αλκοόλ δεν είναι πια τόσο της μόδας για τους νεότερους. Σύμφωνα με την Bloomberg Intelligence, η οποία αναλύει δεδομένα για κλάδους και οικονομίες, οι μεγάλες ζυθοποιίες –AB InBev, Heineken, Carlsberg, Diageo, Asahi Group Holdings και China Resources Snow Breweries– δεν έχουν άλλη επιλογή από το να επενδύσουν στην μπύρα χωρίς αλκοόλ παρά τις μετριοπαθείς προοπτικές ανάπτυξης.
Η αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών είναι αισθητή, με το 71% των GenZ, δηλαδή όσων έχουν γεννηθεί από το 1997 μέχρι το 2012, να δηλώνουν ότι υπάρχουν συνέπειες από την κατανάλωση του αλκοόλ, σύμφωνα με έρευνα της Bitter Booze. Επίσημα στοιχεία της Ε.Ε έδειξαν ότι μόνο το 1% των ηλικιών 15-24 και το 2,6% των ηλικιών 25-34 πίνει καθημερινά. Μελέτη του National Institute of Alcohol Abuse and Alcoholism (NIH) στις ΗΠΑ επιβεβαίωσε πως η κατά κεφαλήν κατανάλωση αλκοόλ των GenZ είναι χαμηλότερη κατά 20% σε σχέση με τους Millennials, την ομάδα των ανθρώπων που γεννήθηκαν από τις αρχές της δεκαετίας του ΄80 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του ΄90. Στη Βρετανία, όπου η παμπ είναι συνώνυμη με την κουλτούρα της χώρας, τα άτομα 20-24 ετών είναι σχεδόν κατά το ήμισυ λιγότερο πιθανό να ξοδέψουν για αλκοόλ από τους συμπολίτες τους άνω των 75 ετών. Περίπου το ένα τρίτο των Βρετανών 18-24 ετών απέχει πλέον εντελώς από το αλκοόλ, σύμφωνα με την έκθεση της Mintel που πραγματοποιήθηκε στις αρχές του 2024.
Σε αυτές τις καταναλωτικές τάσεις ανταποκρίθηκε η απόφαση της Heineken να ορίσει πρεσβευτή τον 27χρόνο Μαξ Βερστάπεν, παγκόσμιο πρωταθλητή της Φόρμουλα 1, της Heineken 0.0 στο πλαίσιο μιας εκστρατείας για την προώθηση της υπεύθυνης κατανάλωσης αλκοόλ, ειδικά σε σχέση με την οδήγηση. Αλλά τα περιθώρια ανάπτυξης δεν είναι μεγάλα. Μετά από τη μεγάλη αύξηση της κατανάλωσης στα τέλη της περασμένης δεκαετίας και το έτος 2021, η μπύρα χωρίς αλκοόλ κατέχει το 2% του όγκου της παγκόσμιας αγοράς ζύθου, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων του ευρύτερου κλάδου των αλκοολούχων ποτών IWSR. Ακόμη και με ετήσια άνοδο περίπου 8% στην παγκόσμια κατανάλωση, η μπύρα χωρίς αλκοόλ προβλέπεται ότι θα έχει αυξήσει το μερίδιο στο 3% της παγκόσμιας αγοράς μέχρι το 2029.
Μικρές ζυθοποιίες ανεβάζουν τον πήχη
Ένας ισχυρός ανταγωνιστής των μεγάλων ομίλων είναι οι μικρές ζυθοποιίες, αντιπροσωπεύοντας μια μετρήσιμη δύναμη σε τοπικές αγορές. Στην Ελλάδα εκτιμάται πως σήμερα υπάρχουν πάνω από 70 ζυθοποιίες παρά το ότι η κατανάλωση μπύρας είναι από τις χαμηλότερες στην Ε.Ε. Ανέρχεται στα 10,1 λίτρα ανά ενήλικα, ετησίως, έναντι των 14,3 λίτρων αντίστοιχα στην Τσεχία, σύμφωνα με την European Health Report προ πενταετίας. Σύμφωνα με την Brewers Association, ο αριθμός των craft breweries ή μικρών ζυθοποιιών στις ΗΠΑ αυξήθηκε από 9.092 το 2020 σε 9.906 το 2023. Αυτό αντανακλά μια ευρύτερη στροφή των καταναλωτών προς τοπικά παραγόμενες μπύρες μικρής παρτίδας με ιδιαίτερα γευστικά προφίλ. Στην Ευρώπη, ο αριθμός των ανεξάρτητων ζυθοποιείων και εταιρειών μπύρας έχει αυξηθεί κατά 11% από την έναρξη της πανδημίας COVID-19. Υπάρχουν, ωστόσο, ενδείξεις ότι η αγορά ωριμάζει και ίσως πλησιάζει σε ένα σημείο κορεσμού σε ορισμένες περιοχές.
Υγιεινός τρόπος ζωής και κάνναβη είναι οι ανταγωνιστές της μπύρας
Γεγονός είναι πως οι νεότερες γενιές ακολουθούν ένα πιο υγιεινό τρόπο ζωής. Όπως επισημαίνουν αναλυτές στο Bloomberg, η AB InBev, η μεγαλύτερη ζυθοποιία στον κόσμο, μετέτρεψε την Michelob Ultra στην μπίρα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στις ΗΠΑ, προωθώντας την ως μια επιλογή με λιγότερες θερμίδες για τους αθλητικούς τύπους. Τον Σεπτέμβριο ανακοίνωσε μια μη αλκοολούχα έκδοση — την Michelob Ultra Zero. Σε μια διαφήμιση, νεαροί ενήλικες κάνουν διάλειμμα από το beach volleyball για να ανοίξουν μία και στη συνέχεια τρέχουν πίσω για να συνεχίσουν το παιχνίδι, καθώς η φωνή λέει: «Stay in the game» (Μείνε στο Παιχνίδι). Η AB InBev έχει επίσης λανσάρει μη αλκοολούχες εκδόσεις των Budweiser, Stella Artois και Corona. Τον Μάιο, ο διευθύνων σύμβουλος, Μισέλ Δουκέρις, δήλωσε στους επενδυτές ότι το χαρτοφυλάκιο των μη αλκοολούχων ποτών της εταιρείας αναπτύσσεται με ρυθμό άνω του 30%. Η Corona Cero ήταν η πρώτη μπίρα που έγινε ποτέ χορηγός των Ολυμπιακών Αγώνων, στους περσινούς αγώνες στο Παρίσι.
Τέλος, η νομιμοποίηση της χρήσης κάνναβης για λόγους αναψυχής σε 24 πολιτείες των ΗΠΑ, συμπεριλαμβανομένης της Ουάσινγκτον και της Καλιφόρνια, φαίνεται να έχει οδηγήσει αρκετούς να μειώσουν το αλκοόλ. Βέβαια τα αποτελέσματα ερευνών δεν είναι αρκετά σαφή. Πάντως ανάλυση της NORML, η οποία δημοσιοποιήθηκε τον Μάρτιο του 2024, έδειξε πως οι πωλήσεις μπύρας στον Καναδά μειώθηκαν κατά 2,8% από τον Οκτώβριο του 2018, όταν νομιμοποιήθηκε η κάνναβη στη χώρα, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2020.