ΣΦΣ: Όχι στην ακύρωση της πεζοδρόμησης και επαναφορά των ΙΧ στη Βασιλίσσης Όλγας

Πώς σχολιάζει ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ) την απόφαση του Δήμου Αθηναίων να διακόψει την πεζοδρόμηση της Βασ. Όλγας

Έργα στη λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας στην Αθήνα © EUROKINISSI

Έντονη διαμαρτυρία για την απόφαση του δημάρχου Αθηναίων και της πλειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου να επαναφέρουν την κυκλοφορία των ΙΧ στη λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας, εκφράζει  ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ). Η επιλογή αυτή, όπως αναφέρει ο ΣΦΣ, αναιρεί τον σχεδιασμό πεζοδρόμησης που προβλεπόταν από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας και τη Μελέτη Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων, ενώ υπονομεύει τη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, καθώς αφορά τις λωρίδες του τραμ και των τρόλεϊ.

Σύμφωνα με τον ΣΦΣ, η απόφαση αυτή θα οδηγήσει σε κορεσμό της κυκλοφορίας, καθυστερήσεις στις δημόσιες συγκοινωνίες και μείωση της ελκυστικότητάς τους. Ο καθηγητής του ΕΜΠ Γιώργος Γιαννής επιβεβαιώνει ότι η επαναφορά των ΙΧ θα προκαλέσει συμφόρηση. Παράλληλα, η διακοπή της γραμμής του τραμ στον Νέο Κόσμο θέτει εμπόδια στην προγραμματισμένη επέκταση προς Πανεπιστημίου και Πατησίων.

Ο Σύλλογος καλεί τον ΟΑΣΑ και τα συναρμόδια υπουργεία να προστατεύσουν τις παρεμβάσεις υπέρ της βιώσιμης κινητικότητας και να προχωρήσουν στην εφαρμογή μέτρων, όπως το «πράσινο κύμα» στη διαδρομή του τραμ, προκειμένου να ενισχυθεί η αποτελεσματικότητα και η ελκυστικότητα των δημόσιων συγκοινωνιών στο κέντρο της Αθήνας.

Ακολουθεί η ανακοίνωση του ΣΦΣ

Ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου (ΣΦΣ), μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Επιβατών, διαμαρτύρεται εντονότατα για την απόφαση του δημάρχου Αθηναίων και της πλειοψηφίας του Δημοτικού Συμβουλίου Αθήνας, υπέρ της επαναφοράς της οδικής κυκλοφορίας στην υπό πεζοδρόμηση λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας, σε πλήρη αντίθεση με όσα προβλέπουν το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας και η Μελέτη Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων και μάλιστα επί της λωρίδας του Τραμ προς οδό Αρδηττού και της λωρίδας των τρόλεϊ προς την λ. Αμαλίας.

Η διοχέτευση της κυκλοφορίας επί των λωρίδων των δύο αυτών ΜΜΜ, που βάσει των μελετών, είναι τα μόνα τροχοφόρα μέσα που θα επιτρεπόταν να κινούνται στη Βασιλίσσης Όλγας, πλην πεζών και ποδηλάτων φυσικά, θα ματαιώσει το πολύ σημαντικό αυτό και επιβεβλημένο μέτρο ευνόησης της κίνησης αυτών των δύο πολύτιμων ΜΜΜ για την Αθήνα, αφού θα τα καταστήσει έρμαια μιας μποτιλιαρισμένης λωρίδας μικτής κυκλοφορίας που θα επιβαρύνει καθοριστικά τον χρόνο διαδρομής τους, καθώς και την ελκυστικότητά τους. Ο κορεσμός που θα προκληθεί στη Βασ. Όλγας επιβεβαιώνεται από τον καθηγητή ΕΜΠ Γ. Γιαννή.

Σημειώνεται ότι το νομοθετημένο Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας (αλλά και η υπάρχουσα Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό) προβλέπουν την επέκταση του τραμ κατά μήκος των οδών Πανεπιστημίου και Πατησίων, κάτι που δεν θα μπορεί να γίνει εάν η γραμμή του τραμ διακοπεί στον Ν. Κόσμο. Σημειώνεται επίσης ότι η διεθνής πρακτική στις μεγάλες πόλεις της Ευρώπης και σε αρκετές των ΗΠΑ επίσης, είναι η πεζοδρόμηση κεντρικών τους οδών και περιοχών και η προώθηση μέτρων ενίσχυσης της Βιώσιμης Κινητικότητας, με αποθάρρυνση ή απαγόρευση των ΙΧ σε τμήματα των ιστορικών τους κέντρων, πλην οχημάτων εκτάκτου ανάγκης, ενώ σε αρκετές των περιπτώσεων οι πεζοδρομήσεις κεντρικών οδών συνδυάζονται με την διέλευση μόνο τραμ.

Θα ήταν σκόπιμο ο δήμαρχος να δει τα δεκάδες έργα σε ευρωπαϊκές πόλεις (βλ. παρατιθέμενες φωτογραφίες) που μετατρέπουν κεντρικές αρτηρίες κυκλοφορίας σε πεζόδρομους με τραμ και ποδήλατο, όπως η Bahnhofstrasse στη Ζυρίχη, η κεντρική περιοχή Leids Plein στο Άμστερνταμ, το ιστορικό κέντρο της Βέρνης, που έχει κηρυχθεί Ιστορικός Τόπος Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO, ενώ τώρα ετοιμάζεται μεταξύ άλλων και η πεζοδρόμηση της Oxford Street στο Λονδίνο.

Εν κατακλείδι, η πολιτική της μετατροπής της Β. Όλγας και άλλων τμημάτων του ιστορικού κέντρου σε ζώνες που θα εξυπηρετούν αποκλειστικά την Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα (Δημόσια Συγκοινωνία, πεζούς και ποδήλατα) είναι ανθρωποκεντρική, αναζωογονητική για το δημόσιο χώρο, αποκαθιστά την αναδιανομή υπέρ των πεζών, των ΜΜΜ (εδώ του Τραμ και του Τρόλεϊ) και των εναλλακτικών μετακινήσεων, παρεμβαίνει στο σώμα της ιστορικής πόλης υποδειγματικά, δημιουργεί αξιοσημείωτο πολεοδομικό χειρισμό σε επίπεδο Ευρώπης, αλλά και εξασφαλίζει υψηλή περιβαλλοντική και αισθητική συνεκτικότητα, συνυπάρχει σε αρμονία με τον πολιτισμό και μνημειακές υποδομές.

Αντίθετα η πολιτική που επαναφέρει τα ΙΧ αυτοκίνητα σε μια εμβληματική παρέμβαση υπέρ της Βιώσιμης Κινητικότητας και μάλιστα επάνω στις λωρίδες αποκλειστικής διέλευσης του Τραμ και άλλων ΜΜΜ, έχει χαρακτηριστικά εμμονικής και λαϊκίστικης προσέγγισης δήθεν κάποιων αιτημάτων – διαμαρτυριών, που εστιάζουν εν έτει 2025 στην εξυπηρέτηση της απόλυτης ελευθερίας κίνησης των ΙΧ, ακόμη και εις βάρος του μεγάλου διακυβεύματος του ελεύθερου – δημόσιου χώρου και της προτεραιότητας ανεμπόδιστης κίνησης των ΜΜΜ. .

Καλούμε τον ΟΑΣΑ και τα 3 συναρμόδια Υπουργεία (Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Πολιτισμού) να μην επιτρέψουν την παραβίαση του ΡΣΑ και την απαξίωση των μεγάλων παρεμβάσεων υπέρ της Βιώσιμης Κινητικότητας που έγιναν στην κεντρική περιοχή της Πρωτεύουσας, όπως η Ενοποίηση των Αρχαιολογικών Χώρων (μέρος των οποίων είναι η Β. Όλγας), που ξεκίνησαν από τον πρώην υπουργό Χωροταξίας Οικισμού και Περιβάλλοντος και δήμαρχο Αθηναίων Αντώνη Τρίτση.

Βεβαίως οι παραπάνω φορείς δεν θα πρέπει να αμελήσουν αλλά αντιθέτως  να επιλύσουν το πρόβλημα πρόσβασης των κατοίκων της Πλάκας.

Η πολιτική οφείλει να πρωτοπορεί ανθρωποκεντρικά. Η πολιτική δεν ικανοποιεί αθροιστικά και άκριτα όλα τα αιτήματα, αλλά λογίζεται με βάση το δημόσιο συμφέρον, το δημόσιο χώρο, την προτεραιότητα στην συλλογική οικολογική μεταφορά προσώπων και όχι οχημάτων…

Τέλος να υπενθυμίσουμε ότι το Υπ. Μεταφορών θα πρέπει να εφαρμόσει επιτέλους το “ πράσινο κύμα “ και στην διαδρομή των τραμ από το Σύνταγμα μέχρι τον Ν. Κόσμο.