Μακραίνει η λίστα όσων θα συμμετέχουν στην απεργία της 1ης Οκτωβρίου 2025 που προκήρυξαν ΓΣΕΕ και ΑΔΕΔΥ.. Τι θα γίνει με ταξί, πλοία, σχολεία, λεωφορεία και Μετρό; Οι απαντήσεις δίνονται στις παρακάτω γραμμές. Η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ), θα δώσει το παρών στη συγκέντρωση διαμαρτυρίας στην Πλατεία Κλαυθμώνος, στις 11:00 το πρωί, δεμένα θα είναι τα πλοία, ενώ και τα ταξί τραβούν χειρόφρενο. Σε ό,τι αφορά τα περισσότερα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, αλλά και τα αεροπλάνα μέχρι στιγμής είναι άγνωστο το πώς θα λειτουργήσουν.
Στην απεργία συμμετέχουν και οι εργαζόμενοι στα Νοσοκομεία, όπως ανακοίνωσε η ΠΟΕΔΗΝ.
Η ανακοίνωση της ΠΝΟ για την απεργία της 1η Οκτωβρίου
Σε ανακοίνωσή της η ΠΝΟ, το συνδικαλιστικό όργανο των ναυτικών, αφορμή για την κινητοποίηση αποτελεί το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Εργασίας, που προβλέπει αύξηση του ημερήσιου χρόνου εργασίας στις 13 ώρες. Η ΠΝΟ τονίζει ότι αυτή η ρύθμιση καταργεί, ουσιαστικά, το ιστορικό τρίπτυχο «8 ώρες εργασία, 8 ώρες αναψυχή, 8 ώρες ξεκούραση» και δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην προσωπική ζωή, την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων.
Η Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία δίνει ιδιαίτερη έμφαση στις συνθήκες εργασίας και διαβίωσης των συναδέλφων στα πλοία και ταυτόχρονα προσπαθεί για ευνοϊκότερες συνθήκες εργασίας, σημειώνοντας, στην ανακοίνωσή της, πως «είναι ενδεικτικό ότι τον Αύγουστο του 2013, που οι πολιτικές, οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες που επικρατούσαν ήταν αρνητικές για τους εργαζόμενους, κυρώθηκε ο Κανονισμός για την Εφαρμογή Απαιτήσεων της Σύμβασης Ναυτικής Εργασίας, 2006 (MLC), της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας όπου στο άρθρο 8 δίνεται δυστυχώς το δικαίωμα στους πλοιοκτήτες να απασχολούν το πλήρωμα του πλοίου έως και 14 ώρες ημερησίως, με εξαίρεση τα Ε/Γ-Ο/Γ-Τ/Χ σκάφη, όπου εκεί ο μέγιστος χρόνος ημερήσιας απασχόλησης του πληρώματος είναι οι 10 ώρες».
Η ανακοίνωση της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας για την απεργία της 1ης Οκτωβρίου
Όπως αναφέρει η Ομοσπονδία Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδας (ΟΙΕΛΕ),, οι αλλεπάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις των τελευταίων ετών – από τον νόμο Χατζηδάκη μέχρι τις πρόσφατες εξαγγελίες της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως – οδηγούν σε πλήρη διάλυση των βασικών εργασιακών δικαιωμάτων. Η ΟΙΕΛΕ κάνει λόγο για «εργασία λάστιχο» και για «νόμους-δώρο σε συγκεκριμένα εργοδοτικά συμφέροντα», που καταργούν στην πράξη το 8ωρο και το 5νθήμερο, επιβάλλοντας εξαντλητικά ωράρια.
Η Ομοσπονδία παραθέτει στοιχεία που δείχνουν τη δραματική κατάσταση στην αγορά εργασίας:
Κάτω από 20% των εργαζομένων καλύπτονται σήμερα από συλλογικές συμβάσεις (έναντι 80% που απαιτεί η Ε.Ε.).
Η Ελλάδα καταγράφει τις περισσότερες ετήσιες ώρες εργασίας στην Ευρώπη (περίπου 2.100 έναντι 1.350 στον ευρωπαϊκό μέσο όρο).
Το 70% δηλώνει ότι βιώνει εργασιακή εξουθένωση και το 60% ότι η υγεία του έχει επηρεαστεί από τις συνθήκες εργασίας.
Τα τελευταία τέσσερα χρόνια τα εργατικά δυστυχήματα έχουν φτάσει τον αριθμό που καταγράφηκε συνολικά την προηγούμενη 25ετία.
«Η εργασία μετατρέπεται σε δυστοπία. Δεν είμαστε αναλώσιμοι, είμαστε άνθρωποι», υπογραμμίζει η ΟΙΕΛΕ, καλώντας τους εργαζόμενους να δώσουν μαζικό «παρών» στην απεργία.
Παράλληλα, η Ομοσπονδία υπενθυμίζει ότι τα προβλήματα δεν αφήνουν ανεπηρέαστη την ιδιωτική εκπαίδευση: «Στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία οι εκπαιδευτικοί δουλεύουν 12ωρα, ενώ σε φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών έχουν εξαφανιστεί τα ωράρια. Όλα βρίσκονται στη διακριτική ευχέρεια του εργοδότη».
Οι εργαζόμενοι ζητούν:
Την απόσυρση του νέου νομοσχεδίου που προβλέπει το 13ωρο.
Μείωση του εβδομαδιαίου ωραρίου στις 37,5 ώρες, κατά το ευρωπαϊκό πρότυπο.
Επαναφορά του πλαισίου ελεύθερων συλλογικών διαπραγματεύσεων.
«Ο χρόνος εργασίας δεν είναι εμπόρευμα, αλλά η ίδια μας η ζωή», καταλήγει η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ.
Τα ΜΜΜ αναμένεται να επηρεαστούν σοβαρά από την απεργία της 1ης Οκτωβρίου
Τα μέσα μαζικής μεταφοράς στην Αθήνα και στην υπόλοιπη Ελλάδα αναμένεται να επηρεαστούν σοβαρά από την απεργία της 1η Οκτωβρίου. Αναμένονται σημαντικές διαταραχές σε:
- Μετρό Αθήνας
Το μετρό αναμένεται να έχει περιορισμένα δρομολόγια ή να διακόψει εντελώς τη λειτουργία του κατά τη διάρκεια της 24ωρης απεργίας. Οι επιβάτες θα πρέπει να αναζητήσουν εναλλακτικές μεταφορές.
- Λεωφορεία και Τρόλεϊ
Τα αστικά λεωφορεία και τρόλεϊ στην Αθήνα και τις άλλες μεγάλες πόλεις θα έχουν ελάχιστα ή καθόλου δρομολόγια.
- Υπεραστικά Λεωφορεία ΚΤΕΛ
Τα ΚΤΕΛ αναμένεται να συμμετάσχουν στην απεργία, με αποτέλεσμα να υπάρξουν ακυρώσεις δρομολογίων.
- Σιδηροδρομικές Συγκοινωνίες
Ο ΟΣΕ και τα προαστιακά τρένα θα επηρεαστούν επίσης από την απεργία.
Η ανακοίνωση της ΠΟΕΔΗΝ και τα αιτήματα της για την απεργία της 1ης Οκτωβρίου
Στο πλευρό της ΑΔΕΔΥ και της ΓΣΕΕ, που έχουν προκηρύξει 24ωρη πανελλαδική απεργία για την Τετάρτη 1η Οκτωβρίου, στέκεται η ΠΟΕΔΗΝ, καλώντας τους υγειονομικούς σε συγκέντρωση στην Πλατεία Κλαυθμώνος στις 11:00 π.μ. Κεντρικό σύνθημα της κινητοποίησης είναι «Ασφάλεια στην Περίθαλψη – Αξιοπρέπεια στην Εργασία».
Όπως υπογραμμίζει η Ομοσπονδία, το Δημόσιο Σύστημα Υγείας, η Πρόνοια και το ΕΚΑΒ βρίσκονται «στα όρια των αντοχών τους» λόγω της δραματικής υποστελέχωσης. Σήμερα υπηρετούν 45.000 μόνιμοι και 25.000 συμβασιούχοι σε οργανικές θέσεις που φτάνουν τις 90.000, ενώ από την αρχή του 2023 το ισοζύγιο προσλήψεων – αποχωρήσεων παραμένει αρνητικό, με 3.000 λιγότερους εργαζομένους στα νοσοκομεία. Παράλληλα, οι χαμηλοί μισθοί και οι εξαντλητικές συνθήκες αποτρέπουν νέους επαγγελματίες να ενταχθούν στο ΕΣΥ.
Η ΠΟΕΔΗΝ καταγγέλλει ότι οι νεοδιόριστοι υγειονομικοί αμείβονται με ποσά που δεν επαρκούν ούτε για τα βασικά, με ενδεικτικά παραδείγματα: νοσηλευτής πανεπιστημιακής εκπαίδευσης 836 ευρώ, βοηθός νοσηλευτή 736 ευρώ, τραυματιοφορέας 684 ευρώ και επιμελητής Β΄ 1.216 ευρώ. Όπως σημειώνει, οι εξευτελιστικές αμοιβές σε συνδυασμό με την έλλειψη του 13ου και 14ου μισθού οδηγούν σε εργασιακή εξάντληση και οικονομικό αδιέξοδο.
Τέλος, η Ομοσπονδία κατηγορεί την κυβέρνηση ότι αγνόησε πλήρως το υγειονομικό προσωπικό στη ΔΕΘ, αποφεύγοντας να ανακοινώσει μέτρα ενίσχυσης της Δημόσιας Υγείας, ενώ καταγγέλλει ότι προωθεί ακόμη και 13ωρη εργασία ημερησίως και ζητά την απόσυρση του νομοσχεδίου, διεκδικώντας επαρκή στελέχωση, χρηματοδότηση, αυξήσεις μισθών, ένταξη στα ΒΑΕ, μονιμοποίηση συμβασιούχων και τέλος στις ιδιωτικοποιήσεις.