Θεσσαλονίκη: Στις 18 Νοεμβρίου ξεκινά ο Δυτικός Προαστιακός για Σίνδο

Το δρομολόγιο ξεκινά νωρίτερα με σκοπό την εξυπηρέτηση των χιλιάδων φοιτητών του ΔΙΠΑΕ. Σήμερα η ανακοίνωση από Hellenic Train

Hellenic Train © hellenictrain.gr

Η ημερομηνία για την έναρξη των δρομολογίων του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης, προς Σίνδο, έχει οριστικοποιηθεί, είναι η 18η Νοεμβρίου και πιθανότατα σήμερα, αφού η Hellenic Train πάρει την επίσημη εγκύκλιο από τον ΟΣΕ, θα ανακοινώσει τις ώρες των δρομολογίων, με τα οποία θα εξυπηρετούνται οι χιλιάδες των φοιτητών που σπουδάζουν στο Διεθνές Πανεπιστήμιο Ελλάδος (ΔΙΠΑΕ).

Γεγονός είναι ότι το ΥΠΥΜΕ και η «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος», έτρεξαν την υλοποίηση του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης, στο τμήμα της γραμμής Θεσσαλονίκη – Σίνδος, πριν καν ακόμη το έργο, συνολικά του Δυτικού Προαστιακού, αποκτήσει ανάδοχο. Έτσι, με το ενδιαφέρον που έχει επιδείξει ο αναπλ. υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης, όλοι οι εμπλεκόμενοι (Σιδ.Ελ., ΟΣΕΘ, ΟΑΣΘ, Ηellenic Train), έτρεξαν την προετοιμασία ώστε η σιδηροδρομική σύνδεση Ν.Σ.Σ. Θεσσαλονίκης- Σ.Σ.Σίνδου, ειδικά για την εξυπηρέτηση φοιτητών αλλά και προσωπικού του ΔΙΠΑΕ, να ξεκινήσει ακόμη νωρίτερα από το τέλος του μήνα ή και του έτους, όπως αρχικά σχεδιαζόταν.

Πληροφορίες θέλουν τον πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη να επισκέπτεται τη Θεσσαλονίκη ώστε να έχει μία εικόνα του πώς λειτουργεί ο Δυτικός Προαστιακός.

Όπως πληροφορείται το powergame.gr, ο σχεδιασμός προβλέπει την κίνηση έξι (6) ζευγών δρομολογίων από αυτοκινητάμαξες ΜΑΝ, με το πρώτο δρομολόγιο να φεύγει από τον Επιβατικό Σταθμό Θεσσαλονίκης στις 8:05 π.μ και το τελευταίο δρομολόγιο να αναχωρεί από το σιδηροδρομικό σταθμό Σίνδου, για Θεσσαλονίκη, στις 17:05. H μικρή αυτή διαδρομή θα εκτελείται σε 11 λεπτά της ώρας και μετά με λεωφορεία του ΟΑΣΘ οι επιβάτες θα μεταφέρονται δωρεάν στο ΔΙΠΑΕ. Το εισιτήριο από Ν.Σ.Σ. για Σίνδο θα κοστίζει ένα ευρώ και θα είναι μειωμένο – στα 0,80 ευρώ – για τους φοιτητές.

Έλαμψε ο Σ.Σ. στη Σίνδο

Η δημιουργία του Δυτικού Προαστιακού Θεσσαλονίκης, πατάει πάνω στην υφιστάμενη επιδομή των Σιδηροδρόμων, με την πρώτη στάση, στη Σίνδο, να βρίσκεται πάνω στην τηλε-διοικούμενη γραμμή Θεσσαλονίκη- Λάρισα- Αθήνα. Ωστόσο, πλέον, μπαίνει πρόσθετο τροχαίο υλικό ειδικά για την εξυπηρέτηση των περίπου 15.000 φοιτητών του ΔΙΠΑΕ, ενώ το προηγούμενο διάστημα η «Σιδ.Ελ.», έκαναν ουσιαστικά καινούργιο το σιδηροδρομικό σταθμό στη Σίνδο, που είχε το κακό του χάλι, όπως φαίνεται και στις φωτογραφίες που εξασφάλισε το powergame.gr, με το «πριν» και το «μετά» να μην έχουν καμία σύγκριση.

σινδοσ σταθμοσ

Σιδηροδρομικός σταθμός Σίνδου (πριν) © Powergame.gr

σινδοσ σταθμοσ

Σιδηροδρομικός Σταθμός Σίνδου (μετά) © Powergame.gr

Συνεργασία με ΟΑΣΘ και ΟΣΕΘ

Ο ΟΑΣΘ έχει δείξει ετοιμότητα για την εξυπηρέτηση φοιτητών και προσωπικού στις μετακινήσεις τους καθώς θα διαθέσει 2 – 3 λεωφορεία για τη μεταφορά τους από το Σ.Σ. Σίνδου στο ΔΙΠΑΕ αφού ο σταθμός βρίσκεται μακριά από το Πανεπιστήμιο, σε απόσταση περίπου 1.000 μέτρων. Να σημειωθεί ότι στη Σίνδο τόσο ο οικισμός όσο και η ΒΙΠΕ Σίνδου εξυπηρετούνται ήδη με δύο γραμμές αστικών δρομολογίων των ΚΤΕΛ.

Για τη Θεσσαλονίκη, η λειτουργία του Δυτικού Προαστιακού είναι μεγάλης σημασίας καθώς το δυτικό και πυκνοκατοικημένο τμήμα της, το οποίο μάλιστα φιλοξενεί και μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων, δεν συνδέεται με το Δίκτυο του Μετρό και όλες οι μετακινήσεις των κατοίκων γίνονται με τα λεωφορεία και με ιδιωτικά μέσα μετακίνησης.

Ο διαγωνισμός – πακέτο για Προαστιακό και σύνδεση ΟΛΘ

Επιτέλους, λοιπόν, ξεσκαλώνει από τις καθυστερήσεις ο διαγωνισμός – πακέτο που αφορά σε ένα μέρος του τη δημιουργία του Δυτικού Προαστιακού και στο άλλο την απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ – έργο μεγάλης σημασίας για το Λιμάνι και το διεθνές εμπόριο, τώρα που αναμένεται να προχωρήσει η επέκταση του 6ου προβλήτα. Σημειώνεται πως ο διαγωνισμός για τα δύο αυτά έργα είχε προκηρυχθεί τον Νοέμβριο του 2021 και ενδιαφέρον είχαν εκδηλώσει τέσσερα σχήματα και εταιρείες (ΑΚΤΩΡ – Μυτιληναίος, AVAX – Alstom, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΙΝΤΡΑΚΑΤ). Οι υποψήφιοι είχαν περάσει στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου ο οποίος όμως κράτησε σχεδόν τρία χρόνια, μέχρι που ολοκληρώθηκε το Μάϊο του 2025.

Το έργο, προϋπολογισμού 53,5 εκατ., περνάει τη φάση ΒΙΙ αφού η «Σιδ.Ελ» έχει καταλήξει στην τεχνική λύση που επιλέχθηκε. Έτσι, οι υποψήφιοι που προεπιλέχθηκαν θα κληθούν, ως το τέλος της φετινής χρονιάς, να υποβάλλουν τις δεσμευτικές οικονομικές τους προσφορές, οι οποίες αφού αξιολογηθούν θα επιλεγεί έπειτα ο προσωρινός ανάδοχος.

σινδοσ σταθμοσ

Σιδηροδρομικός Σταθμός Σίνδου (μετά) © Powergame.gr

Με αξιοποίηση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής υποδομής θα κατασκευαστούν όλα τα έργα που απαιτούνται για τη λειτουργία του Προαστιακού, ο οποίος θα διαθέτει επτά σιδηροδρομικές στάσεις. Ειδικότερα, θα κατασκευαστούν αποβάθρες, στέγαστρα, πεζογέφυρες, Η/Μ εγκαταστάσεις, χώροι στάθμευσης και έργα πρόσβασης κτλ) και σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης και ηλεκτροκίνησης.

Τονίζεται ότι ο ένας κλάδος του Δυτικού Προαστιακού, με κατεύθυνση προς Αγχίαλο, θα ωφεληθεί λειτουργικά από την αναβάθμιση της διεθνούς γραμμής Θεσσαλονίκη- Ειδομένη, πάνω στην οποία πατάει, καθώς τα έργα που είναι σε εξέλιξη ολοκληρώνονται στο πρώτο τρίμηνο του 2026. Η αναβάθμιση της γραμμής, που σήμερα χρησιμοποιείται κυρίως από εμπορικά τραίνα, θα μπορεί να προσελκύσει και επιβατική κίνηση.

Οι δύο κλάδοι του Δυτικού Προαστιακού

Αναλυτικότερα, το ανάπτυγμα του δικτύου του Δυτικού Προαστιακού, έχει τη μορφή του «Υ», είναι συνολικού μήκους 20,5 χλμ. και θα αποτελείται από δύο κλάδους που θα ξεκινούν από τον Ν.Σ.Σ. Θεσσαλονίκης και το TX1 και θα κινούνται Δυτικά μαζί, κάνοντας στάσεις σε Μενεμένη, Επτανήσου και Κορδελιό. Από το Κορδελιό και μετά ο κλάδος Π1 θα κατευθύνεται προς Σίνδο, πάνω στη γραμμή στην οποία κινούνται και τα τρένα για Λάρισα και Αθήνα. Ο κλάδος Π2 θα συνεχίζει στη γραμμή για Διαβατά και Αγχίαλο, περιοχές με πολλές επιχειρήσεις και μεγάλο αριθμό εργαζομένων. Σε Διαβατά και Αγχίαλο υπάρχουν σιδηροδρομικοί σταθμοί που χρειάζονται όμως αναβάθμιση.

Θα πρέπει να τονισθεί το εξής ως προς τον κλάδο Π2: Μετά από αιτήματα φορέων έχει δοθεί η υπόσχεση ότι ο Δυτικός Προαστιακός θα επεκταθεί μέχρι τον Άγιο Αθανάσιο και τη Γέφυρα, περιοχές με μεγάλους οικισμούς και πολλές επιχειρήσεις. Εάν τελικώς αυτό συμβεί τότε ο Δυτικός Προαστιακός θα έχει εννέα (9) στάσεις.

Σε ό,τι γενικότερα αφορά στις αστικές μετακινήσεις στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης, επισημαίνεται ότι η λειτουργία του Δυτικού Προαστιακού θα έρθει να «κουμπώσει» με τη λειτουργία του Μετρό, που σήμερα έχει στα δυτικά τερματικό στο Ν.Σ.Σ. Θεσσαλονίκης και ως το Μάρτιο 2026 θα φτάνει ανατολικά μέχρι τη Μίκρα με τη λειτουργία και της Επέκτασης Καλαμαριάς.