Στη Βουλή ο νέος ΚΟΚ: Τα όρια ταχύτητας, οδήγηση με κινητό και τι ποινικοποιείται

Τι προβλέπει ο νεος ΚΟΚ για τα ταξί, τα όρια ταχύτητας, το κινητό στην οδήγηση και τις ποινές. Όλο το νομοσχέδιο

Αυτοκίνητα © EUROKINISSI/ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ

Κατατέθηκε στη Βουλή σήμερα Σάββατο το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει σημαντικές αλλαγές στον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ).

Μεταξύ άλλων προβλέπει ότι τα ταξί τελικά μένουν εκτός λεωφορειολωρίδων, τουλάχιστον αυτά που φέρουν επιβάτες, καθώς και ότι ποινικοποιούνται για όλους τους οδηγούς αδικήματα, όπως η χρήση κινητών εν ώρα οδήγησης και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.

Στη Βουλή ο νέος ΚΟΚ

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον νέο ΚΟΚ, τα έμφορτα ταξί θα έχουν τη δυνατότητα να εισέρχονται μόνο για ελάχιστα δευτερόλεπτα στη λεωφορειολωρίδα των μέσων μαζικής μεταφοράς, αποκλειστικά και μόνο για να επιβιβάσουν ή να αποβιβάσουν κόσμο. Την ίδια ώρα ελεύθερη θα είναι η κίνηση των ταξί στις λωρίδες των λεωφορείων μόνον εφόσον αυτά είναι μηδενικών ρύπων ή μεταφέρουν άτομα με αναπηρία.

Όπως αναφέρει το άρθρο 55 του Κώδικα, στις λεωφορειολωρίδες η στάση επιβατικών δημόσιας χρήσης (Ε.Δ.Χ.) επιτρέπεται «για το απολύτως εύλογο χρονικό διάστημα, εφόσον δεν παρακωλύεται η κυκλοφορία των μέσων δημόσιας οδικής μαζικής μεταφοράς προσώπων για χρονικό διάστημα που δεν υπερβαίνει τα τριάντα (30) δευτερόλεπτα, και μόνο με σκοπό την επιβίβαση και αποβίβαση. Ειδικότερα, η αποβίβαση επιτρέπεται μόνο όπισθεν του λεωφορείου, ώστε να μην παρακωλύεται η απρόσκοπτη κυκλοφορία αυτού». Παράλληλα, θεσπίζεται για πρώτη φορά η δυνατότητα να κυκλοφορούν στη λεωφορειολωρίδα έμφορτα επιβατικά δημόσιας χρήσης (ΕΔΧ ΕΙΔΜΙΣΘ) αυτοκίνητα για τη μεταφορά ατόμων με αναπηρία, καθώς και έμφορτα ταξί μηδενικών ρύπων. Όπως έγινε γνωστό, η παραβίαση των διατάξεων τιμωρείται με πρόστιμο 150 ευρώ.

Δείτε εδώ όλο το νομοσχέδιο

Στο ίδιο νομοσχέδιο γίνεται σαφές πως οι λεωφορειολωρίδες όπως και η χάραξή τους είναι αρμοδιότητας των Ο.Α.Σ.Α. και Ο.Σ.Ε.Θ., και γίνεται με βάση μελέτες που εκπονούνται από τους δύο Οργανισμούς για τα μέτρα προτεραιότητας των δημόσιων ΜΜΜ έναντι των λοιπών οχημάτων, καθώς επίσης για την εγκατάσταση ειδικών σημάνσεων και για κάθε μέτρο που θα εξασφαλίζει την απρόσκοπτη κυκλοφορία των οχημάτων των αστικών συγκοινωνιών και την ασφαλή και άνετη διακίνηση των επιβατών. Η υλοποίηση της σήμανσης, η τοποθέτηση και συντήρηση των διαχωριστικών μέσων ανήκουν στην αρμοδιότητα των εποπτευόμενων από αυτό Οργανισμών που βαρύνονται και με τις σχετικές δαπάνες.

ΚΟΚ: Τα όρια ταχύτητας

Επιπλέον, ο νέος ΚΟΚ αναφέρεται και στα όρια ταχύτητας. Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές ορίζεται σε 30 χλμ./ώρα. Σε μονόδρομους με τουλάχιστον δύο λωρίδες κυκλοφορίας ή δρόμους διπλής κατεύθυνσης με τουλάχιστον δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, το όριο ορίζεται σε 50 χλμ./ώρα. Εκτός κατοικημένων περιοχών, τα όρια ποικίλουν ανά τύπο οχήματος από 70-130 χλμ./ώρα σε αυτοκινητόδρομους, 70-110 χλμ/ώρα σε οδούς ταχείας κυκλοφορίας, και 60-90 χλμ/ώρα στο λοιπό οδικό δίκτυο. Φυσικά υπάρχουν και εξαιρέσεις, όπως τα ηλεκτρικά πατίνια με ανώτατο όριο ταχύτητας τα 25 χλμ.

Ακόνα στον νέο Κώδικα προβλέπεται σημαντική αύξηση των προστίμων για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας, με το πρόστιμο να φτάνει τα 700 ευρώ συν αφαίρεση άδειας οδήγησης για 60 μέρες σε περίπτωση υπέρβασης του ορίου πάνω από 50 χιλιόμετρα ή 2.000 ευρώ και αφαίρεση της άδειας για ένα έτος για όσους κινούνται με ταχύτητες άνω των 200 χλμ./ώρα.

Οδήγηση με κινητό

Σε περίπτωση που κάποιος οδηγός πιαστεί από την Τροχαία για πρώτη φορά να οδηγεί με το κινητό στο χέρι, το πρόστιμο θα είναι 350 ευρώ και αφαίρεση του διπλώματος για 30 ημέρες. Τη δεύτερη φορά, που κάποιος πιαστεί υπότροπος να οδηγεί έχοντας το κινητό τηλέφωνο στο χέρι, το πρόστιμο θα ανέρχεται πλέον στα 1.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για 180 ημέρες, ενώ την τρίτη φορά το πρόστιμο θα είναι 2.000 ευρώ και αφαίρεση διπλώματος για ένα έτος.

Ποια αδικήματα ποινικοποιούνται

Τέλος, το νομοσχέδιο προβλέπει την ποινικοποίηση αδικημάτων που σχετίζονται με την οδήγηση και τα οποία χαρακτηρίζονται από υψηλή επικινδυνότητα, όπως η οδήγηση με τη χρήση κινητού, η μη παραχώρηση προτεραιότητας σε τρένο, η παραβίαση του κόκκινου ή της ειδικής μπάρας πριν από ισόπεδη σιδηροδρομική διάβαση, η στάθμευση σε σιδηροδρομική διάβαση, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και η οδήγηση χωρίς δίπλωμα οδήγησης.