Υδροπλάνα: Άλλη μια χαμένη σεζόν;

Ενώ εδώ και χρόνια έχει εξαγγελθεί η επανέναρξη των πτήσεών τους στην Ελλάδα, χάνονται μία μετά την άλλη οι τουριστικές σεζόν

Υδροπλάνα ©Unsplash

Ανάστατοι είναι οι ξενοδόχοι των Ιωαννίνων για το θέμα των υδροπλάνων, ζητώντας με επιστολή τους την παρέμβαση της πολιτικής ηγεσίας των υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και της διοίκησης της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας για την άμεση επανέναρξη των πτήσεων των υδροπλάνων.

Η Ενωση Ξενοδόχων Νομού Ιωαννίνων (ΕΞΝΙ) επισημαίνει ότι, παρά τις εξαγγελίες ότι όλα θα ήταν έτοιμα για να ξεκινήσουν φέτος οι εμπορικές πτήσεις από τις 16 Ιουνίου, τελικά οι απαραίτητες άδειες δεν εκδόθηκαν, με αποτέλεσμα να κινδυνεύει να χαθεί και η φετινή τουριστική σεζόν.

Στην επιστολή της η ΕΞΝΙ κάνει αναδρομή στην παλαιότερη περίοδο λειτουργίας των υδροπλάνων στη χώρα μας, όταν από το 2004 μέχρι το 2009 εκτελέστηκαν πάνω από 15.000 δρομολόγια με υδροπλάνα χωρίς κανένα πρόβλημα, ενώ εδώ και χρόνια έχει εξαγγελθεί η επανέναρξη των πτήσεών τους στην Ελλάδα, με αποτέλεσμα να «χάνονται οι τουριστικές σεζόν η μία μετά την άλλη. Τέτοιες καθυστερήσεις κινδυνεύουν να καθιστούν στην πράξη αντίστοιχες επενδύσεις οικονομικά ασύμφορες».

Η Ένωση τονίζει ότι τα υδροπλάνα μπορούν να ενισχύσουν σημαντικά το τουριστικό προϊόν της χώρας, ειδικά για περιοχές της ενδοχώρας και της νησιωτικής Ελλάδας που αντιμετωπίζουν προβλήματα προσβασιμότητας. Επισημαίνεται, τέλος, ότι οι επαναλαμβανόμενες καθυστερήσεις όχι μόνο υπονομεύουν τις τουριστικές προοπτικές, αλλά και καθιστούν τέτοιες επενδύσεις οικονομικά επισφαλείς.

Η ΕΞΝΙ ζητά από τα αρμόδια Υπουργεία να αναλάβουν άμεσα πρωτοβουλία ώστε να ξεκινήσουν οι εμπορικές πτήσεις των υδροπλάνων, δίνοντας νέα ώθηση στον τουρισμό και την περιφερειακή ανάπτυξη.

Και λίγη ιστορία για το πως φτάσαμε ως εδώ…

Το 2004 πραγματοποιούνται τα πρώτα πιλοτικά δρομολόγια υδροπλάνων στην Ελλάδα με αφετηρία την Κέρκυρα. Ιδρύεται η εταιρεία AirSea Lines, με στόχο τη σύνδεση Ιονίων νήσων και Δυτικής Ελλάδας.

Την περίοδο 2005–2007 γίνονται οι πρώτες προγραμματισμένες πτήσεις υδροπλάνων. Η AirSea Lines πραγματοποιεί δρομολόγια μεταξύ Κέρκυρας, Παξών και Ιωαννίνων. Το κοινό ανταποκρίνεται θετικά, αλλά σύντομα ανακύπτουν προβλήματα αδειοδότησης και λειτουργίας των υδατοδρομίων.

Το 2008 η AirSea Lines σταματά τη λειτουργία της. Το project εγκαταλείπεται, με κύρια αιτία το γραφειοκρατικό αδιέξοδο.

Την περίοδο 2010 – 2012, ελλείψει νομοθετικού πλαισίου και επενδυτικού ενδιαφέροντος, το σχέδιο παγώνει πλήρως.

Το 2013 ψηφίστηκε ο πρώτος νόμος για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων στην Ελλάδα (Ν. 4146/2013). Την ίδια χρονιά ανακοινώνεται φιλόδοξο σχέδιο για 100 υδατοδρόμια.

Την περίοδο 2014 – 2015 δημιουργούνται εταιρείες όπως η Hellenic Seaplanes, που παρουσιάζουν σχέδια για μεγάλα δίκτυα. Το ενδιαφέρον αναθερμαίνεται, αλλά οι άδειες δεν εκδίδονται.

Το 2016-2019 αρκετοί δήμοι της χώρας δηλώνουν ενδιαφέρον να μπουν στο δίκτυο.

Το 2020 ψηφίζεται νέος νόμος (Ν. 4663/2020), που επιτρέπει ιδιωτικά υδατοδρόμια και απλοποιεί τη διαδικασία. Ανακοινώνονται και πάλι πιλοτικά δρομολόγια, αλλά η πανδημία βάζει φρένο στα πάντα.

Τα επόμενα χρόνια αρχίζουν οι διαδικασίες για άδειες υδατοδρομίων: Κέρκυρα, Πάτρα, Βόλος, Ρέθυμνο, Ηράκλειο, Λίμνη Παμβώτιδα Ιωαννίνων, κ.ά. Οι εταιρείες διαφημίζουν επικείμενη έναρξη πτήσεων, αλλά αυτές δεν ξεκινούν. Εταιρικά και κυβερνητικά στελέχη τονίζουν πως το 2025 θα είναι η χρονιά των υδροπλάνων.