Πότε διαγράφονται οι “αιώνιοι” φοιτητές – Νέα ευκαιρία για σπουδές μέσω κατατακτηρίων εξετάσεων

Νέα ευκαιρία για σπουδές μέσω κατατακτηρίων εξετάσεων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευσης. Τι προβλέπει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας

Φοιτητές © ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στην καθιέρωση της ανώτατης διάρκειας φοίτησης με σαφή όρια στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αλλά και στη δημιουργία μηχανισμού «τελευταίας ευκαιρίας» για ενεργούς φοιτητές, προχωρά το υπουργείο Παιδείας, ενώ δίνεται παράταση φοίτησης έως δύο εξάμηνα, ή τρία, αν απαιτείται πρακτική άσκηση ή διπλωματική εργασία.

Στο νέο νομοσχέδιο του υπουργείου που τέθηκε για δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Παιδείας μέχρι και την Τρίτη 22 Ιουλίου και ώρα 10:00 π.μ. προβλέπεται επίσης η αύξηση του ποσοστού εισακτέων στα Πανεπιστήμια από το 12% στο 20%, ενώ σε περιφερειακά ΑΕΙ και Θεολογικές Σχολές φτάνει το 30% προχωρά το υπουργείο Παιδείας, δίνοντας νέα ευκαιρία για σπουδές μέσω κατατακτηρίων εξετάσεων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Το θέμα των «αιώνιων» φοιτητών θα βρεθεί και στο επίκεντρο τω συζητήσεων στο πλαίσιο της Συνόδου των πρυτάνεων οι εργασίες της οποία συνεχίζονται στην Ανάβυσσο. Οι συζητήσεις, μετά και το προσωπικό ενδιαφέρον για την εκπαίδευση που έδωσε ο πρωθυπουργός θα περιστραφούν γύρω από το θέμα των δύο νομοθετικών ρυθμίσεων για τους «αιώνιους» φοιτητές αλλά και για την ασφάλεια των Πανεπιστημίων.

Όπως τονίζεται στο νομοσχέδιο «η κυβέρνηση και το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, με γνώμονα τον σεβασμό στην προσπάθεια όλων των φοιτητών, αλλά και την ανάγκη για θεσμική αξιοπιστία και αξιοκρατία κατά την διάρκεια των σπουδών, προχωρούν σε μια ουσιαστική τομή που υπηρετεί έναν διττό, βαθιά κοινωνικό και αναπτυξιακό στόχο που διασφαλίζει τη δυνατότητα ολοκλήρωσης σπουδών για όσους έχουν ήδη προχωρήσει σημαντικά στο πρόγραμμα, μέσω στοχευμένων μηχανισμών υποστήριξης. Παράλληλα θέτει σαφή όρια και εγγυήσεις διαφάνειας για την εύρυθμη λειτουργία των πανεπιστημίων, στον ευρωπαϊκό βηματισμό που πρέπει να έχει»..

Κύριες παρεμβάσεις της μεταρρύθμισης

1) Καθιέρωση ανώτατης διάρκειας φοίτησης με σαφή όρια

  • Επιβεβαιώνεται η βούληση μεταρρύθμισης του Ν. 4957/2022 σύμφωνα με τον οποίο ορίζεται ανώτατος χρόνος σπουδών (ελάχιστη διάρκεια +4 ή +6 εξάμηνα).
  • Σε περίπτωση υπέρβασης, προβλέπεται αυτοδίκαιη διαγραφή δύο μήνες μετά την ολοκλήρωση της επαναληπτικής εξεταστικής του Σεπτεμβρίου.

2) Μηχανισμός «τελευταίας ευκαιρίας» για ενεργούς φοιτητές

  • Παράταση φοίτησης έως δύο εξάμηνα (ή τρία, αν απαιτείται πρακτική άσκηση ή διπλωματική εργασία).
  • Αφορά φοιτητές που έχουν ολοκληρώσει τουλάχιστον το 75% των απαιτούμενων πιστωτικών μονάδων.

3) Ευέλικτες ρυθμίσεις για ειδικές κατηγορίες

  • Δυνατότητα μερικής φοίτησης και αναστολής έως δύο έτη για εργαζόμενους, φοιτητές με αναπηρία, γονείς ανηλίκων, εγκυμονούσες, αθλητές υψηλών διακρίσεων και φοιτητές με σοβαρά προβλήματα υγείας.

Νέες ευκαιρίες μέσω κατακτηρίων εξετάσεων

  • Αύξηση ποσοστού εισακτέων από 12% στο 20%, ενώ σε περιφερειακά ΑΕΙ και Θεολογικές Σχολές φτάνει το 30%.
  • Δικαίωμα συμμετοχής και για φοιτητές που διαγράφηκαν λόγω υπέρβασης του χρόνου, εφόσον έχουν κατοχυρώσει τουλάχιστον 120 πιστωτικές μονάδες.

Βία στα Πανεπιστήμια: Οι έξι κεντρικοί άξονες του νομοσχεδίου του υπ. Παιδείας

Νέο νομοθετικό πλαίσιο άμεσης και αποτελεσματικής δράσης απέναντι στη βία και την παραβατικότητα στα πανεπιστήμια, αλλά και αυστηρής λογοδοσίας, επ’ ωφελεία της φοιτητικής και της ακαδημαϊκής κοινότητας φέρνει η κυβέρνηση. Το νομοσχέδιο  του υπουργείου Παιδείας, που τίθεται σε διαβούλευση έως τις 22 Ιουλίου  περιλαμβάνει έξι κεντρικούς άξονες . Το νομοσχέδιο έχει σκοπό τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας των ιδρυμάτων, την ανεμπόδιστη άσκηση της ελευθερίας του λόγου και της ακαδημαϊκής ελευθερίας, και την αντιμετώπιση φαινομένων υψηλής απαξίας κατά της ζωής και της σωματικής ακεραιότητας των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας, καθώς και κατά των εγκαταστάσεων και της περιουσίας των ΑΕΙ.

Νομοσχέδιο για τη βία στα πανεπιστήμια: Οι έξι κεντρικοί άξονες

Η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία, διαπνέεται από βασικούς κανόνες, που ενισχύουν το αίσθημα ασφάλειας στους πανεπιστημιακούς χώρους και πηγάζει μέσα από έξι κεντρικούς άξονες που αφορούν:

  • την ενίσχυση του ποινικού οπλοστασίου, την καθιέρωση μηχανισμού άμεσης αντίδρασης,
  • τον εξορθολογισμό της πειθαρχικής διαδικασίας και διασφάλιση λογοδοσίας,
  • την αξιοποίηση τεχνικών μέσων ελεγχόμενης πρόσβασης και ταυτοποίησης,
  • την άμεση επιβάρυνση των υπαιτίων με αποζημίωση για φθορά ή καταστροφή δημόσιας περιουσίας και
  • τη σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Βίας και εκπόνηση σχεδίου πρόληψης παραβατικών συμπεριφορών.

Βασικά σημεία

1)Ενίσχυση Ποινικού οπλοστασίου

Επέκταση του άρθρου 168 ΠΚ, ώστε η έννοια της «διατάραξης λειτουργίας υπηρεσίας» να καλύπτει ρητά πλέον, για πρώτη φορά, και τη λειτουργία των πανεπιστημίων.

  • Αυστηροποίηση ποινών για οργανωμένες και βίαιες ενέργειες, έως και κάθειρξη 10 ετών, σε περιπτώσεις σοβαρών επιθέσεων και φθορών.
  • Νέες διατάξεις για άμεση απαγόρευση εισόδου των κατηγορουμένων σε πανεπιστημιακούς χώρους, αμέσως μετά την δίωξη.
  • Την εποπτεία αναλαμβάνει ειδικά ορισμένος εισαγγελέας σε Αθήνα, Πειραιά και Θεσσαλονίκη, με κεντρικό συντονισμό από αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου.

2) Καθιέρωση Αυτοδίκαιων Κυρώσεων:

  • Άμεση αναστολή φοιτητικής ιδιότητας για όσους παρανομούν.
  • Αφαίρεση δικαιωμάτων πρόσβασης, παροχών και συμμετοχής σε ακαδημαϊκές δραστηριότητες.
  • Οριστική διαγραφή σε περιπτώσεις αμετάκλητης καταδίκης για βαριά κακουργήματα.

3) Εξορθολογισμός της Πειθαρχικής Διαδικασίας και διασφάλιση λογοδοσίας:

  • Θεσμοθέτηση ενός ενιαίου Πειθαρχικού Συμβουλίου ανά Ίδρυμα, με νέα σύνθεση και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα.
  • Ρήτρα θεσμικής ευθύνης για τα διοικητικά όργανα που αδρανούν, με πειθαρχικές κυρώσεις έως παύση από το αξίωμα.
  • Μετατροπή της πειθαρχικής διαδικασίας σε απολύτως δεσμευτική θεσμική υποχρέωση, κατοχυρωμένη με σαφή όρια, υποχρεώσεις και συνέπειες, ώστε η προστασία της ακαδημαϊκής λειτουργίας να εδράζεται όχι μόνο στο περιεχόμενο του κανόνα, αλλά και στην εγγυημένη εφαρμογή του.

4) Τεχνικά Μέσα Ελεγχόμενης Πρόσβασης και Ταυτοποίησης:

  • Καθιέρωση ψηφιακού συστήματος ελεγχόμενης πρόσβασης με χρήση ακαδημαϊκής ταυτότητας.
  • Λειτουργία επιπέδων ελέγχου και κέντρου επιχειρήσεων.
  • Εγκατάσταση μέσων παρακολούθησης με αυστηρές εγγυήσεις προστασίας των προσωπικών δεδομένων όλων.
  • Το πλαίσιο δεν μένει σε θεωρητικό επίπεδο αλλά τίθεται σε παραγωγική λειτουργία, αφού το ΥΠΑΙΘΑ βεβαιωθεί σε συνεργασία με τα ιδρύματα ότι είναι έτοιμες οι υποδομές, τα πρωτόκολλα ασφαλείας και τις εγγυήσεις προστασίας δεδομένων.

5) Αποζημίωση για Φθορές Δημόσιας Περιουσίας:

  • Άμεση διαδικασία τεκμηρίωσης και κοστολόγησης ζημιών σε σύντομες χρονικές προθεσμίες.
  • Καταλογισμός στους υπαίτιους, με βεβαίωση ποσού το οποίο θα εισπράττεται όπως κάθε οφειλή προς το Δημόσιο.

6) Σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου Βίας στα Πανεπιστήμια:

  • Καταγραφή περιστατικών βίας και σχεδίαση προληπτικών δράσεων.
  • Προώθηση κουλτούρας μηδενικής ανοχής στη βία και τον εκφοβισμό.