Εγνατία Οδός: Καμπάνες για τις υπερκοστολογίσεις, στη φυλακή δύο μηχανικοί

Επτά είναι συνολικά οι καταδικασθέντες, οι οποίοι ήταν επιβλέποντες του έργου για λογαριασμό της Εγνατίας Οδού

Εγνατία Οδός, τούνελ © EUROKINISSI/ΡΑΦΑΗΛ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ

Σε ποινές κάθειρξης 13 ετών καταδικάσθηκαν δύο μηχανικοί της Εγνατίας Οδού Α.Ε., που κρίθηκαν ένοχοι σε υπόθεση υπερτιμολογήσεων, που αφορούσε στην κατασκευή δίδυμων σηράγγων στο δυτικό τμήμα του αυτοκινητόδρομου, την περίοδο 2008-2009.

Σύμφωνα με την απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Θεσσαλονίκης, ποινές κάθειρξης από 5 έως και 13 έτη, επιβλήθηκαν σε πέντε μηχανικούς που την περίοδο εκείνη υπηρετούσαν στην τεχνική Εταιρεία του δημοσίου, εκ των οποίων ένας έχει συνταξιοδοτηθεί ενώ δύο εργάζονταν, ως συμβασιούχοι. Επίσης, πολυετείς καθείρξεις επιβλήθηκαν στον νόμιμο εκπρόσωπο της αναδόχου εταιρείας και σε εργοταξιάρχη της κατασκευάστριας εταιρείας.

Να σημειωθεί ότι η υπόθεση, που αφορά υπερτιμολογήσεις 32 εκατ. ευρώ, είχε κινηθεί από την ίδια την Ε.Ο.Α.Ε., το 2015.

Μετά από πολύμηνη ακροαματική διαδικασία, το Δικαστήριο έκρινε συνολικά ενόχους – χωρίς αναγνώριση ελαφρυντικού – 7 από τους συνολικά 15 κατηγορούμενους. Μεταξύ αυτών που αθωώθηκαν είναι μέλη παλαιότερων διοικήσεων της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», ενώ στα έτη που μεσολάβησαν, τρεις εκ των κατηγορουμένων, απεβίωσαν.

Δύο από τους καταδικασθέντες (με ποινή κάθειρξης 13 έτη ο καθένας) θα οδηγηθούν στη φυλακή, καθώς η έφεσή τους δεν έχει αναστέλλουσα δύναμη. Για τους τρεις από τους υπόλοιπους αποφασίστηκε κατ’ οίκον έκτιση της ποινής καθώς η έφεσή τους έχει ανασταλτικό χαρακτήρα υπό τον όρο καταβολής εγγύησης, ενώ ελεύθεροι με εγγύηση θα μείνουν μέχρι το εφετείο και οι υπόλοιποι δύο καταδικασθέντες. Η εγγυοδοσία που ορίστηκε είναι κατά περίπτωση από 5.000 έως 25.000 ευρώ.

Οι μηχανικοί για τους οποίους το δικαστήριο «έδειξε» τον δρόμο προς τη φυλακή ήταν επιβλέποντες του έργου για λογαριασμό της Εγνατίας Οδού και κρίθηκαν ένοχοι για απάτη εις βάρος Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου (Εγνατία Οδός ΑΕ- κατά μετατροπή του κατηγορητηρίου από απάτη κατά του ελληνικού Δημοσίου), απιστία, ψευδή βεβαίωση και νόθευση εγγράφου.

Ως ηθικοί αυτουργοί στην απάτη και την ψευδή βεβαίωση τιμωρήθηκαν μία μηχανικός της αναδόχου εταιρίας και ο νόμιμος εκπρόσωπός της (10 και 12 έτη κάθειρξη, αντίστοιχα). Επιπλέον, το δικαστήριο αποφάσισε να απαλλάξει όσους κατηγορούμενους αντιμετώπιζαν την πράξη της απόπειρας απάτης κατά των συμφερόντων της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η υπόθεση πήρε τον δρόμο της Δικαιοσύνης, το 2015, ύστερα από μηνυτήρια αναφορά που κατέθεσε στον Εισαγγελέα Διαφθοράς Θεσσαλονίκης η τότε διοίκηση της «Εγνατία Οδός Α.Ε.». Το έργο αφορούσε την κατασκευή πέντε δίδυμων σηράγγων στις θέσεις Αγίας Τριάδας, Αγίας Παρασκευής, Αγναντερού, Πριονίων και Βελανιδίων. Σύμφωνα με το παραπεμπτικό βούλευμα, οι επίμαχες σήραγγες προϋπολογίστηκαν και κατασκευάστηκαν ως συγκεκριμένης κατηγορίας αλλά πληρώθηκαν ως άλλης κατηγορίας, σημαντικά ακριβότερης.

Να σημειωθεί ότι στα ποινικά δικαστήρια της Θεσσαλονίκης εκκρεμεί και δεύτερη δικογραφία, που αφορά υπερκοστολογήσεις εργασιών σε άλλο τμήμα του ίδιου αυτοκινητόδρομου (μήκους 8,5 χιλιομέτρων από τη σήραγγα Παναγίας μέχρι τη σήραγγα Συρτού). Πολλά από τα κατηγορούμενα πρόσωπα είναι κοινά, ενώ το ύψος των υπερκοστολογήσεων στην περίπτωση αυτή ξεπερνά τα 40 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το κατηγορητήριο.