Θετικό ήταν το πρώτο δείγμα της χρήσης του «Route 1», δηλαδή του συνδυασμένου προϊόντος που δημιούργησαν από κοινού οι Διαχειριστές Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου Ελλάδας (ΔΕΣΦΑ) Βουλγαρίας (Bulgartransgaz), Ρουμανίας (Transgaz), Μολδαβίας (Vestmoldtransgaz) και Ουκρανίας (GTSOU), για να διευκολυνθεί η μεταφορά φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς την Ουκρανία μέσω των υποδομών του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου. Όμως απαιτούνται περαιτέρω βελτιωτικές κινήσεις για να αυξηθεί η εμπορική αξιοποίηση της όδευσης και το προσφερόμενο προϊόν να καταστεί πραγματικά βιώσιμο και ανταγωνιστικό.
Αυτό υποστήριξε σε συνέντευξή του στο ICIS o Ντμίτρο Σάκαρουκ, διευθύνων σύμβουλος της ουκρανικής D.Trading (θυγατρική της DTEK), δηλαδή της εταιρείας που χρησιμοποιεί τον Κάθετο Διάδρομο και σύμφωνα με τις πληροφορίες έδωσε το «παρών» και στη δημοπρασία δέσμευσης δυναμικότητας στο «Route 1» προ ημερών, στην οποία δεσμεύθηκε το 5% της προσφερόμενης δυναμικότητας. Το σήμα του κ. Σάκαρουκ έρχεται στον απόηχο των προειδοποιήσεων ότι τα αποθέματα φυσικού αερίου της Ουκρανίας εν όψει του χειμώνα είναι σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα -με το ποσοστό πλήρωσης των αποθηκών να είναι μόλις 13%- και στο φόντο της αυξημένης κινητικότητας που καταγράφεται για τον Κάθετο Διάδρομο.
Συγκεκριμένα, ο επικεφαλής της D. Trading υποστήριξε ότι οι πέντε Διαχειριστές που εμπλέκονται στο project του Route 1 θα πρέπει να εξετάσουν την αύξηση της διαθέσιμης χωρητικότητας για την εν λόγω όδευση (η οποία χρησιμοποιεί τις υποδομές του Διαβαλκανικού Αγωγού σε αντίστροφη ροή, από τον Νότο προς τον Βορρά), να επεκτείνουν την περίοδο των δεσμεύσεων και να μειώσουν περαιτέρω τα τιμολόγια (σ.σ. σε συνέχεια της μείωσης 25% που έχει ήδη εφαρμοστεί).
Μιλώντας στο περιθώριο της Διάσκεψης για την Ανάκαμψη της Ουκρανίας που έλαβε χώρα στη Ρώμη την περασμένη εβδομάδα, ο κ. Σάκαρουκ σημείωσε ότι η εταιρεία του δεσμεύει τη μεγαλύτερη χωρητικότητα για εξαγωγές φυσικού αερίου από το Virtual Trading Point της Ελλάδας προς τις αποθήκες αερίου της Ουκρανίας κατά τη δημοπρασία που διεξήχθη πριν από λίγες ημέρες, προσθέτοντας ότι οι Διαχειριστές πρέπει να δεσμεύουν μια ελάχιστη σταθερή χωρητικότητα, ώστε οι εταιρείες εμπορίας να μπορούν να προβλέψουν τη θέση τους στην αγορά. Αυτήν τη στιγμή η χωρητικότητα του Route 1 προσφέρεται στη βάση της εναπομείνασας χωρητικότητας, αφού πρώτα κατανεμηθεί η σταθερή χωρητικότητα για τα «κανονικά» προϊόντα μέσω των τακτικών μηνιαίων δημοπρασιών. Σύμφωνα, ωστόσο, με τον CEO της D.Trading, οι Διαχειριστές θα πρέπει να εγγυώνται τουλάχιστον μια ελάχιστη χωρητικότητα στην οποία οι έμποροι να μπορούν να βασίζονται κάθε μήνα. Ο κ. Σάκαρουκ πρόσθεσε επίσης ότι εάν το προϊόν, που αυτήν τη στιγμή προσφέρεται προσωρινά, επεκταθεί πέρα από τον Οκτώβριο, θα πρέπει να διατεθεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Όπως υποστήριξε, οι έμποροι θα ωφελούνταν αν η χωρητικότητα προσφερόταν σε τριμηνιαία βάση, καθώς πολλές εταιρείες μπορεί να επιδιώκουν την εισαγωγή LNG μέσω Ελλάδας, κάτι που απαιτεί μεγαλύτερη χρονική ευελιξία σε ό,τι αφορά την εισαγωγή, την αεριοποίηση και την αποστολή.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr