Motor Oil: Ενστάσεις για το πλαίσιο διαχείρισης του Τερματικού LNG της Ρεβυθούσας

Τοποθετούμενη στη δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕΕΥ επί εισήγησης του ΔΕΣΦΑ, η Motor Oil ζητεί να επιμηκυνθεί η περίοδος εκφόρτωσης στη Ρεβυθούσα

Επίσκεψη Μητσοτάκη στις εγκαταστάσεις του τερματικού σταθμού Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) στο νησί της Ρεβυθούσας © Γραφείο Τύπου Πρωθυπουργού

Ενστάσεις όσον αφορά το ισχύον πλαίσιο διαχείρισης του τερματικού LNG της Ρεβυθούσας εκφράζει η Motor Oil, στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης που διενήργησε η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) επί της εισήγησης του ΔΕΣΦΑ για την αναθεώρηση του Κώδικα Διαχείρισης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ).

Όπως αναφέρει η εταιρεία στην επιστολή της, συμφωνεί με τη γενική κατεύθυνση της αναθεώρησης, «που περιλαμβάνει ρυθμίσεις που ενισχύουν τη λειτουργικότητα του Συστήματος και απλοποιούν τις διαδικασίες για τους Χρήστες». Αξιολογεί, δε, θετικά την πρόβλεψη για διευρυμένα περιθώρια δέσμευσης μεταφορικής ικανότητας και δηλώσεων/επαναδηλώσεων σε φυσικά σημεία, την πλήρη κατάργηση των διατάξεων που σχετίζονται με τον μηναίο προγραμματισμό LNG, την ελάφρυνση των χρεώσεων ακύρωσης και τροποποίησης των εκφορτώσεων, καθώς και άλλες παρεμβάσεις που συμβάλλουν στη βελτίωση της ευελιξίας του ΕΣΦΑ για τους χρήστες.

Παρά τη θετική συνολική αποτίμηση των αλλαγών που προτείνονται από τον ΔΕΣΦΑ, ωστόσο, η Motor Oil εκτιμά ότι υπολείπονται κρίσιμες παρεμβάσεις για την περαιτέρω βελτιστοποίηση της λειτουργίας του Συστήματος προς όφελος των χρηστών, με τις παρατηρήσεις της να επικεντρώνονται στο πλαίσιο λειτουργίας της Ρεβυθούσας, που «εξακολουθεί να εμφανίζει σημαντικούς περιορισμούς ως προς την ευελιξία κατά την εισαγωγή φορτίων και τη διαχείριση των αποθεμάτων LNG από τους Χρήστες».

Συγκεκριμένα, οι ισχύουσες διατάξεις που διέπουν τον προγραμματισμό εκφορτώσεων -και δη εκείνων που δεν εντάσσονται στον ετήσιο προγραμματισμό- και την απαιτούμενη δυναμικότητα αεριοποίησης παραμένουν ανελαστικές ως προς τη δυνατότητα ανακατανομής μεταξύ των χρηστών. Αναφέρεται ενδεικτικά η επιβολή προκαθορισμένων σχημάτων αεριοποίησης  13 ή  18 ημερών για τις χρονοθυρίδες LNG, χωρίς πρόβλεψη εναλλακτικών επιλογών, όπως η δυνατότητα επιμήκυνσής τους έως τις 30 ημέρες. Κάτι που, σύμφωνα με τη Motor Oil, περιορίζει σημαντικά τη δυνατότητα των Χρηστών να προσαρμόσουν τον ρυθμό αεριοποίησης στις πραγματικές τους ανάγκες κατανάλωσης και οδηγεί σε πρόσθετα κόστη όταν απαιτείται η αγορά συμπληρωματικής δυναμικότητας αεριοποίησης για το διάστημα που υπερβαίνει την προβλεπόμενη περίοδο εκφόρτωσης. Για την επίλυση του ζητήματος αυτού προτείνει την υιοθέτηση μηχανισμού «Lending and Borrowing», στη βάση του οποίου οι χρήστες που συμμετέχουν στον ετήσιο προγραμματισμό LNG θα μπορούν να ανταλλάσσουν μεταξύ τους μη αξιοποιούμενο χώρο ή δυναμικότητα LNG και να λαμβάνουν από άλλον χρήστη χώρο ή δυναμικότητα ιδίου ύψους στην περίοδο που έχουν ανάγκη.

Μια άλλη ένσταση που διατυπώνεται αφορά την περιορισμένη δυνατότητα κατανομής φορτίων LNG σε μεγαλύτερο χρονικό ορίζοντα κατανάλωσης, η οποία δυσχεραίνει τον προγραμματισμό των χρηστών και οδηγεί σε χαμηλά επίπεδα αξιοποίησης την υποδομή της Ρεβυθούσας. Η Motor Oil εκτιμά ότι η κατάσταση αυτή δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού, καθώς η πλειονότητα της ετήσιας χαμηλού κόστους δυναμικότητας δεσμεύεται από περιορισμένο αριθμό χρηστών που διατηρούν πλήρη ευελιξία στην εκφόρτωση ή ακύρωση φορτίων, πλην όμως τελικά υποαξιοποιούν τη δεσμευμένη δυναμικότητα λόγω απόκλισης μεταξύ δεσμεύσεων και πραγματικών αναγκών. «Παράλληλα, οι λοιποί χρήστες διαθέτουν περιορισμένες δυνατότητες συμμετοχής στον προγραμματισμό εκφορτώσεων, καθώς η απαιτούμενη δυναμικότητα αεριοποίησης ή αποθήκευσης έχει ήδη δεσμευτεί, ανεξαρτήτως τελικής χρήσης, γεγονός που καθιστά αδύνατη την κάλυψη έκτακτης ζήτησης, φαινόμενο που έχει παρατηρηθεί επανειλημμένα κατά τη χειμερινή περίοδο. Ενδεικτικά, κατά το διάστημα 1 Ιανουαρίου 2022-30 Ιουνίου 2025, το 81% της τεχνικής δυναμικότητας της Ρεβυθούσας είχε δεσμευθεί, ενώ η πραγματική αεριοποίηση ανήλθε μόλις στο 36%, γεγονός που καταδεικνύει ότι ο Διαχειριστής εισπράττει από τους Χρήστες δύο με τρεις φορές μεγαλύτερα έσοδα σε σχέση με την πραγματική χρήση της υποδομής».

Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr