Αυξάνονται και πληθύνονται οι εγκαταστάσεις φωτοβολταϊκών πάρκων σε αεροδρόμια, λιμάνια και αυτοκινητόδρομους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, καθώς η περιοχή ακολουθεί την παγκόσμια τάση της «σύζευξης» της πράσινης ενέργειας (συχνά με τη μορφή της αυτοπαραγωγής) και των υποδομών που ανοίγει νέες επενδυτικές ευκαιρίες για ενεργειακούς και κατασκευαστικούς ομίλους. Στην εμπροσθοφυλακή του “πράσινου κύματος¨ στις υποδομές βρίσκονται τα αεροδρόμια «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας το αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης που επιδιώκουν να συνδυάσουν την ενεργειακή αυτάρκεια με τη μείωση του ανθρακικού τους αποτυπώματος. Στο πλαίσιο αυτό, στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών βρίσκεται η κατασκευή του τρίτου κατά σειρά φωτοβολταϊκού σταθμού πάρκου, ισχύος 35 ΜW, που θα συνδυάζεται με σύστημα αποθήκευσης ενέργειας (μπαταρία) χωρητικότητας 82 MWh, επένδυση ύψους 50 εκατ. ευρώ.
Επί του παρόντος, με τους δύο σταθμούς ΑΠΕ σε λειτουργία που ήδη διαθέτει ο ΔΑΑ, ισχύος 8 MW και 16 MW αντίστοιχα, τα δύο τρίτα των αναγκών σε ανανεώσιμη ενέργεια παράγονται εντός αεροδρομίου. Με τη θέση σε λειτουργία του νέου φωτοβολταϊκού συστήματος, οι ενεργειακές ανάγκες του ΔΑΑ θα καλύπτονται κατά 100% από ΑΠΕ. Ο νέος σταθμός θα συνδεθεί με το εσωτερικό δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας του αεροδρομίου, ενώ η πλεονάζουσα ενέργεια θα διοχετεύεται στο εθνικό δίκτυο, σύμφωνα με το ισχύον νομικό πλαίσιο για τους αυτοπαραγωγούς.
Εξίσου μεγάλη είναι η «πράσινη φιλοδοξία» του αεροδρομίου της Κωνσταντινούπολης: Ο διαχειριστής του μεγαλύτερου αεροδρομίου της Τουρκίας ολοκληρώνει εντός του έτους την κατασκευή φωτοβολταϊκού πάρκου σχεδόν 200 MW, με στόχο να καλύπτει το σύνολο των ενεργειακών αναγκών του από ΑΠΕ έως το τέλος της δεκαετίας. Το πάρκο θα παράγει περίπου 340 GWh ετησίως, με το κόστος της επένδυσης να εκτιμάται στα 212 εκατ. ευρώ. Στο αεροδρόμιο της πόλης Ντάλαμαν λειτουργεί φωτοβολταϊκό πάρκο 8,3 MW sthn οροφή του τέρμιναλ- το μεγαλύτερο παγκοσμίως σε αεροδρόμιο, το οπίο καλύπτει πάνω από το 55% της κατανάλωσης. Επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά -μικρότερης κλίμακας- δρομολογούνται και σε άλλα περιφερειακά αεροδρόμια της γείτονος, όπως αυτό του Μποντρουμ (Αλικαρνασσός) και της Σμύρνης, με τις σχετικές επενδύσεις να φέρουν τη σφραγίδα της TAV Airports Holding, μέλος του ομίλου Groupe ADP (Aeroports de Paris).
Το….γαλλικό κλειδί
Αρκετά από τα φωτοβολταϊκά projects σε έργα υποδομών στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, άλλωστε, γίνονται με…«γαλλικό κλειδί», αφού πρωταγωνιστικό ρόλο στην εν λόγω δραστηριότητα έχει και η Vinci που βρίσκεται πίσω από το σχέδιο εγκατάστασης φωτοβολταϊκού πάρκου 1MW και στο διεθνές αεροδρόμιο Nikola Tesla στο Βελιγράδι. Ο γαλλικός κολοσσός άλλωστε πρωταγωνιστεί στην ενσωμάτωση φωτοβολταϊκών σε αυτοκινητόδρομους στη χώρα μας, καθώς όπως έγραψε το energygame.gr μέσω της θυγατρικής της Sunmind -που δραστηριοποιείται σε έργα ΑΠΕ- επένδυσε σε φωτοβολταΪκά πάρκα συνολικής ισχύος 9 MW που θα τροφοδοτούν με καθαρή ενέργεια την “Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου”, την εταιρεία παραχώρησης των 230 χλμ. του ΠΑΘΕ στο τμήμα Μαλιακός – Κλειδί.
Στις αρχές Ιουλίου, εξάλλου, η Ολυμπία Οδός, παραχωρησιούχος του αυτοκινητόδρομου Αθηνών–Πατρών–Πύργου, (με μετόχους τη Vinci και τις ελληνικές εταιρείες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, AKTOR και ΑΒΑΞ) παρουσίασαν το πρόγραμμα εγκατάστασης 19 φωτοβολταϊκών πάρκων συνολικής ισχύος 10 MW κατά μήκος του αυτοκινητόδρομου. Η παραγωγή ενέργειας από τις μονάδες αυτές θα καλύπτει πλήρως τις ανάγκες των υποδομών του αυτοκινητόδρομου σε ηλεκτρική ενέργεια, όπως τον φωτισμό, τη δυναμική σήμανση και τα συστήματα αερισμού των σηράγγων.
Επιφάνειες γύρω από υποδομές, όπως είναι οι αυτοκινητόδρομοι και οι σιδηρόδρομοι είναι κατάλληλες για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, καθώς υπάρχουν λίγες εναλλακτικές χρήσεις και η τεχνολογία μπορεί να τους παρέχει απευθείας ηλεκτρική ενέργεια. Το ίδιο ισχύει και για τα λιμάνια και τα αεροδρόμια της Νοτιοανατολικής Ευρώπης που ανεβαίνουν πάνω στο κύμα του πράσινου εξηλεκτρισμού των λειτουργιών τους.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr