Κάθετος Διάδρομος: Τι θα κρίνει το επενδυτικό ενδιαφέρον, τα αιτήματα της αγοράς

Από ποιους παράγοντες θα εξαρτηθεί το ενδιαφέρον για τον Κάθετο Διάδρομο τους επόμενους μήνες και τι ζητά η αγορά

Μαρία Ρίτα Γκάλι, CEO του ΔΕΣΦΑ, κάθετος διάδρομος φυσικού αερίου © ΔΕΣΦΑ

Την ώρα που οι δημοπρασίες για τη «Διαδρομή 1», που αφορά τη μεταφορά φυσικού αερίου στην Ουκρανία μέσω του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα, είναι υπαρκτό το ερώτημα εάν η εικόνα θα αλλάξει τους επόμενους μήνες. Παρόλα αυτά η ICGB, δηλαδή η εταιρεία που διαχειρίζεται τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό φυσικού αερίου IGB, σε συνεργασία με τους Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς Φυσικού Αερίου της Ελλάδας (ΔΕΣΦΑ), της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Μολδαβίας και της Ουκρανίας, είναι έτοιμη να εγκαινιάσει δύο νέα διασυνοριακά προϊόντα μεταφορικής ικανότητας: το Route 2 και το Route 3.

Το ζήτημα από ελληνικής σκοπιάς που θα κρίνει το ενδιαφέρον είναι αν θα μπει σε ισχύ η ευρωπαϊκή απαγόρευση των συμβάσεων ρωσικού φυσικού αερίου, αφού σε αυτή την περίπτωση θα ενισχυθούν άλλες οδεύσεις (TAP). Επίσης, αυτή η εξέλιξη θα ενισχύσει το ενδιαφέρον των traders τόσο ως προς την Ρεβυθούσα όσο και για το FSRU της Αλεξανδρούπολης. Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, το ερώτημα είναι αν θα μπορεί η ελληνική πλευρά να καλύψει το ενδιαφέρον χωρών, όπως η Βουλγαρία, η Σερβία και η Ουγγαρία. Το ζητούμενο όπως τονίζουν είναι «αν ο Κάθετος Διάδρομος θα έχει μακροπρόθεσμη προοπτική και θα μπορέσει να ανταγωνιστεί τόσο τις υπόλοιπες διαδρομές, όσο και το ρωσικό φυσικό αέριο».

Ανάμεσα στα ζητήματα πάντως που τέθηκαν στο επίκεντρο το τελευταίο διάστημα και που έκριναν σε σημαντικό βαθμό το ενδιαφέρον στις δημοπρασίες, ήταν η χρονική διάρκεια των προϊόντων. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, «τα προγράμματα πρέπει να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια, ώστε να μπορέσουν οι traders αφενός να οργανώσουν τα φορτία, αφετέρου να μη σταματούν οι δημοπρασίες τον Οκτώβριο και να είναι ετήσια τα προϊόντα». Με άλλα λόγια, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, «να υπάρχει καλύτερη προοπτική για τους traders οι οποίοι εμφανίστηκαν διστακτικοί στις τελευταίες δημοπρασίες». Μάλιστα, οι ίδιες πηγές επισημαίνουν πως «αυτό που αποτελεί σημαντικό πρόβλημα είναι το θέμα του ανταγωνιστικού κόστους». Όπως υπογραμμίζουν, σημαντικός παράγοντας είναι το κόστος μεταφοράς, σε σύγκριση με την Τουρκία.

Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr