Αγόρασαν ηλεκτρικό αυτοκίνητο, αλλά έμειναν χωρίς επιδότηση: Η πρώτη συντονισμένη προσπάθεια των πολιτών που θεωρούν ότι αδικήθηκαν από τον τρίτο κύκλο του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» αριθμεί ήδη περί τα 1.000 μέλη, ενώ οι θιγόμενοι εκτιμάται ότι συνολικά είναι διπλάσιοι. Συντονίζοντας τη δράση τους μέσα από την ομάδα στο Facebook με την ονομασία «Αδικημένοι Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», που συγκεντρώνει περιπτώσεις ιδιωτών και επιχειρήσεων απ’ όλη τη χώρα, περίπου 350 από αυτούς ετοιμάζονται να καταθέσουν τις πρώτες αγωγές αποζημίωσης. Και αυτό γιατί προχώρησαν στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου -αρκετοί μάλιστα αφού πρώτα απέσυραν το όχημά τους-, πιστεύοντας ότι καλύπτονται από το πρόγραμμα. Τελικά, όμως, αποκλείστηκαν από την επιδότηση. Σύμφωνα με τους διαχειριστές της ομάδας, αναμένεται να κατατεθεί αντίστοιχος αριθμός αγωγών και σε δεύτερη φάση, ενώ εξετάζεται και το ενδεχόμενο ενημέρωσης ευρωπαϊκών θεσμικών οργάνων.
Μία ιστορία απογοήτευσης
Ο κ. Ξ. Δήμου, ένας εκ των δύο διαχειριστών της ομάδας, έλαβε με τη σύζυγό του την απόφαση ένταξης στο πρόγραμμα, συνυπολογίζοντας το οικονομικό όφελος που συνεπάγεται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο ως προς τα έξοδα χρήσης. Όπως εξηγεί, «το σκεφτόμασταν καιρό, αλλά το υψηλό αρχικό κόστος παρέμενε απαγορευτικό. Τελικά το αποφασίσαμε λόγω της έκπτωσης από την αντιπροσωπεία, αλλά κυρίως λόγω της επιδότησης των €9.000».
Εντούτοις, όπως τονίζει, πριν προβούν σε οποιαδήποτε δράση, τον περασμένο Μάιο «καλέσαμε στην ειδική γραμμή για την επιδότηση ηλεκτρικών οχημάτων. Η απάντηση που λάβαμε ήταν: “Μπορεί να μην υπάρχουν διαθέσιμα χρήματα αυτήν τη στιγμή, αλλά το πρόγραμμα παρατείνεται έως τις 30.06.2025. Αν προλάβετε να ολοκληρώσετε τις διαδικασίες, θα λάβετε την επιδότηση όταν το πρόγραμμα επαναχρηματοδοτηθεί. Έχει ξανασυμβεί”». Έτσι, προχώρησαν στη συνέχεια στην παραγγελία. «Επιλέξαμε μάλιστα ετοιμοπαράδοτο όχημα για να κερδίσουμε χρόνο. Για να επιταχύνουμε τη διαδικασία και να πληρούμε τις προϋποθέσεις της επιδότησης, αναγκαστήκαμε να παραδώσουμε το παλιό μας αυτοκίνητο ως μέρος ανταλλαγής – μια επιλογή που μας κόστισε οικονομική ζημία της τάξεως των €4.000-€5.000, καθώς η αξία ανταλλαγής ήταν κατά πολύ χαμηλότερη από την πραγματική αξία του οχήματος.
Παράλληλα, τρέξαμε για την έγκριση δανείου, συμπληρώσαμε ατελείωτα έντυπα, συλλέξαμε δικαιολογητικά. Η αντιπροσωπεία μάς πίεζε συνεχώς: “Πρέπει να το παραλάβετε το συντομότερο δυνατό για να προλάβετε την καταληκτική ημερομηνία”» αναφέρει τονίζοντας πως όταν παρέλαβαν τελικά στις 4 Ιουνίου το αυτοκίνητο και ολοκλήρωσαν όλες τις σχετικές διαδικασίες «τότε ήρθε η σκληρή διαπίστωση: Δεν μπορούσαμε να υποβάλουμε αίτηση όταν είχαμε την παραγγελία και την προκαταβολή. Δεν μπορούσαμε να υποβάλουμε αίτηση ούτε καν όταν είχαμε στην κατοχή μας το όχημα και όλα τα απαραίτητα έγγραφα. Το πρόγραμμα δεν επαναχρηματοδοτήθηκε ποτέ. Δεν υπήρχε καμία δυνατότητα να λάβουμε την επιδότηση—όσο γρήγορα κι αν κινούμαστε, όσο σωστά κι αν είχαμε κάνει τα πάντα». Όπως σημειώνει, η διαβεβαίωση από την κρατική γραμμή για επαναχρηματοδότηση ήταν, στην καλύτερη περίπτωση, πλημμελής πληροφόρηση – στη χειρότερη, σκόπιμη παραπλάνηση.
«Σήμερα έχουμε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κόστισε €9.000 περισσότερο απ’ ό,τι υπολογίζαμε. Δεν είναι απλώς το ποσό της επιδότησης που χάσαμε. Είναι και η οικονομική ζημία από την πρόωρη παράδοση του παλιού μας αυτοκινήτου και το δάνειο που θα αποπληρώνουμε για χρόνια, υπολογισμένο με βάση μια επιδότηση που ποτέ δεν ήρθε. Είναι οι μέρες αγωνίας, οι ώρες που χάθηκαν σε τηλεφωνικές γραμμές και γραφειοκρατικές διαδικασίες». Και διερωτάται: «Γιατί έδωσαν παρατάσεις εφόσον είχαν τελειώσει τα χρήματα και γιατί έμενε ανοιχτή η πλατφόρμα ενώ δεν μπορούσαν να υποβληθούν οι αιτήσεις;».
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr