Το project του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου που θεωρείται υψηλής αξίας για την πλήρη απεξάρτηση της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης από το ενεργειακό άρμα της Ρωσίας και τη διαφοροποίηση πηγών και οδεύσεων φυσικού αερίου στην περιοχή βρέθηκε ψηλά στην ατζέντα της χθεσινής άτυπης Συνόδου των Υπουργών Ενέργειας της ΕΕ που είχε ως βασικό αντικείμενο την ενεργειακή ασφάλεια της Μολδαβίας και της Ουκρανίας. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι υπουργοί συζήτησαν τα εμπόδια για την υλοποίηση του έργου, στα οποία αναφέρθηκε στην παρέμβασή του και ο Έλληνας υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Τσάφος. Όπως έγραψε σε ανάρτησή του στο LinkedIn ο κ. Τσάφος, «Στη συζήτηση για την ενεργειακή ασφάλεια της Ουκρανίας και της Μολδαβίας ανέδειξα τον ρόλο που παίζει η χώρα μας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη – ως εξαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας, που παρέχει ευστάθεια στην περιοχή, και ως πύλη εισόδου για το φυσικό αέριο. Τόνισα επίσης την ανάγκη για μια εξορθολογισμένη τιμολογιακή πολιτική στα δίκτυα ώστε το αέριο που φτάνει στην Ουκρανία και τη Μολδαβία να είναι ανταγωνιστικό».
Η αναφορά του κ. Τσάφου φωτογραφίζει ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια» για τον Κάθετο Διάδρομο, μέσω του οποίου επιδιώκεται η μεταφορά τουλάχιστον 10 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως φυσικού αερίου, LNG (κυρίως αμερικανικού) και αζέρικου αερίου αγωγών που φτάνει στην Ελλάδα μέσω του αγωγού TAP από τα τερματικά της Ελλάδας (FSRU Αλεξανδρούπολης, Ρεβυθούσα) έως τη Μολδαβία και την Ουκρανία, μέσω Βουλγαρίας, Ρουμανίας, Ουγγαρίας και Σλοβακίας. Πλην όμως, το φιλόδοξο project κινδυνεύει να μείνει χωρίς…αέριο, καθώς οι ταρίφες διαμετακόμισης που επιβάλλουν ορισμένες χώρες κατά μήκος της διαδρομής (και κυρίως η Ρουμανία), θεωρούνται πολύ ακριβές με αποτέλεσμα η εν λόγω όδευση να καθίσταται μη ανταγωνιστική.
Το θέμα ανέδειξε εξάλλου ο Γενικός Διευθυντής του Διαχειριστή Συστήματος Φυσικού Αερίου της Ουκρανίας (GTSOU) Βλαντισλάβ Μεντβέντιεφ, ο οποίος είπε ότι οι χώρες στη διαδρομή του Κάθετου Διαδρόμου έχουν σημειώσει σημαντική πρόοδο για την ανάπτυξη της τεχνικής δυναμικότητας για τη μεταφορά αερίου από τον Διαβαλκανικό Διάδρομο. Πλην όμως, η δυναμικότητα αυτή θα παραμείνει αναξιοποίητη χωρίς «ελκυστικές εμπορικές συνθήκες» που θα διασφάλιζαν το ενδιαφέρον των traders για την εν λόγω όδευση.
«Τα τιμολόγια φυσικού αερίου κατά μήκος της διαβαλκανικής διαδρομής την καθιστούν υπερβολικά ακριβή και ενδέχεται να οδηγήσουν σε υποαξιοποίηση των υποδομών του όλου εγχειρήματος», δήλωσε ο κ. Μεντβέντιεφ μετά από συνομιλίες με τον φορέα των ευρωπαίων ρυθμιστών ACER. Εμμέσως πλην σαφώς έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου ότι αν ορισμένες χώρε δεν επανεξετάσουν τις χρεώσεις διαμετακόμισης, το ρωσικό αέριο που πέρυσι κάλυψε συνολικά το 19% των αναγκών της ΕΕ (από 40% πριν το πόλεμο), αλλά σε πολλές χώρες της ΝΑ Ευρώπης συμπεριλαμβανομένης και της Ελλάδας παραμένει βασική πηγή τροφοδοσίας, θα συνεχίσει να δίνει δυναμικό παρών στο μείγμα των εισαγωγών.
«Η έλλειψη συντονισμού στις πολιτικές τιμολόγησης μεταξύ των χωρών στις που εμπλέκονται στο project του Κάθετου Διαδρόμου οδηγούν σε απαγορευτικά υψηλά κόστη διαμετακόμισης από τα τερματικά LNG του Νότου προς την Ουκρανία», δήλωσε στο Montel ο πρώην Διευθύνων Σύμβουλος του GTSOU.
Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr