Πώς θα γίνει ανταγωνιστική η μεταφορά αερίου από Ελλάδα προς Ουκρανία

Η λύση που προωθείται για μείωση 25% στις ταρίφες διαμετακόμισης στον Κάθετο Διάδρομο Φυσικού Αερίου. Στα 10 ευρώ/ΜWh το κόστος τώρα

Φυσικό αέριο © Freepik

Μείωση της τάξης του 25% υπολογίζεται ότι θα  φέρει στις υψηλές χρεώσεις διαμετακόμισης φυσικού αερίου από τη Ρεβυθούσα προς την Ουκρανία -μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας-  η λύση που βρίσκεται στο τραπέζι για ενιαίο τιμολόγιο ώστε να καταστεί πιο ανταγωνιστικός ο Κάθετος Διάδρομος Φυσικού Αερίου και να προσελκύσει το ενδιαφέρον των χρηστών.   Σύμφωνα με πληροφορίες, οι Διαχειριστές Συστημάτων που εμπλέκονται στο project -συμπεριλαμβανομένου και του ΔΕΣΦΑ- προωθούν τη δημιουργία ενός προϊόντος  που θα επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου  κατά μήκος του Κάθετου Διαδρόμου με ενιαία, μειωμένη ταρίφα διαμετακόμισης. Σύμφωνα με στοιχεία που παρέθεσε ο Διαχειριστής Συστήματος Φυσικού Αερίου της Ουκρανίας, στην παρούσα φάση το κόστος διαμετακόμισης φυσικού αερίου από την Ελλάδα (Τέρμιναλ Ρεβυθούσας) έως την Ουκρανία υπερβαίνει τα 10 ευρώ/MWh (και από το FSRU της Αλεξανδρούπολης είναι της τάξης των 13 ευρώ/MWh), ενώ το αντίστοιχο κόστος στις  εναλλακτικές οδεύσεις μέσω Πολωνίας, Λιθουανίας ή Κροατίας διαμορφώνεται από 3,9 έως 6,7 ευρώ/MWh.

Ο λόγος αυτό είναι ότι οι υποδομές του Κάθετου Διαδρόμου (που εν πολλοίς «εφάπτονται» με αυτές του παλιού Διαβαλκανικού Αγωγού που μετέφερε (ρωσικό)  αέριο από την Ουκρανία προς την Τουρκία μέσω των χωρών των Βαλκανίων) διασχίζουν πολλές χώρες (Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Μολδαβία, Ουκρανία) και κάθε Διαχειριστής Συστήματος εφαρμόζει την δική του ταρίφα στο εκάστοτε εθνικό σκέλος, με αποτέλεσμα τα κόστη να σωρεύονται και η όδευση να καθίσταται μη ελκυστική από εμπορικής πλευράς, όπως φάνηκε και από το market test που διενεργήθηκε το περασμένο καλοκαίρι.

Η αναφορά Τσάφου στις ακριβές ταρίφες του Κάθετου Διαδρόμου

Το θέμα των ακριβών ταριφών του Κάθετου Διαδρόμου ανέδειξε και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νίκος Τσάφος στο άτυπο Συμβούλιο των Υπουργών Ενέργειας της ΕΕ στη Βαρσοβία την εβδομάδα που πέρασε. «Στη συζήτηση για την ενεργειακή  ασφάλεια της Ουκρανίας και της Μολδαβίας (…) τόνισα την ανάγκη για μια εξορθολογισμένη τιμολογιακή πολιτική στα δίκτυα ώστε το αέριο που φτάνει στην Ουκρανία και τη Μολδαβία να είναι ανταγωνιστικό», ανέφερε σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ο κ. Τσάφος, φωτογραφίζοντας τις ακριβές ταρίφες που είναι ένα από τα μεγαλύτερα «αγκάθια» στο δρόμο του Κάθετου Διαδρόμου, μέσω του οποίου επιδιώκεται η μεταφορά τουλάχιστον 10 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως φυσικού αερίου, LNG (κυρίως αμερικανικού) και αζέρικου αερίου αγωγών που φτάνει στην Ελλάδα μέσω του αγωγού TAP από τα τερματικά της Ελλάδας (FSRU Αλεξανδρούπολης, Ρεβυθούσα) έως τη Μολδαβία και την Ουκρανία, μέσω Βουλγαρίας και Ρουμανίας.

ΚΑΘΕΤΟΣ ΔΙΑΔΡΟΜΟΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ

Διάγραμμα με τον Κάθετο Διάδρομο Φυσικού Αερίου και τις χρεώσεις © tsoua.com

Τι προβλέπει η πρόταση των Διαχειριστών

Σύμφωνα με την πρόταση των Διαχειριστών, εάν εφαρμοστεί το ενιαίο τιμολόγιο στη λεγόμενη «Διαδρομή 1» που αφορά στα σημεία διασύνδεσης Σιδηρόκαστρο-Kulata (δηλαδή το τμήμα του Κάθετου Διαδρόμου που διέρχεται από Ελλάδα και Βουλγαρία), Negru Voda-Kardam (που αφορά το τμήμα Βουλγαρία-Ρουμανία) και τα σημεία  διασύνδεσης Isaccea/Orlovka, Kaushany, Grebenyky (για τα κομμάτια Ρουμανία-Ουκρανία και Ουκρανία-Μολδαβία), τότε το συνολικό κόστος των ταριφών που χρεώνουν οι Διαχειριστές Συστήματος της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας και της Μολδαβίας θα μειωνόταν τουλάχιστον 25%. Σημειώνεται ότι ο Διαχειριστής της Ουκρανίας GTSOU εφαρμόζει ήδη έκπτωση 46% για τις ταρίφες στα σημεία διασύνδεσης του ουκρανικού συστήματος με αυτά της Ρουμανίας και της Μολδαβίας.

Όπως έγραψε το energygame.gr, με την προωθούμενη λύση, αντί οι εταιρείες να πληρώνουν χωριστά για να μεταφέρουν φυσικό αέριο σε κάθε εθνικό κομμάτι του Κάθετου Διαδρόμου, θα μπορούν να δεσμεύουν δυναμικότητα για ολόκληρη τη διαδρομή με ενιαίο τιμολόγιο. Η διαδρομή θα χρησιμοποιείται μόνο για προμήθειες προς την Ουκρανία και προς το παρόν δεν θα επιτρέπει πρόσβαση στα εγχώρια εικονικά σημεία εμπορίας κατά μήκος του διαδρόμου.

To σχέδιο προβλέπει ότι η προσφερόμενη χωρητικότητα σε κάθε σημείο διασύνδεσης θα είναι η χαμηλότερη διαθέσιμη σε οποιοδήποτε από τα σημεία κατά μήκος της διαδρομής και θα αντιστοιχείται στα υπόλοιπα σημεία

Η σχεδιαζόμενη λύση θα ωφελήσει στην παρούσα φάση κυρίως την Ουκρανία, η οποία επιδιώκει να εξασφαλίσει πάνω από 5 δισ. κυβικά μέτρα (bcm) φυσικού αερίου για τον σχηματισμό αποθεμάτων ενόψει του χειμώνα. Ωστόσο, οι διαχειριστές κατά μήκος του διαδρόμου θα έχουν επίσης έσοδα, καθώς μέρος της χωρητικότητας είχε παραμείνει ανενεργό τα τελευταία χρόνια.

Ο Κάθετος Διάδρομος αποτελεί project προτεραιότητας για την ελληνική κυβέρνηση, στο μέτρο που ενισχύει τη γεωστρατηγική θέση της χώρας -και την αξία των Τέρμιναλ της Ρεβυθούσας και της Αλεξανδρούπολης- για την ασφάλεια ενεργειακού εφοδιασμού της ευρύτερης περιοχής της Κεντρικής και Νοτιοανατολικής Ευρώπης και αποτελεί «κλειδί» για την αύξηση των εξαγωγών φυσικού αερίου της Ελλάδας.

Διαβάστε περισσότερα στο energygame.gr

ΟΛΘ
-0.90%
33.00
ΑΣΤΑΚ
0.00%
0.00
ΞΥΛΠ
0.00%
0.00
ΜΠΕΛΑ
-0.83%
28.80
ΟΛΥΜΠ
-1.31%
2.26
ΠΡΟΝΤΕΑ
7.63%
6.35
ΧΑΙΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΕΣ
-0.14%
7.24
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0.29%
1.70
ΜΥΤΙΛ
0.54%
44.76
ΑΤΡΑΣΤ
0.00%
8.48
ΚΡΙ
-2.22%
17.60
ΡΕΒΟΙΛ
-0.60%
1.65
ΠΛΑΘ
-0.26%
3.87
ΑΤΤ
-0.26%
0.77
ΦΛΕΞΟ
0.00%
0.00
CNLCAP
0.00%
0.00
ΒΙΟΚΑ
-0.81%
1.84
ΔΟΜΙΚ
1.87%
1.91
ΑΚΡΙΤ
-6.03%
0.90
AEM
-0.48%
4.16
ΟΡΙΛΙΝΑ
-5.11%
0.78
ΣΠΙ
0.00%
0.00
CENER
-1.50%
9.18
ΔΟΥΡΟ
0.00%
0.00
ΑΒΑΞ
-0.49%
2.02
ΜΠΤΚ
0.00%
0.00
ΕΛΤΟΝ
1.69%
1.80
ΕΚΤΕΡ
1.68%
2.12
OPTIMA
0.66%
18.34
ΜΑΘΙΟ
0.00%
0.00
EVRR
0.00%
0.00
ΣΑΡΑΝ
0.00%
0.00
ΑΛΦΑ
-1.52%
2.66
ΙΛΥΔΑ
0.75%
2.68
ΕΤΕ
-0.71%
10.48
ΠΑΙΡ
0.24%
0.85
ΚΕΠΕΝ
8.02%
2.02
ΤΡΑΣΤΟΡ
0.00%
1.16
ΙΝΛΟΤ
0.19%
1.06
ΓΕΒΚΑ
0.00%
0.00
ΕΛΧΑ
2.03%
2.27
ΕΛΠΕ
0.06%
7.73
ΕΛΣΤΡ
-2.67%
2.19
ΠΕΤΡΟ
-0.42%
9.40
ΛΑΝΑΚ
0.00%
0.00
ΛΕΒΠ
0.00%
0.00
ΕΥΔΑΠ
-1.02%
5.83
ΜΕΒΑ
0.97%
5.20
ΦΑΙΣ
-1.39%
3.55
ΣΑΤΟΚ
0.00%
0.00
ΚΕΚΡ
0.00%
0.00
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0.21%
19.36
ΑΤΕΚ
0.00%
0.00
ΕΛΙΝ
0.00%
0.00
ΝΑΥΠ
2.06%
0.69
ΣΑΡ
-0.71%
13.90
ΕΒΡΟΦ
0.00%
2.00
ΕΛΛ
-0.72%
13.80
ΔΡΟΜΕ
-0.62%
0.32
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0.26%
3.90
ΦΡΙΓΟ
0.00%
0.00
BOCHGR
0.00%
6.64
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1.52%
1.29
ΟΠΑΠ
-1.55%
20.34
ΒΙΟΤ
0.00%
0.00
ΠΡΕΜΙΑ
-0.31%
1.30
ΒΙΟΣΚ
1.17%
1.73
ΙΚΤΙΝ
-1.29%
0.34
ΜΠΡΙΚ
-0.75%
2.64
ΑΛΜΥ
-1.19%
5.00
ΑΝΔΡΟ
0.30%
6.72
ΑΒΕ
-1.08%
0.46
ΣΕΝΤΡ
0.31%
0.32
ΛΟΓΟΣ
0.00%
0.00
ΠΕΡΦ
0.34%
5.91
ΙΝΛΙΦ
0.40%
5.08
ΕΛΒΕ
-3.69%
4.96
ΙΑΤΡ
-1.12%
1.76
ΕΠΙΛΚ
0.00%
0.00
ΙΝΤΕΚ
0.79%
6.34
ΙΝΤΕΤ
-0.79%
1.25
ΑΤΤΙΚΑ
0.46%
2.20
ΞΥΛΚ
0.00%
0.23
ΛΑΒΙ
-0.13%
0.79
ΣΠΥΡ
0.00%
0.00
ΜΟΝΤΑ
-1.48%
4.00
ΟΤΟΕΛ
-0.85%
11.70
ΣΙΔΜΑ
-0.36%
1.38
ΑΣΚΟ
0.00%
3.60
ΛΑΜΨΑ
0.00%
0.00
NOVAL
-0.78%
2.56
ΦΡΛΚ
-0.50%
4.02
ΕΥΑΠΣ
0.00%
0.00
ΝΑΚΑΣ
-1.99%
2.96
ΕΧΑΕ
-0.34%
5.89
DIMAND
-1.89%
8.30
ΠΛΑΚΡ
0.00%
0.00
ΤΖΚΑ
1.50%
1.35
ΔΑΑ
-0.65%
9.90
QLCO
-0.82%
5.91
ΜΙΓ
-0.27%
3.73
ΚΤΗΛΑ
0.00%
0.00
ΒΟΣΥΣ
0.93%
2.16
ΠΡΔ
0.00%
0.00
ΔΕΗ
0.90%
13.43
ΙΝΤΚΑ
-1.12%
3.09
ΜΕΡΚΟ
1.65%
37.00
ΠΡΟΦ
-1.19%
5.81
ΚΥΡΙΟ
-0.90%
1.10
ΛΟΥΛΗ
1.02%
3.95
TITC
-0.60%
41.30
ΕΣΥΜΒ
-0.34%
1.18
ACAG
-1.07%
5.54
ΣΠΕΙΣ
0.00%
0.00
ΑΡΑΙΓ
1.46%
12.48
ΚΑΡΕΛ
0.00%
0.00
ΑΔΜΗΕ
0.17%
2.99
ΜΕΝΤΙ
0.00%
0.00
ΟΤΕ
1.20%
16.90
ΛΕΒΚ
0.00%
0.00
ΥΑΛΚΟ
0.00%
0.00
ΒΙΟ
0.86%
5.85
ΕΥΡΩΒ
-0.98%
2.63
ΑΑΑΚ
0.00%
0.00
ΜΟΥΖΚ
0.00%
0.00
AKTR
-0.74%
5.34
ΜΟΤΟ
-1.07%
2.77
ΕΕΕ
0.43%
47.10
EVR
-0.30%
1.69
ΔΑΙΟΣ
0.00%
0.00
ΜΟΗ
0.52%
23.04
ΜΙΝ
0.00%
0.00
ΠΑΠ
0.00%
0.00
ΛΑΜΔΑ
0.92%
6.57
ΟΛΠ
1.08%
46.90
ΚΟΡΔΕ
0.00%
0.00
ΚΟΥΑΛ
-0.86%
1.15
ΠΕΙΡ
-0.21%
5.75