Σε μια περίοδο γεωπολιτικής αστάθειας αλλά και αυξανόμενων εμπορικών εντάσεων, η γαλλική αεροναυπηγική εταιρεία Dassault Aviation βιώνει έναν ιδιότυπο διχασμό: από τη μία πλευρά, καταγράφει εντυπωσιακές επιδόσεις στο αμυντικό της σκέλος με τα μαχητικά Rafale, ενώ από την άλλη βλέπει τις παραγγελίες για τα ιδιωτικά αεροσκάφη Falcon να βουλιάζουν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων πέντε ετών.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου εξαμήνου του 2025, η Dassault έλαβε μόλις οκτώ παραγγελίες για Falcon, έναν αριθμό που παραπέμπει στα δύσκολα χρόνια του 2020, όταν η πανδημία είχε παγώσει τις επενδύσεις στην αεροπορία πολυτελείας.
Oι δασμοί του Τραμπ είναι αποτρεπτικός παράγων για πωλήσεις
Ο διευθύνων σύμβουλος της Dassault, Éric Trappier, παραδέχθηκε ότι οι επικείμενοι δασμοί μεταξύ ΗΠΑ και ΕΕ αποτελούν αποτρεπτικό παράγοντα για τους πελάτες, ενώ τα προβλήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες επιβραδύνουν την παραγωγή και καθυστερούν τις παραδόσεις.
Η επίπτωση στην εταιρεία είναι εμφανής: οι πωλήσεις των Falcon για το εξάμηνο έφτασαν τα 903 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή μόλις το 11% των συνολικών παραγγελιών των 8,1 δισ. ευρώ. Σε αντίθεση, το αμυντικό τμήμα της Dassault σημείωσε σαρωτική κυριαρχία, συνεισφέροντας πάνω από το 75% του συνόλου των παραγγελιών, κυρίως χάρη στη σταθερή ζήτηση για το μαχητικό Rafale.
Η πιο χαρακτηριστική επιτυχία ήταν η συμφωνία με την Ινδία για την προμήθεια 26 Rafale Marine για τις ανάγκες του ναυτικού της. Το συγκεκριμένο συμβόλαιο ενίσχυσε περαιτέρω τον κατάλογο παραγγελιών της Dassault, ο οποίος πλέον φτάνει στο ιστορικό ρεκόρ των 48,3 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Σύγκριση αμυντικού και πολιτικού τομέα της Dassault
Η σύγκριση μεταξύ των δύο τομέων της εταιρείας στο πρώτο εξάμηνο του 2025 είναι ενδεικτική:
Μαχητικά Rafale: 26 παραγγελίες, με αξία πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ, ενταγμένες σε στρατηγικές συμφωνίες με κράτη.
Ιδιωτικά Falcon: 8 παραγγελίες, με χαμηλή ζήτηση και αβεβαιότητα λόγω δασμών και καθυστερήσεων.
Παρά τις δυσκολίες, η Dassault διατηρεί αισιόδοξες προβλέψεις για το σύνολο του έτους, εκτιμώντας συνολικές πωλήσεις 6,5 δισ. ευρώ, με στόχο να παραδώσει 40 ιδιωτικά τζετ Falcon και 25 μαχητικά Rafale.
Η Dassault έχει πουλήσει μέχρι σήμερα πάνω από 500 Rafale
Μέχρι τα τέλη του 2024 η Dassault Aviation είχε δεσμεύσεις (παραγγελίες) για 507 συνολικά Rafale, συμπεριλαμβανομένων 234 για τη Γαλλία και 273 για εξαγωγικές συμφωνίες.
Από αυτά τα 220 αεροσκάφη παρέμεναν στο backlog (στην ουρά/αναμονή για παράδοση) — με 164 για εξαγωγές και 56 για τη Γαλλία. Οι συνολικές παραγγελίες Rafale —μέχρι και τον Δεκέμβριο του 2024— ξεπερνούν κατά πολύ τα 300 αεροσκάφη, φτάνοντας τις 507 μονάδες συνολικά.
Κατά συνέπεια, η Dassault βρίσκεται σε ισχυρή τροχιά παραγωγής και παράδοσης, με το backlog να εγγυάται συνέχιση των δραστηριοτήτων της για τα επόμενα χρόνια.
Η γενικότερη τάση συνεπώς δείχνει ξεκάθαρα ότι το αμυντικό κομμάτι της εταιρείας είναι πλέον ο κινητήριος μοχλός ανάπτυξης. Σε έναν κόσμο που επανεξοπλίζεται ραγδαία και επαναπροσδιορίζει τις στρατηγικές του συμμαχίες, η ζήτηση για σύγχρονα μαχητικά υπερέχει κατά πολύ έναντι της αγοράς πολυτελών ιδιωτικών αεροσκαφών — μιας αγοράς που εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη φορολογική πολιτική, τις επενδυτικές διαθέσεις και την οικονομική σταθερότητα.
Η περίπτωση της Dassault Aviation είναι χαρακτηριστική ενός νέου επιχειρηματικού τοπίου όπου οι αμυντικές επενδύσεις υπερσκελίζουν τις εμπορικές, και δείχνει καθαρά ποιο σκέλος της αεροναυπηγικής έχει το προβάδισμα στο σήμερα — και, πιθανότατα, στο αύριο.