Οι μεγάλες εταιρείες γίνονται μικρότερες — και οι διευθύνοντες σύμβουλοί τους θέλουν να το γνωρίζουν όλοι. Η προσεκτική, κωδικοποιημένη εταιρική γλώσσα που χρησιμοποιούσαν κάποτε οι στελέχη για να περιγράψουν τις περικοπές προσωπικού, δίνει τη θέση της σε αδιάκριτες δηλώσεις για το συνεχώς μειούμενο εργατικό δυναμικό.
Πέρασαν οι μέρες που η μείωση του αριθμού των εργαζομένων σήμαινε περικοπές ή προβλήματα. Οι διευθύνοντες σύμβουλοι επιδεικνύουν στη Wall Street Journal ότι υιοθετούν την τεχνητή νοημοσύνη και ότι είναι αποφασισμένοι να γίνουν πιο αποδοτικοί.
Εξάλλου, δεν είναι εύκολο να μειώσεις το προσωπικό για 20 συνεχόμενα τρίμηνα, ένα επίτευγμα που ο διευθύνων σύμβουλος της Wells Fargo διαφήμισε αυτό το μήνα. Η τράπεζα χρησιμοποιεί τη φυσική μείωση του προσωπικού «ως σύμμαχο», δήλωσε ο Charlie Scharf κατά την τριμηνιαία τηλεδιάσκεψη για τα αποτελέσματα της τράπεζας, καθώς ενημέρωσε τους επενδυτές ότι το προσωπικό της είχε μειωθεί κάθε τρίμηνο τα τελευταία πέντε χρόνια — κατά συνολικά 23% κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Η Loomis, η σουηδική εταιρεία διαχείρισης μετρητών, δήλωσε ότι καταφέρνει να αναπτύσσεται μειώνοντας παράλληλα τον αριθμό των υπαλλήλων της, ενώ η Union Pacific, η εταιρεία σιδηροδρομικών μεταφορών, δήλωσε ότι η παραγωγικότητα της εργασίας της έφτασε σε ιστορικό υψηλό για ένα τρίμηνο, καθώς το προσωπικό της μειώθηκε κατά 3%. Την περασμένη εβδομάδα, ο διευθύνων σύμβουλος της Verizon δήλωσε στους επενδυτές ότι η εταιρεία είχε «πολύ, πολύ καλά» αποτελέσματα όσον αφορά τον αριθμό των υπαλλήλων.
Η αλλαγή αυτή αντικατοπτρίζει την ψύξη της αγοράς εργασίας, στην οποία οι εργοδότες αποκτούν όλο και ισχυρότερη υπεροχή, καθώς και μια νέα νοοτροπία σχετικά με τον καλύτερο τρόπο διαχείρισης μιας εταιρείας. Σύμφωνα με ειδικούς στη διοίκηση, πολλοί στελέχη θεωρούν το μεγάλο εργατικό δυναμικό ως εμπόδιο και όχι ως πλεονέκτημα, αναφερόμενοι σε νεοσύστατες εταιρείες που έχουν έσοδα εκατομμυρίων με μόνο λίγους υπαλλήλους. Ορισμένοι ακολουθούν το παράδειγμα εταιρειών όπως η Amazon.com, η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε στο προσωπικό της ότι η τεχνητή νοημοσύνη (AI) πιθανόν θα οδηγήσει σε μείωση του εργατικού δυναμικού.
Τώρα υπάρχει σχεδόν μια «ηθική ουδετερότητα» όσον αφορά τις μειώσεις προσωπικού, δήλωσε ο Zack Mukewa, επικεφαλής των κεφαλαιαγορών και στρατηγικών συμβούλων στην εταιρεία επικοινωνιών Sloane & Co.
«Το να είσαι ειλικρινής σχετικά με το κόστος και το προσωπικό δεν είναι απλώς επιτρεπτό, αλλά και επιβραβεύεται» από τους επενδυτές, δήλωσε ο Mukewa.
Οι εταιρείες έχουν συνηθίσει να συζητούν τις περικοπές, ακόμη και τις ανθρώπινες, σε όρους δολαρίων και σεντ με τους επενδυτές. Αυτό που έχει αλλάξει είναι ο τρόπος με τον οποίο όλο και περισσότεροι διευθυντές εταιρειών αναδιατυπώνουν τις μειώσεις του αριθμού των εργαζομένων ως επιτεύγματα που τοποθετούν τις επιχειρήσεις τους σε θέση αλλαγής, είπε.
«Είναι ένα ισχυρό μέσο αναδιαμόρφωσης», είπε ο Mukewa.
Αφήνοντας ρόλους ανεκπλήρωτους
Οι απολύσεις μεγάλης κλίμακας δεν είναι ο κύριος τρόπος με τον οποίο οι εταιρείες αδυνατίζουν. Περισσότεροι επιβραδύνουν τις προσλήψεις, συνδυάζουν θέσεις εργασίας ή διατηρούν κενές θέσεις όταν φεύγουν το προσωπικό. Το τελικό αποτέλεσμα παραμένει ένα μικρότερο εργατικό δυναμικό.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Bank of America, Brian Moynihan, υπενθύμισε στους επενδυτές αυτό το μήνα ότι ο αριθμός των κεφαλαίων της εταιρείας είχε μειωθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια της θητείας του. Έγινε διευθύνων σύμβουλος το 2010 και η τράπεζα ανέπτυξε σταθερά περισσότερη τεχνολογία σε όλες τις λειτουργίες της.
«Τα τελευταία 15 χρόνια περίπου, φτάσαμε από 300.000 ανθρώπους σε 212.000 ανθρώπους», είπε ο Moynihan, προσθέτοντας, «Απλώς πρέπει να συνεχίσουμε να δουλεύουμε προς τα κάτω».
Η Bank of America έχει αδυνατίσει πουλώντας ορισμένες επιχειρήσεις, ψηφιοποιώντας διαδικασίες και αναμένοντας να αντικαταστήσει ορισμένους ανθρώπους όταν εγκαταλείψουν όλα αυτά τα χρόνια. Η AI θα επιτρέψει τώρα στην τράπεζα να αλλάξει τον τρόπο λειτουργίας της, είπε ο Moynihan. Οι εργαζόμενοι στο τμήμα διαχείρισης πλούτου της εταιρείας χρησιμοποιούν τεχνητή νοημοσύνη για να αναζητήσουν και να συνοψίσουν πληροφορίες για πελάτες, ενώ 17.000 προγραμματιστές εντός της εταιρείας χρησιμοποιούν τώρα τεχνολογία κωδικοποίησης AI.
Ένα προϊόν τεχνητής νοημοσύνης που βασίζεται σε συνομιλίες βοηθά 750 υπαλλήλους να συμβιβάσουν τις συναλλαγές τους. Στη διαδικασία, είπε ο Moynihan, η τράπεζα αναμένει ότι η τεχνολογία θα της επιτρέψει να προσλάβει λιγότερο προσωπικό πλήρους απασχόλησης σε αυτόν τον τομέα ή να αναπτύξει τον αριθμό κεφαλαίων αλλού.
Συνολικά, το μέγεθος του προσωπικού της Bank of America έχει μειωθεί κατά 1.500 άτομα από την αρχή του έτους, εξαιρουμένων των καλοκαιρινών ασκουμένων. Η εταιρεία σχεδιάζει να προσελκύσει 2.000 υπαλλήλους στα πρώτα στάδια σταδιοδρομίας εντός του έτους. Κατά τη διαχείριση του κόστους, «Ξεκινά πάντα από εμάς με πειθαρχία στον υπολογισμό των κεφαλαίων», είπε στους επενδυτές αυτό το μήνα ο Alastair Borthwick, οικονομικός διευθυντής της Bank of America.
Σε βιομηχανίες όπου η τεχνητή νοημοσύνη αναλαμβάνει εταιρικές λειτουργίες, συχνά υπάρχει μικρή συνδικαλιστική οργάνωση και οι εργαζόμενοι μπορεί να αισθάνονται αδύναμοι να απωθήσουν, είπε η Μόλι Κίντερ, ανώτερη συνεργάτης στο Ινστιτούτο Brookings που μελετά τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στους εργαζόμενους. Έχει εντυπωσιαστεί από το πόσο λίγη δημόσια κριτική έχουν δεχτεί οι εταιρείες όταν τα στελέχη τηλεγραφούν μειώσεις προσωπικού που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη.
«Ανησυχώ ότι συμβαίνει σε κοινή θέα, χωρίς ανάκρουση, χωρίς ώθηση, και θα γίνει ο κανόνας», είπε. «Δεν νομίζω ότι είναι καλά νέα για τον Αμερικανό εργάτη».
Ορισμένοι εργοδότες φαίνεται ότι είναι σχεδόν υπερήφανοι που ανακοινώνουν τις προσπάθειες για αύξηση των εσόδων ή των κερδών, ενώ περικόπτουν το προσωπικό ή διατηρούν σταθερό τον αριθμό των εργαζομένων.
«Κάτι φαίνεται πολύ διαφορετικό σε αυτή τη στιγμή», είπε.
«Πολύ χαρούμενος με αυτό»
Οι ταχέως αναπτυσσόμενες εταιρείες βρίσκονται στην πρώτη γραμμή στο να βρουν πώς να κάνουν περισσότερα με λιγότερα. Ο Garry Tan, διευθύνων σύμβουλος του Y Combinator, του επιταχυντή startup της Silicon Valley, δήλωσε την άνοιξη ότι η μεγαλύτερη αλλαγή που βλέπει στο οικοσύστημα των startup τώρα είναι το πόσο αποτελεσματικές μπορούν να είναι οι εταιρείες με σχεδόν κανέναν εργαζόμενο, χρησιμοποιώντας την τεχνητή νοημοσύνη για να αναπτυχθούν.
«Μπορούν να πάνε από πραγματικά μηδέν σε 10 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο σε έσοδα, μερικές φορές σε λιγότερο από 12 μήνες, και μπορούν να το κάνουν με λιγότερα από 10 άτομα», είπε ο Tan σε ένα podcast. «Είναι πραγματικά κάπως εκπληκτικό».
Οι διευθυντές ενδέχεται να αντιμετωπίσουν το μεγαλύτερο τίμημα. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Intel, Λιπ-Μπού Ταν, δήλωσε την Πέμπτη ότι η εταιρεία σχεδίαζε να απολύσει το 15% του προσωπικού της και να περικόψει τα επίπεδα της μεσαίας διοίκησης, για να βοηθήσει να αντιστρέψει την τύχη της αφού έμεινε πίσω από ανταγωνιστές όπως η Nvidia. «Πρέπει να δικαιωθούμε και να περιορίσουμε την εταιρεία», είπε ο Ταν.
Ορισμένοι ηγέτες αναγνωρίζουν το ανθρώπινο κόστος τέτοιων απολύσεων. Η Microsoft ανακοίνωσε αυτόν τον μήνα ότι σχεδιάζει να περικόψει άλλους 9.000 εργαζομένους, ανεβάζοντας τις περικοπές θέσεων εργασίας σε 15.000 τους τελευταίους δύο μήνες. Σε ένα υπόμνημα προς το προσωπικό την Πέμπτη, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Microsoft, Σάτια Ναντέλα, είπε ότι οι απολύσεις τον επηρέασαν καθώς η εταιρεία επαναπροσανατολίζει τις δραστηριότητές της στην τεχνητή νοημοσύνη.
«Αυτό είναι το αίνιγμα της επιτυχίας σε έναν κλάδο που δεν έχει αξία franchise», έγραψε o Ναντέλα. «Η πρόοδος δεν είναι γραμμική. Είναι δυναμική, μερικές φορές παράφωνη και πάντα απαιτητική».
Ορισμένες μειώσεις μπορεί να έχουν ελάχιστη σχέση με την υιοθέτηση της τεχνολογίας και περισσότερο με την επιθυμία των στελεχών να ευχαριστήσουν τους επενδυτές. Οι προσπάθειες για τη μείωση του αριθμού των προσώπων ή τον περιορισμό των προσλήψεων δείχνουν ότι ένα στέλεχος έχει προθυμία να κάνει σκληρές κλήσεις, είπε ο Mukewa του Sloane.
Εταιρείες όπως η Verizon ενημερώνουν τους επενδυτές ότι είναι επίσης ευχαριστημένοι. Ο αριθμός των κεφαλαίων της εταιρείας είναι μειωμένος κατά περίπου 4% σε σχέση με ένα χρόνο νωρίτερα, είπε ο τηλεπικοινωνιακός κολοσσός στους επενδυτές την περασμένη εβδομάδα.
«Ήμασταν πολύ αποτελεσματικοί στη διαχείριση των πόρων μας», είπε ο Vestberg, ο Διευθύνων Σύμβουλος. «Λοιπόν, πολύ χαρούμενος με αυτό».