Η Tesla εξασφάλισε άδεια για ρομποταξί στο Τέξας

Η Tesla με τα ρομποταξί ανταγωνίζεται τις Uber και Lyft διεκδικώντας μερίδιο παρά τις προκλήσεις ασφαλείας και τις νομικές εμπλοκές

Ρομποταξί Tesla © Tesla

Η Tesla έλαβε άδεια στο Τέξας για να λειτουργήσει υπηρεσία μεταφοράς επιβατών με ρομποταξί, επιτρέποντάς της να ανταγωνιστεί Uber και Lyft χωρίς την υποχρέωση ανθρώπινου οδηγού στα οχήματα.

Η Tesla Robotaxi LLC έχει άδεια να λειτουργεί ως «εταιρεία δικτύου μεταφορών» έως τις 6 Αυγούστου 2026, σύμφωνα με μια καταχώριση στον ιστότοπο του Τμήματος Αδειοδότησης και Ρύθμισης του Τέξας (TDLR). Η άδεια εκδόθηκε αυτή την εβδομάδα.

Η εταιρεία ηλεκτρικών οχημάτων του Έλον Μασκ λειτουργεί μια περιορισμένη υπηρεσία μεταφοράς επιβατών για προσκεκλημένους επιβάτες στο Όστιν από τα τέλη Ιουνίου. Οι επιλεγμένοι επιβάτες είναι κυρίως influencers και αναλυτές των κοινωνικών μέσων, συμπεριλαμβανομένων πολλών που δημιουργούν εισόδημα δημοσιεύοντας περιεχόμενο για τους οπαδούς της Tesla σε πλατφόρμες όπως το X και το YouTube.

Ο στόλος του Ώστιν αποτελείται από οχήματα Model Y εξοπλισμένα με τα τελευταία συστήματα μερικώς αυτοματοποιημένης οδήγησης της Tesla. Η εταιρεία λειτουργεί τα αυτοκίνητα με έναν παρκαδόρο ή έναν ανθρώπινο επόπτη ασφάλειας στο μπροστινό κάθισμα του συνοδηγού, ο οποίος έχει ως καθήκον να παρεμβαίνει σε περίπτωση προβλημάτων κατά τη διάρκεια της διαδρομής. Τα οχήματα εποπτεύονται επίσης εξ αποστάσεως από υπαλλήλους σε ένα κέντρο επιχειρήσεων.

Ο Μασκ, ο οποίος έχει χαρακτηρίσει τον εαυτό του ως «παθολογικά αισιόδοξο», δήλωσε στην τηλεδιάσκεψη για τα κέρδη της Tesla τον περασμένο μήνα ότι πιστεύει ότι η Tesla θα μπορούσε να εξυπηρετήσει το ήμισυ του πληθυσμού των ΗΠΑ μέχρι το τέλος του 2025 με αυτόνομες υπηρεσίες μεταφοράς.

Η άδεια του Τέξας είναι η πρώτη που επιτρέπει στην Tesla να λειτουργήσει ως «εταιρεία δικτύου μεταφορών». Η TDLR δήλωσε την Παρασκευή ότι αυτό το είδος άδειας επιτρέπει στην Tesla να λειτουργεί μια επιχείρηση μεταφοράς επιβατών οπουδήποτε στην πολιτεία, συμπεριλαμβανομένων των «αυτοματοποιημένων μηχανοκίνητων οχημάτων», και δεν απαιτεί από την Tesla να διατηρεί έναν ανθρώπινο οδηγό ασφαλείας ή παρκαδόρο στο όχημα.

Τα ρομποταξί της Tesla παραβίασαν κανόνες κυκλοφορίας

Όπως ανέφερε προηγουμένως το CNBC, τα ρομποταξί της Tesla καταγράφηκαν από κάμερες να παραβιάζουν τους κανόνες κυκλοφορίας στο Ώστιν και τα περίχωρά του, μετά την έναρξη του πιλοτικού προγράμματος της εταιρείας. Κανένα από τα γνωστά περιστατικά δεν έχει αναφερθεί ως αιτία τραυματισμού ή σοβαρής υλικής ζημιάς, αν και έχουν τραβήξει την προσοχή των ομοσπονδιακών αρχών.

Σε ένα περιστατικό, ο δημιουργός περιεχομένου της Tesla Joe Tegtmeyer ανέφερε ότι το ρομποταξί του δεν σταμάτησε σε ένα σήμα διασταύρωσης τρένου και σε μια πύλη που κατέβαινε, απαιτώντας την παρέμβαση ενός υπαλλήλου της Tesla που βρισκόταν στο όχημα. Η Εθνική Υπηρεσία Οδικής Ασφάλειας (NHTSA) έχει συζητήσει αυτό το περιστατικό με την Tesla, όπως δήλωσε εκπρόσωπος της ρυθμιστικής αρχής στο CNBC μέσω email.

Το Τέξας ήταν ιστορικά πιο επιεικής όσον αφορά τις δοκιμές και τη λειτουργία αυτόνομων οχημάτων σε δημόσιους δρόμους σε σύγκριση με άλλες πολιτείες.

Ένας νέος νόμος που υπογράφηκε από τον Ρεπουμπλικανό κυβερνήτη του Τέξας Greg Abbott τίθεται σε ισχύ φέτος και θα απαιτεί από τους κατασκευαστές αυτόνομων οχημάτων να λάβουν έγκριση από την πολιτεία πριν ξεκινήσουν τη λειτουργία χωρίς οδηγό. Ο νέος νόμος δίνει επίσης στο Τμήμα Οχημάτων του Τέξας την εξουσία να ανακαλέσει τις άδειες εάν οι εταιρείες αυτόνομων οχημάτων και τα αυτοκίνητά τους δεν συμμορφώνονται με τα πρότυπα ασφαλείας.

Οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Tesla

Οι προσπάθειες της Tesla στον τομέα των αυτόνομων οχημάτων έχουν αντιμετωπίσει μια σειρά προκλήσεων σε ολόκληρη τη χώρα, συμπεριλαμβανομένων ομοσπονδιακών ερευνών, αγωγών για ευθύνη προϊόντων και ανακλήσεων μετά από τραυματικές ή καταστροφικές συγκρούσεις που συνέβησαν ενώ οι οδηγοί χρησιμοποιούσαν τα συστήματα Autopilot και FSD (Full Self-Driving) της εταιρείας.

Μια επιτροπή ενόρκων σε ομοσπονδιακό δικαστήριο στο Μαϊάμι αποφάσισε την περασμένη εβδομάδα ότι η Tesla πρέπει να φέρει το 33% της ευθύνης για μια θανατηφόρα σύγκρουση στην οποία εμπλέκεται το Autopilot.

Επίσης, η DMV της Καλιφόρνιας έχει μηνύσει την Tesla, κατηγορώντας την για ψευδή διαφήμιση σχετικά με τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού. Τα εγχειρίδια των ιδιοκτητών Tesla αναφέρουν ότι οι λειτουργίες Autopilot και FSD στα αυτοκίνητά τους είναι συστήματα «hands on» που απαιτούν από τον οδηγό να είναι έτοιμος να στρίψει ή να φρενάρει ανά πάσα στιγμή. Ωστόσο, η Tesla και ο Musk έχουν κάνει δηλώσεις κατά τη διάρκεια των ετών ότι ένα Tesla μπορεί να «οδηγηθεί μόνο του».

Από το 2016, ο Mασκ  υπόσχεται ότι η Tesla θα είναι σύντομα σε θέση να μετατρέψει όλα τα υπάρχοντα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα σε πλήρως αυτόνομα οχήματα με μια απλή, ασύρματη ενημέρωση λογισμικού. Το 2019, δήλωσε ότι η εταιρεία θα έβαζε 1 εκατομμύριο ρομποταξί στους δρόμους μέχρι το 2020, μια δήλωση που τον βοήθησε να συγκεντρώσει 2 δισεκατομμύρια δολάρια από θεσμικούς επενδυτές.

Αυτές οι υποσχέσεις δεν υλοποιήθηκαν ποτέ και, στην αγορά των ρομποταξί, η Tesla υστερεί σημαντικά σε σχέση με ανταγωνιστές όπως η Waymo της Alphabet στις ΗΠΑ και η Apollo Go της Baidu στην Κίνα.

Οι μετοχές της Tesla έχουν υποχωρήσει κατά 18% φέτος, σημειώνοντας μακράν την χειρότερη απόδοση μεταξύ των μεγαλοκεφαλαιοποιημένων εταιρειών τεχνολογίας.