Η αιφνίδια πρόταση που υπέβαλε προ ημερών η Perplexity για την εξαγορά του Chrome, του προγράμματος περιήγησης στο Διαδίκτυο της Google, έναντι 34,5 δισ. δολαρίων, έγινε γνωστή από τη Wall Street Journal. Η Perplexity, μια νέα δύναμη στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) με επενδυτές την Amazon και την Nvidia, παρουσίασε, μόλις έναν μήνα πριν, το δικό της πρόγραμμα αναζήτησης, γνωστό ως Comet.
Την ίδια ώρα, η τύχη της Google εξαρτάται από τις λύσεις που αναμένεται να δοθούν από το ομοσπονδιακό δικαστήριο μετά από απόφαση ότι ο τεχνολογικός κολοσσός καταχράστηκε τη μονοπωλιακή δύναμη που είχε στην αγορά των προγραμμάτων αναζήτησης στο Διαδίκτυο. Τι θα γίνει εάν ο δικαστής Αμίτ Μέτα αποφασίσει πως η Google πρέπει να πουλήσει το Chrome για να αποκατασταθεί ο υγιής ανταγωνισμός και να μην έχει κυρίαρχη θέση στο Διαδίκτυο;
Είναι απορίας άξιο, ωστόσο, τι κρύβεται πίσω από αυτήν την «επίθεση» ενδιαφέροντος από μια νέα εταιρεία, η οποία ιδρύθηκε προ τριετίας, για την απόκτηση ενός γίγαντα της Σίλικον Βάλεϊ. Η χρονική στιγμή δεν μπορεί να είναι τυχαία μιας και η Google, θυγατρική της Alphabet, διανύει μια περίοδο που μπορεί να οδηγήσει το σχήμα των δραστηριοτήτων της σε ριζικές αλλαγές. Σύμφωνα με πηγές του περιοδικού Forbes, το Chrome εκτιμάται από 50 έως 20 δισ. δολάρια. Οπότε η πρόταση εξαγοράς της Perplexity κινείται εντός αυτού του φάσματος. Αλλά η Perplexity αποτιμάται πολύ χαμηλότερα.
Το Chrome μετρά 3,5 δισ. χρήστες και αντιπροσωπεύει το 60% των αναζητήσεων στο Διαδίκτυο. Είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ της κεντρικής μηχανής Google Search και της παγκόσμιας αγοράς για την προώθηση πάσης φύσεως προϊόντων και υπηρεσιών. Τα διαφημιστικά έσοδα είναι το «μεδούλι» της Google. Σκαρφάλωσαν από τα 10 δισ. δολάρια το 2006 στα 79,38 δισ. δολάρια το 2016 και στα 264,59 δισ. δολάρια το 2024. Χάρις στη συλλογή δεδομένων και τη διαφήμιση, η κεφαλαιοποίηση της μητρικής Alphabet κινείται πια στα 2,47 τρισ. δολάρια, με τη μετοχή της να έχει ενισχυθεί κατά 6,86% από τις αρχές του έτους και 170% την τελευταία πενταετία.
Ως μη εισηγμένη εταιρεία, η Perplexity.ai αποτιμάται μόλις στα 18 δισ. δολάρια. Διαθέτει 30 εκατ. ενεργούς χρήστες ανά μήνα, με ετήσια έσοδα περίπου 150 εκατ. δολάρια, σύμφωνα με το περιοδικό Fortune. Το νέο προϊόν αναπαραγωγικής τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ) της Perplexity, Comet, απαντά σε πραγματικό χρόνο, με συνδέσμους στο κείμενο. Το Comet έχει τη δυνατότητα να συνοψίζει ιστοσελίδες, να διαχειρίζεται έξυπνα τις καρτέλες, να απαντά σε ερωτήσεις σχετικά με το περιεχόμενο της σελίδας και να αυτοματοποιεί εργασίες όπως ο προγραμματισμός ημερολογίου και οι online αγορές. Δίνει, επίσης, τη δυνατότητα να επιλέξει ο χρήστης από ανταγωνιστικά προγράμματα, όπως το GPT-5 της OpenAI, Gemini 2.5 της Google και το Claude Sonnet 4.0 της Anthropic.
Η Perplexity έχει συνάψει συμφωνίες με διάφορες εκδόσεις, όπως τα περιοδικά Time και Fortune και η εφημερίδα Los Angeles Times. Από την άλλη πλευρά, δυο θυγατρικές της News Corp. προσέφυγαν στο δικαστήριο εναντίον της Perplexity. Σ’ ό,τι αφορά την υπόθεση της Google, αναλυτές εκτιμούν ότι είναι απίθανο ο δικαστής να αναγκάσει την εταιρεία να πουλήσει τον Chrome, αν και ο ίδιος δεν έδωσε πολλές ενδείξεις για το προς τα πού κλίνει. Κατά τη διάρκεια των τελικών αγορεύσεων νωρίτερα φέτος, πάντως, ρώτησε εάν μια τέτοια κίνηση θα ήταν «λίγο πιο ξεκάθαρη και λίγο πιο κομψή» από άλλες λύσεις που στοχεύουν στη βελτίωση του ανταγωνισμού στις αναζητήσεις, αναφέρει η Wall Street Journal.