Η Airbus φαίνεται έτοιμη να σπάσει ένα σημαντικό ρεκόρ στον τομέα των πολιτικών επιβατικών και εμπορικών/μεταφορικών αεροσκαφών, με το μοντέλο A320 να πρόκειται να ξεπεράσει το Boeing 737 ως το αεροσκάφος με τις περισσότερες παραδόσεις στην παγκόσμια Ιστορία της Αεροπορίας.
Αυτό το επίτευγμα ήρθε σχεδόν τέσσερις δεκαετίες μετά την αρχική ανακοίνωση της Airbus το 1981 ότι θα κατασκευάσει ένα νέο αεροσκάφος, το Α320, για να ανταγωνιστεί την κυριαρχία του 737.
Το 737, το αμερικανικό αεροσκάφος που αποτελούσε κορυφαία επιλογή στην αγορά της αεροπορίας για πάρα πολλά χρόνια, είχε εδραιώσει την κυριαρχία του ήδη από τη δεκαετία του 1970, παρέχοντας φθηνές και κερδοφόρες πτήσεις σε μικρότερες αποστάσεις.
Το Α320 μπήκε σε υπηρεσία το 1988
Η Airbus, αν και είχε καθυστερήσει να μπει στην αγορά, έφερε το A320 στην παραγωγή τον Απρίλιο του 1988 (με πρώτη την Air France) και κατάφερε να καλύψει την διαφορά με τον ανταγωνιστή της.
Σήμερα, η Airbus έχει παραδώσει 12.155 αεροσκάφη από τη σειρά A320, με τη διαφορά από το 737 να είναι μόλις 20 μονάδες. Αναμένεται ότι τον επόμενο μήνα η Airbus θα ξεπεράσει τον ανταγωνιστή της.
Η επιτυχία του A320 είναι εντυπωσιακή, καθώς το αεροσκάφος της Airbus αποτέλεσε τον βασικό αντίπαλο του 737. Αν και η Airbus είχε να αντιμετωπίσει πολλές προκλήσεις, όπως την έλλειψη πλήρους γκάμας αεροσκαφών (σε σχέση με την Boeing) και τις εσωτερικές ισορροπίες και προβλήματα στον πολυεθνικό ευρωπαϊκό όμιλο, το A320 απέδειξε τη δυνατότητά του να ανταγωνιστεί και τελικά να ξεπεράσει τον αμερικανικό γίγαντα.
Με το Α320 η Airbus πήρε πολλά ρίσκα
Από την αρχή, η Airbus αποφάσισε να πάρει ρίσκα με το A320, εισάγοντας το πρώτο ψηφιακό σύστημα «fly-by-wire» σε πολιτικό αεροσκάφος (εφαρμόζοντας τεχνολογία των μαχητικών F-16) και προσφέροντας μια πιο ευέλικτη επιλογή κινητήρα. Αυτά τα χαρακτηριστικά το κατέστησαν ελκυστικό για τις αεροπορικές εταιρείες, ενώ οι επιδόσεις του και η οικονομία καυσίμου το ανέδειξαν σε δημοφιλή επιλογή για μικρές και μεσαίες αποστάσεις.
Η εξέλιξη της Airbus σε σοβαρό ανταγωνιστή της Boeing εκφράζεται και μέσω της μετατροπής του A320 σε πιο σύγχρονο μοντέλο με τη σειρά A320neo, η οποία προσφέρει σημαντικά οφέλη στην κατανάλωση καυσίμου. Η πρόβλεψη είναι ότι η σειρά A320 θα γίνει το πολυαριθμότερο αεροσκάφος στην πολιτική αεροπορία, ξεπερνώντας το 737 το επόμενο διάστημα.
Παρά τα προβλήματα που αντιμετώπισε η Airbus με τους κινητήρες του A320neo και την ανάγκη για επιπλέον συντήρηση, το A320 παραμένει το κορυφαίο μοντέλο της εταιρείας. Παράλληλα, η Airbus εξετάζει την ανάπτυξη ενός νέου αεροσκάφους που θα αντικαταστήσει το A320 μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 2030, ενώ ο CEO της εταιρείας, Guillaume Faury, εξετάζει την ανάπτυξη αεροσκάφους με κινητήρα υδρογόνου.
Η μάχη των δύο γιγάντων συνεχίζεται
Η μάχη μεταξύ των δύο αεροπορικών κολοσσών συνεχίζεται, αλλά η Airbus έχει αποδείξει (και με εξαιρετικούς δείκτες ασφαλείας/ατυχημάτων) ότι μπορεί να ανταγωνιστεί και να ξεπεράσει τη Boeing σε μια αγορά που κυριαρχείται από δύο σημαντικούς παίκτες.
Το μέλλον για την Airbus φαίνεται πιο υποσχόμενο από ποτέ, καθώς ετοιμάζεται να αναλάβει την ηγεσία στην πολιτική αεροπορική βιομηχανία.