Turkish Airlines: Ανοίγει η όρεξή της για τους ευρωπαϊκούς αιθέρες μετά το deal με την Air Europa

Είναι η πρώτη φορά που η Turkish Airlines εισέρχεται μαζικά στο μετοχικό κεφάλαιο μιας ευρωπαϊκής αεροπορικής εταιρείας

Turkish Airlines © Unsplash

Η Turkish Airlines συνεχίζει να κατακτά τους αιθέρες εντός και εκτός Τουρκίας. Η ισπανική αεροπορική εταιρεία Air Europa δέχτηκε την προσφορά ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ από την τουρκική εταιρεία, η οποία θα της επιτρέψει να αποκτήσει μειοψηφικό πακέτο συμμετοχής 26%. Πρόκειται για μια σημαντική συμφωνία για τον τουρκικό όμιλο.

«Είναι η πρώτη φορά που η Turkish Airlines εισέρχεται μαζικά στο μετοχικό κεφάλαιο μιας ευρωπαϊκής αεροπορικής εταιρείας», δηλώνει ο Arnaud Aymé στη γαλλική Le Figaro, γενικός διευθυντής της Sia Partners για τη Γαλλία, την Ιταλία και το Μαρόκο.

Αυτή η εξαγορά ενισχύει ακόμη περισσότερο τη θέση της Turkish Airlines στην Ευρώπη, καθώς ήδη δραστηριοποιείται σε πολλά αεροδρόμια και τώρα θα μπορέσει να επωφεληθεί από τα δρομολόγια προς την Ισπανία. Πάνω απ’ όλα, προσφέρει στον όμιλο, που επιδοτείται από την τουρκική κυβέρνηση, νέες διεθνείς προοπτικές, ανοίγοντάς του δυναμικές συνδέσεις με τη Λατινική Αμερική και την Καραϊβική.

Αυτή η κεφαλαιακή κίνηση συμβάλλει ευρύτερα στην ενοποίηση του ευρωπαϊκού αεροπορικού τοπίου. Στις αρχές Ιουλίου η Air France-KLM ανακοίνωσε ότι ξεκινά τη διαδικασία για την αύξηση του μεριδίου της στη σκανδιναβική εταιρεία SAS από 19,9% σε 60,5%. Από την πλευρά της, η Lufthansa εξαγόρασε στις αρχές του έτους την ITA Airways, την πρώην Alitalia.

Η συμφωνία μεταξύ της Turkish Airlines και της Air Europa αναμένεται να οριστικοποιηθεί εντός έξι έως δώδεκα μηνών, αφού λάβει την έγκριση των αρμόδιων αρχών. «Η συναλλαγή περιλαμβάνει επένδυση 300 εκατομμυρίων ευρώ, η συντριπτική πλειοψηφία της οποίας θα λάβει τη μορφή αύξησης κεφαλαίου, με το ακριβές ποσοστό της μειοψηφικής συμμετοχής να καθορίζεται έπειτα από τεχνικές και οικονομικές προσαρμογές κατά το στάδιο της ολοκλήρωσης», διευκρινίζει η Turkish Airlines σε ανακοίνωσή της.

Όπως σχολιάζει η Le Figaro, είναι αναμφίβολα μια ανακούφιση για την Air Europa, της οποίας η οικονομική κατάσταση είναι δυσμενής. Η εταιρεία, που ανήκει κατά 80% στον ισπανικό τουριστικό όμιλο Globalia, χρωστά περίπου 500 εκατομμύρια ευρώ στο ισπανικό κράτος λόγω της κρίσης του κορονοϊού. Πέρυσι μετέφερε 12 εκατομμύρια επιβάτες και διαθέτει στόλο περίπου 50 αεροσκαφών.

Οι ανταγωνιστές της Turkish Airlines είχαν εξετάσει το ενδεχόμενο εξαγοράς της Air Europa. Πέρυσι η IAG, η μητρική εταιρεία των British Airways, Iberia και Vueling, είχε αποσυρθεί. Πριν από μερικές εβδομάδες ήταν η σειρά της γερμανικής αεροπορικής εταιρείας Lufthansa να εγκαταλείψει την προσπάθεια. Αυτό συνέβη μία εβδομάδα αφότου και η Air France-KLM είχε εγκαταλείψει, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την τουρκική εταιρεία, η οποία στις 7 Αυγούστου είχε ενημερώσει τις ρυθμιστικές αρχές για την απόφασή της να υποβάλει την προσφορά της.

Η Turkish Airlines δεν κρύβει, άλλωστε, τις φιλοδοξίες της: με αυτήν τη συμφωνία, στόχος της είναι «να ενισχύσει τη στρατηγική μας θέση στην παγκόσμια αεροπορική βιομηχανία και να αυξήσει τον αριθμό των τουριστών που επισκέπτονται την Τουρκία».

Η τουρκική εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1933, γνωρίζει μεγάλη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια. Πέρυσι ο στόλος της αυξήθηκε από 440 σε 492 αεροσκάφη και ο όμιλος είναι αποφασισμένος να συνεχίσει με τον ίδιο ρυθμό. Η εταιρεία μετέφερε 85,2 εκατομμύρια επιβάτες και εξυπηρετούσε 352 προορισμούς. Τα συνολικά της έσοδα αυξήθηκαν κατά 8,2% στα 22,7 δισεκατομμύρια δολάρια (για σύγκριση, ο κύκλος εργασιών της Air France-KLM ήταν 31,5 δισεκατομμύρια ευρώ το 2024, δηλαδή 37 δισεκατομμύρια δολάρια).

«Η εταιρεία είναι σε εξαιρετική κατάσταση, επειδή είναι αποδοτική και υποστηρίζεται έντονα από το τουρκικό κράτος, το οποίο δεν της βάζει εμπόδια. Σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία επιβάλλει περιοριστικούς κανόνες στις εταιρείες της», συνεχίζει ο Arnaud Aymé. Ο ειδικός αναφέρει την ευρωπαϊκή υποχρέωση για ενσωμάτωση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, τα οποία είναι πιο δαπανηρά από την κηροζίνη. Ή, για παράδειγμα, τον τριπλασιασμό του φόρου αλληλεγγύης στα αεροπορικά εισιτήρια στη Γαλλία. Η Turkish Airlines μπορεί επίσης να βασίζεται στον κόμβο της στο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης, το οποίο εγκαινιάστηκε το 2018 και θεωρείται ένας από τους πιο δυναμικούς στην Ευρώπη. «Για την τουρκική κυβέρνηση, η Turkish Airlines είναι ένα ισχυρό εργαλείο soft power», καταλήγει ο Arnaud Aymé.