Η Boeing βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την Κίνα για την πώληση έως και 500 επιβατικών αεροσκαφών, κάτι πολύ σημαντικό εν μέσω εντεινόμενου ανταγωνισμού με την Airbus και άλλων πρόσφατων προβλημάτων για την αμερικανική εταιρεία.
Η προοπτική αυτής της κολοσσιαίας συμφωνίας – η οποία θα ήταν η μεγαλύτερη αγορά αμερικανικών αεροσκαφών από την Κίνα εδώ και χρόνια – είχε άμεσο αντίκτυπο στο χρηματιστήριο, καθώς η μετοχή της Boeing σημείωσε άνοδο 2% στις προσυνεδριακές συναλλαγές.
Το πιθανό αυτό mega-deal έρχεται σε μια περίοδο όπου οι διμερείς εμπορικές σχέσεις ΗΠΑ–Κίνας επιχειρούν να αποκατασταθούν και θα μπορούσε να αποτελέσει το κεντρικό σημείο μιας νέας εμπορικής συμφωνίας μεταξύ των δύο μεγαλύτερων οικονομιών του κόσμου. Επίσης θα μπορούσε να αποτελέσει ορόσημο για την επανεκκίνηση των εμπορικών δεσμών ΗΠΑ–Κίνας στον τομέα της αεροναυπηγικής, καθώς και σημαντική ένεση ρευστότητας για την Boeing.
Οι διαπραγματεύσεις περιλαμβάνουν κρίσιμες λεπτομέρειες όπως τα μοντέλα των αεροσκαφών, οι τύποι (π.χ. μεσαίων ή μεγάλων αποστάσεων) και το χρονοδιάγραμμα των παραδόσεων. Αν και δεν έχει υπάρξει επίσημη επιβεβαίωση από την Boeing ή τις κινεζικές αρχές, η κίνηση αυτή θεωρείται στρατηγικής σημασίας και για τις δύο πλευρές.
Αν ολοκληρωθεί, θα πρόκειται για την πρώτη μεγάλη παραγγελία Boeing από την Κίνα από την εποχή της προηγούμενης προεδρικής θητείας του Ντόναλντ Τραμπ, όταν είχε πραγματοποιήσει επίσημη επίσκεψη στο Πεκίνο.
Η συμφωνία αυτή αναμένεται να ενισχύσει την παγκόσμια εμπορική παρουσία της Boeing, η οποία αντιμετώπισε προκλήσεις τα τελευταία χρόνια λόγω τεχνικών προβλημάτων και του ανταγωνισμού από την ευρωπαϊκή Airbus και τον ανερχόμενο κινεζικό κατασκευαστή COMAC.
Τα ωφέλη για Τραμπ και Σι
Η παραγγελία της Boeing αναμένεται να αποτελέσει το επίκεντρο μιας εμπορικής συμφωνίας που θα ωφελήσει τόσο τον Τραμπ όσο και τον πρόεδρο της Κίνας Σι Τζινπίνγκ, ως αποκορύφωμα μακροχρόνιων και ενίοτε αμφιλεγόμενων διαπραγματεύσεων. Οι ηγέτες των δύο χωρών ήταν κοντά σε μια παρόμοια ανακοίνωση το 2023, αλλά ο τότε πρόεδρος Τζο Μπάιντεν και ο Σι έφυγαν από τη σύνοδο κορυφής στο Σαν Φρανσίσκο χωρίς να ολοκληρώσουν την πώληση των αεροσκαφών.
Η Κίνα αναμένεται να αυξήσει τον εμπορικό της στόλο σε περίπου 10.000 αεροσκάφη τα επόμενα 20 χρόνια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Boeing, πολύ περισσότερα από όσα θα μπορούσε να κατασκευάσει η κινεζική αεροπορική εταιρεία Comac.
Η κορυφαία υπηρεσία οικονομικού σχεδιασμού της χώρας, η Εθνική Επιτροπή Ανάπτυξης και Μεταρρυθμίσεων, ζήτησε πρόσφατα από τις κινεζικές αεροπορικές εταιρείες να υποβάλουν τις προτάσεις τους σχετικά με τον αριθμό των αεροσκαφών που επιθυμούν. Οι συνομιλίες επικεντρώθηκαν στη σειρά αεροσκαφών 737 Max, το δημοφιλές μονοδιάδρομο αεροσκάφος της Boeing, σε ένδειξη ότι το Πεκίνο προετοιμάζει το έδαφος για μια μεγάλη παραγγελία.
H τελευταία παραγγελία της Boeing με την Κίνα ήταν το 2017
Η τελευταία συμφωνία της Boeing με την Κίνα ανακοινώθηκε τον Νοέμβριο του 2017, κατά τη διάρκεια της πρώτης επίσημης επίσκεψης του Τραμπ στην Κίνα. Η συμφωνία αφορούσε παραγγελίες και δεσμεύσεις για 300 αεροσκάφη, αξίας 37 δισ. δολαρίων εκείνη την εποχή.
Την επόμενη χρονιά, οι παραδόσεις της Boeing στην Κίνα έφτασαν στο αποκορύφωμά τους, όταν το ένα τέταρτο των αεροσκαφών της κατέληξε στην ηπειρωτική χώρα. Η Airbus κυριαρχεί στις πωλήσεις και τις παραδόσεις προς την Κίνα από το 2019, όταν οι ρυθμιστικές αρχές της χώρας ήταν οι πρώτες που απαγόρευσαν τις πτήσεις του 737 Max μετά από δύο θανατηφόρα ατυχήματα.
Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της εταιρείας, η Boeing έχει σημειώσει μόνο 30 παραγγελίες από κινεζικές αεροπορικές εταιρείες και εταιρείες leasing από τις αρχές του 2019. Σε συνέντευξή του στο Bloomberg τον Ιανουάριο, ο διευθύνων σύμβουλος Ortberg ήταν αισιόδοξος ότι τα χρόνια διαπραγματεύσεων με το Πεκίνο θα αποδώσουν τελικά καρπούς.