Ο κρατικός ΟΑΣΘ, θα καταβάλλει πάνω από 17 εκατ. ευρώ στον ΗΡΑΚΛΗ, στον Προμηθευτικό Συνεταιρισμό Αυτοκινητιστών Θεσσαλονίκης, για να εξοφλήσει τα χρωστούμενα, τα «φέσια» 11 ετών, βάσει του συμφωνητικού που υπογράφηκε μεταξύ των δύο πλευρών εχθές 14/9, σε μία προσπάθεια η σχέση των δύο πλευρών να μπει σε νέες βάσεις.
Από τη συμφωνία αυτή, που υπογράφηκε παρουσία του υφυπουργού Μεταφορών Κωνσταντίνου Κυρανάκη, μπαίνει τέλος στην πολύχρονη ταλαιπωρία των μετόχων του ΗΡΑΚΛΗ, ενώ τίθενται νέες βάσεις, ξεκάθαρες και υγιείς, για τον συγκοινωνιακό φορέα της Θεσσαλονίκης, που ακόμη, οκτώ (8) χρόνια μετά την κρατικοποίηση του, βρίσκεται σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του powergame.gr, ο ΗΡΑΚΛΗΣ θα μπορέσει άμεσα να ξελασπώσει από το οικονομικό αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει, εξαιτίας του ΟΑΣΘ (κρατικός από το καλοκαίρι του 2017), ο οποίος χρησιμοποιούσε και συνεχίζει ως και σήμερα να χρησιμοποιεί, τις εγκαταστάσεις του ΗΡΑΚΛΗ, δίχως να πληρώνει ενοίκια για τα τελευταία 11 χρόνια, δηλαδή από το 2014.
Όπως πληροφορήθηκε το powergame.gr, από το ποσό των 17 εκατ. και πλέον, τα 9- 10 εκατ. ευρώ θα καταβληθούν άμεσα, ενώ τα υπόλοιπα 7- 8 εκατ. ευρώ, θα καταβληθούν σε δόσεις, μέσα στην επόμενη διετία. Το μεγάλο ποσό των περίπου 9-10 ετών, θα δοθεί μόλις εγκριθεί το σχετικό κονδύλι από το ΥΠΕΘΟ, το Υπουργείο που είναι και ο μέτοχος του ΟΑΣΘ, ενώ ήδη προηγουμένως έχουν γίνει οι απαιτούμενες συνεννοήσεις με το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στις αρμοδιότητες του οποίου ανήκει ο ΟΑΣΘ.

Υπογραφή συμφωνητικού, μεταξύ του ΟΑΣΘ και του Προμηθευτικού Συνεταιρισμού Αυτοκινητιστών Θεσσαλονίκης «Ο Ηρακλής» ©ΟΑΣΘ
Πώς η ανάγκη έγινε φιλοτιμία
Η υπόσχεση για τακτοποίηση της μεγάλης οφειλής, απέναντι στους συνεταιριστές του ΗΡΑΚΛΗ, είχε δοθεί ακόμη από το 2021 αλλά μέχρι σήμερα παρέμενε κενό γράμμα. Τώρα όμως, ήρθε η ώρα να κλείσει αυτή η μεγάλη εκκρεμότητα, σε μία περίοδο που το καζάνι της δυσαρέσκειας που σιγόβραζε, κόντευε να εκραγεί. Βέβαια, το «χέρι» της κυβέρνησης έσπρωξαν και οι ανάγκες του ΟΑΣΘ, ο οποίος δεν θα μπορούσε να συνεχίσει να χρησιμοποιεί, με ληγμένες μισθωτικές συμβάσεις και χωρίς να πληρώνει φράγκο, όταν πρόκειται να έρθει στην Θεσσαλονίκη και η δεύτερη «φουρνιά» ηλεκτρικών λεωφορείων, 50 τον αριθμό, ως τον Ιούνιο του 2026.
Από τα πρώτα περίπου 9-10 εκατ. που θα πάρει ο ΗΡΑΚΛΗΣ, θα πρέπει να δώσει ένα σεβαστό ποσό ίσως και 6-7 εκατ. στο Δήμο Καλαμαριάς, καθώς η έκταση του αμαξοστασίου στο Φοίνικα, ένα από τα δύο του ΗΡΑΚΛΗ που χρησιμοποιεί ο ΟΑΣΘ, ανήκει κατά το ήμισυ στο Δήμο.
Να σημειωθεί ότι ο ΟΑΣΘ, χρησιμοποιεί σημαντικά ακίνητα του ΗΡΑΚΛΗ. Το μεγαλύτερο μέρος του κτιρίου επί της οδού Παπαναστασίου, όπου βρίσκονται τα γραφεία του Οργανισμού ( γραφεία, υπόγεια αποθήκη και πάρκινγκ), περίπου 2.300 τ.μ., το μεγάλο αμαξοστάσιο στη Σταυρούπολη, όπου επενδύθηκαν 8,7 εκατ. για να μπορέσει να δεχθεί τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία που εντάχθηκαν στο στόλο του ΟΑΣΘ την άνοιξη του 2024 και, το αμαξοστάσιο στα ανατολικά της πόλης, στο Φοίνικα. Αυτά τα δύο αμαξοστάσια έχουν έκταση υπαίθριων χώρων 55.000 τ.μ. και βεβαίως κτίσματα και εγκαταστάσεις για τα συνεργεία του Οργανισμού.
Για όλα αυτά τα ακίνητα, ο ΟΑΣΘ, από το 2014, από όταν δηλαδή ήταν ιδιωτική επιχείρηση, δεν πλήρωνε ευρώ τσακιστό. Ο ΗΡΑΚΛΗΣ είχε ζητήσει την έξωσή του, αλλά δεν το είχε πετύχει για τον υπό εκκαθάριση οργανισμό.
Όμως στα χρωστούμενα προς τον ΗΡΑΚΛΗ, δεν ήταν μόνο τα ενοίκια τόσων ετών. Είναι και το δάνειο των 2,5 εκατ. ευρώ, που είχε πάρει ο ΟΑΣΘ, το 2011, από τον Οργανισμό, «δανεικά και αγύριστα» μέχρι σήμερα, το οποίο πρέπει να επιστραφεί, πλέον τους τόκους.
Νέα μισθωτήρια συμβόλαια
Με τη συμφωνία που υπογράφηκε, το κράτος φροντίζει να κλείσουν τα χρωστούμενα του ΟΑΣΘ, προς τον ΗΡΑΚΛΗ ( τον συνεταιρισμό κυνηγούσε και η Εφορία, για φόρους σε έσοδα που στην πραγματικότητα δεν εισέπραττε), αλλά γίνεται και μία νέα αρχή, σε ό,τι αφορά στα ακίνητα που χρησιμοποιεί ο Οργανισμός. Συγκεκριμένα, συμφωνήθηκε να υπογραφούν νέα μισθωτήρια συμβόλαια, που και για τα τρία ακίνητα, το ενοίκιο θα είναι 105.000 ευρώ/ το μήνα.
Όπως πληροφορηθήκαμε, τα μισθώματα αυτά θα ισχύσουν για διάστημα διετίας, παρότι, η συμφωνία προβλέπει μεγαλύτερες μισθωτικές περιόδους. Μετά τη διετία, προφανώς και τα ενοίκια θα πρέπει να αναπροσαρμοσθούν, ενώ υπάρχει και περίπτωση, ο ΟΑΣΘ να αναζητήσει αλλού χώρους για τα γραφεία του και, έκταση για να μεταφέρει το αμαξοστάσιο που είναι στο Φοίνικα.
Με αυτή τη συμφωνία, κλείνει μία πολύ δύσκολη περίοδος στη σχέση ΟΑΣΘ και ΗΡΑΚΛΗ, όμως για την κυβέρνηση, υπάρχει ακόμη μία μεγάλη εκκρεμότητα που επιβάλλεται να τακτοποιηθεί. Η εκκαθάριση του Οργανισμού και η ίδρυση του νέου ΟΑΣΘ, κάτι όμως που προϋποθέτει το κλείσιμο της υπόθεσης που σέρνεται για χρόνια και αφορά, στην αποζημίωση των παλιών μετόχων του ιδιωτικού ΟΑΣΘ. Μένει να δούμε τι τελικά, θα γίνει και με αυτή την υπόθεση. Θα δοθούν χρήματα στους παλιούς μετόχους ή μήπως, τους ζητηθούν χρήματα ή μήπως, αντί χρημάτων, τους δοθεί μετοχικό μερίδιο στο Νέο ΟΑΣΘ;