Ο Carsten Spohr, διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Lufthansa, δεν χάνει την ευκαιρία να παρακολουθεί από το παράθυρο του γραφείου του τα αεροσκάφη των εταιρειών του Ομίλου να κινούνται στον χώρο στάθμευσης του αεροδρομίου της Φρανκφούρτης. Swiss, Austrian, Brussels Airlines, ακόμα και η πρόσφατα ενταχθείσα ITA Airways, ξεκινούν από εκεί για προορισμούς σε όλη την Ευρώπη.
Παρά την εικόνα ομαλής λειτουργίας, η πραγματικότητα είναι λιγότερο συντονισμένη. Σύμφωνα με δημοσίευμα στη γερμανική εφημερίδα Suddeutsche Zeitung, οι θυγατρικές του Ομίλου πετούν προς δεκάδες προορισμούς χωρίς πάντα ένα ενιαίο στρατηγικό πλάνο. Οι επικαλύψεις, οι ελλείψεις συντονισμού και η περιορισμένη συνεργασία μεταξύ των εταιρειών κοστίζουν σε αποδοτικότητα, σε κερδοφορία και σε ανταγωνιστικότητα.
Αυτό, όμως, πρόκειται να αλλάξει. Ο Όμιλος Lufthansa ανακοίνωσε μια φιλόδοξη οργανωτική αναδιάρθρωση, με τον τίτλο «Matrix Next Level», η οποία φιλοδοξεί να βάλει τέλος στην αποσπασματική λειτουργία και να ενοποιήσει κρίσιμες δραστηριότητες. Η νέα στρατηγική, προϊόν εργασίας 120 ανώτατων στελεχών, στοχεύει στον καλύτερο συντονισμό του πτητικού έργου, κυρίως σε επίπεδο ευρωπαϊκών δρομολογίων.
Από την 1η Ιανουαρίου, όπου αυτό είναι νομικά εφικτό, η Lufthansa και οι συνεργαζόμενες αεροπορικές εταιρείες θα διαχειρίζονται από κοινού τόσο τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων όσο και τις περιφερειακές. Δημιουργείται το λεγόμενο «Hub Steering Board», υπό τον Dieter Vranckx, μέλος του Δ.Σ. υπεύθυνο για τις Πωλήσεις, το οποίο θα περιλαμβάνει εκπροσώπους όλων των εταιρειών του Ομίλου. Στόχος είναι η βελτιστοποίηση των δρομολογίων, ώστε περισσότεροι επιβάτες να μεταφέρονται μέσω των κύριων κόμβων σε πτήσεις μεγάλων αποστάσεων -τομέας που αποφέρει τα μεγαλύτερα κέρδη.
Το παρασκήνιο πριν από την απόφαση στη Lufthansa
Η εσωτερική πίεση για αλλαγή είναι μεγάλη. Παρά το μέγεθός του, ο Όμιλος Lufthansa είναι σήμερα ο λιγότερο κερδοφόρος από τους τρεις μεγάλους αεροπορικούς ομίλους της Ευρώπης -μαζί με την Air France-KLM και τον International Airlines Group (British Airways, Iberia, Vueling). Σύμφωνα με την Bernstein Research, η Lufthansa Airlines είχε μηδενικό λειτουργικό περιθώριο κέρδους τους τελευταίους 12 μήνες, ενώ το πρώτο εξάμηνο του 2025 κατέγραψε ζημίες άνω των 300 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, η British Airways και η Iberia κατέγραψαν 16% περιθώριο κέρδους, η Air France 7% και η KLM 4%.
Αιτίες για τη χαμηλή αποδοτικότητα δεν λείπουν: υψηλά λειτουργικά κόστη, γερασμένος και πολυδιασπασμένος στόλος, αλλά και ελλιπής ενοποίηση σε βασικές λειτουργίες όπως η πληροφορική. Αυτό το τελευταίο πρόκειται να αλλάξει με την ταχύτερη ενοποίηση των IT συστημάτων, καθώς και με τη μεταφορά περισσότερων αρμοδιοτήτων σε επίπεδο ομίλου. Ωστόσο, οι αεροπορικές θα διατηρήσουν την αυτονομία τους σε ό,τι αφορά την εμπειρία εν πτήσει -όπως η εξυπηρέτηση και η διαμόρφωση των καμπινών.
Αντιδρούν οι πιλότοι της Lufthansa
Ωστόσο, δεν είναι όλα ρόδινα. Οι επικείμενες περικοπές κόστους έχουν ήδη προκαλέσει ένταση με τους πιλότους. Το συνδικάτο Vereinigung Cockpit έχει καλέσει τα μέλη του σε ψηφοφορία για ενδεχόμενες απεργιακές κινητοποιήσεις από τον Οκτώβριο.
Η αιτία είναι οι διαφορές γύρω από το νέο συνταξιοδοτικό πρόγραμμα, το οποίο από το 2017 δεν εγγυάται πλέον συγκεκριμένες παροχές, αλλά βασίζεται στις εισφορές. Ωστόσο, η απόδοση αυτών των κεφαλαίων δεν ήταν ικανοποιητική, με αποτέλεσμα να εγείρονται ανησυχίες για την επάρκεια των μελλοντικών συντάξεων.
«Η εργοδοσία δεν επέδειξε καμία σοβαρή πρόθεση να διασφαλίσει ένα αξιόπιστο επίπεδο συνταξιοδοτικής μέριμνας» δήλωσε κατηγορηματικά ο πρόεδρος του συνδικάτου, Andreas Pinheiro. Η αντίδραση των πιλότων αναμένεται να είναι έντονη, με τον κίνδυνο απεργιών να καθίσταται όλο και πιο ορατός.
Ωστόσο, όπως καταλήγει το δημοσίευμα της γερμανικής εφημερίδας, σε μια εποχή όπου ο ανταγωνισμός στους αιθέρες είναι αμείλικτος, η Lufthansa καλείται να επανεφεύρει τον εαυτό της -όχι μόνο για να μειώσει το κόστος, αλλά και για να εξασφαλίσει τη θέση της ως κορυφαίος ευρωπαϊκός αεροπορικός παίκτης.