Με «μετριοπαθή ανάπτυξη» αλλά εντυπωσιακή βελτίωση κερδοφορίας έκλεισε για την AEGEAN το πρώτο εξάμηνο του 2025, όπως προκύπτει τόσο από την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων όσο και από την τηλεδιάσκεψη με τους οικονομικούς αναλυτές, όπου μίλησε ο πρόεδρος της εταιρείας, Ευτύχης Βασιλάκης.
Η αεροπορική εταιρεία βρέθηκε αντιμέτωπη με δύο βασικές προκλήσεις: τους περιορισμούς που συνεχίζουν να επιβάλλονται από τους πρόωρους τεχνικούς ελέγχους των κινητήρων Pratt & Whitney GTF, με αποτέλεσμα σημαντικός αριθμός αεροσκαφών να παραμένει καθηλωμένος στο έδαφος, αλλά και τη διακοπή πτήσεων για περίπου δύο μήνες προς Ισραήλ, Λίβανο και Ιορδανία λόγω της γεωπολιτικής κρίσης στη Μέση Ανατολή.
Παρά την απώλεια περίπου 135 χιλιάδων επιβατών από τις συγκεκριμένες αγορές και τις συνδεόμενες πτήσεις, η AEGEAN κατέγραψε αύξηση επιβατικής κίνησης κατά 4% και ενοποιημένου κύκλου εργασιών κατά 5%, στα 787 εκατ. ευρώ το Α’ εξάμηνο. Τα EBITDA αυξήθηκαν 6% στα 156,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα καθαρά κέρδη μετά από φόρους εκτινάχθηκαν στα 47,9 εκατ. ευρώ από 22,9 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2024, σημειώνοντας άνοδο 109%.
AEGEAN: Η σεζόν «απλώνει τα φτερά της»
Ο κ. Βασιλάκης στάθηκε ιδιαίτερα στην ενίσχυση του πρώτου τριμήνου, το οποίο παραδοσιακά αποτελούσε την αδύναμη περίοδο του έτους. «Βλέπουμε μια σταδιακή επέκταση της σεζόν και περισσότερους Έλληνες να ταξιδεύουν, γεγονός που οδηγεί σε πολύ πιο ισχυρές επιδόσεις εκεί που παλιότερα η κίνηση ήταν χαμηλή», σημείωσε.
Η εταιρεία προβλέπει ότι στο δεύτερο μισό της χρονιάς ο ρυθμός ανάπτυξης θα είναι ταχύτερος: +3% σε διαθέσιμες θέσεις (ASK) το τρίτο τρίμηνο και 9-10% το τέταρτο. «Η ζήτηση παραμένει ισχυρή, αν και ο ανταγωνισμός είναι επίσης πολύ έντονος. Το ενδιαφέρον είναι ότι πλέον βλέπουμε υψηλότερη ανάπτυξη το διάστημα Σεπτεμβρίου–Δεκεμβρίου σε σχέση με το καλοκαίρι, καθώς οι άνθρωποι αλλάζουν σταδιακά τις ταξιδιωτικές τους συνήθειες», υπογράμμισε.
Το ζήτημα των καθηλωμένων αεροσκαφών και οι νέες παραλαβές
Ο πρόεδρος της AEGEAN αναγνώρισε ότι η εταιρεία βρίσκεται αυτή την περίοδο στη φάση όπου ο μέγιστος αριθμός αεροσκαφών θα είναι στο έδαφος περιμένοντας ελέγχους στους κινητήρες GTF. «Πέρυσι είχαμε καθηλωμένα κατά μέσο όρο 8 αεροσκάφη και 22 εκτελούσαν πτήσεις. Φέτος έχουμε 10 αεροσκάφη καθηλωμένα και 26 εκτελούσαν δρομολόγια. Για το 2026, 12 αεροσκάφη θα είναι εκτός και 33 θα εκτελούν πτήσεις, δεδομένου ότι ο στόλος μας ενισχύεται διαρκώς. Από τον Οκτώβριο του 2026 ο αριθμός των αεροσκαφών που θα μένει εκτός για τους αναγκαστικούς ελέγχους θα περιοριστεί σταδιακά, έτσι ώστε τον Μάρτιο του 2028 να έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος των προώρων ελέγχων, δίνοντας σταδιακά ξανά στην παραγωγή το σύνολο των νέων αεροσκαφών που έχουμε παραλάβει», εξήγησε ο κ. Βασιλάκης.
Παράλληλα, το 2025 ενισχύεται με έξι νέα αεροσκάφη, μεταξύ των οποίων δύο A321neo και ένα ATR 72-600 μέχρι το τέλος του έτους. Η σταδιακή είσοδος στον στόλο των έξι Airbus A321 XLR/LR ανοίγει νέες προοπτικές: από το 2026 η AEGEAN θα εισέλθει σε πιο απομακρυσμένες αγορές, με πρώτο σταθμό την Ινδία. «Αυτά τα αεροσκάφη μας δίνουν νέο επίπεδο άνεσης και υπηρεσιών για προορισμούς εκτός ΕΕ, αλλά και τη δυνατότητα να προσθέσουμε νέα δρομολόγια που μέχρι σήμερα δεν ήταν εφικτά», σημείωσε ο κ. Βασιλάκης.
Ανταγωνισμός και καθυστερήσεις στον εναέριο χώρο
Η AEGEAN εξακολουθεί να αντιμετωπίζει τις συνέπειες των καθυστερήσεων λόγω συμφόρησης και ελλείψεων στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, τόσο στην Ευρώπη όσο και στην Ελλάδα. «Εδώ και τέσσερα με πέντε χρόνια είμαστε σε συνεχείς επαφές με τις αρμόδιες αρχές, ελπίζοντας ότι τα ποσά που καταβάλλουν όλες οι αεροπορικές εταιρείες θα αξιοποιηθούν αποτελεσματικά ώστε να διορθωθεί το πρόβλημα. Δεν το επισημαίνουμε με επιθετικό τρόπο, όπως άλλοι, αλλά με συγκεκριμένες προτάσεις», ανέφερε ο πρόεδρος, αφήνοντας αιχμές προς τη Ryanair.
Η στρατηγική επένδυση στη Volotea
Ένα χρόνο μετά την επένδυση στη Volotea, η AEGEAN εμφανίζεται ικανοποιημένη από την πορεία της ισπανικής εταιρείας χαμηλού κόστους. Τα οικονομικά αποτελέσματα του 2024 ήταν «ακριβώς αυτά που περιμέναμε», ενώ το 2025 δείχνει ήδη πιο θετικό. «Παρά τα χρέη από την εποχή της πανδημίας, είμαστε αισιόδοξοι ότι η εταιρεία θα πάει μπροστά. Στους επόμενους 6-8 μήνες, μαζί με τους άλλους μετόχους, θα αποφασίσουμε ενδεχόμενη περαιτέρω επένδυση», δήλωσε ο κ. Βασιλάκης. Να σημειωθεί ότι η αρχική συμφωνία προέβλεπε την συμμετοχή της AEGEAN με 25 εκατ. ευρώ σε αύξηση κεφαλαίου της Volotea μαζί με τους υφιστάμενους μετόχους του ισπανικού αερομεταφορέα με δάνειο μετατρέψιμο σε μετοχές συνολικού ύψους έως 50 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, υπάρχει πρόβλεψη για δεύτερη δόση στην αύξηση κεφαλαίου της Volotea, και πάλι με μετατρέψιμο δάνειο για έως 50 εκατ. ευρώ, και πάλι από κοινού με τους υφιστάμενους μετόχους.
Ισορροπία ανάμεσα σε προκλήσεις και ευκαιρίες
Το δεύτερο τρίμηνο επηρεάστηκε από την απώλεια αγορών στη Μέση Ανατολή, με αποτέλεσμα η αύξηση της προσφερόμενης χωρητικότητας να περιοριστεί στο +2%. Ωστόσο, η εταιρεία ενίσχυσε τα έσοδά της (480,9 εκατ. ευρώ) και κατέγραψε καθαρά κέρδη 54,5 εκατ., ευρώ υψηλότερα από τα 43,9 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Με ρευστότητα που ξεπερνά τα 840 εκατ. ευρώ και με νέο ομολογιακό δάνειο που ενισχύει περαιτέρω τη χρηματοοικονομική ευελιξία, η AEGEAN δηλώνει έτοιμη να προχωρήσει σταθερά στα σχέδια ανάπτυξής της, παρά τις εξωτερικές πιέσεις.