Μετά τις πρόσφατες αποφάσεις του ΣτΕ, σε αναπόφευκτες περαιτέρω καθυστερήσεις οδηγείται ο μεγάλος διαγωνισμός των 602 εκατ. ευρώ, που θα φέρει στη Θεσσαλονίκη 220 καινούργια λεωφορεία για τις περιαστικές και τοπικές γραμμές.
Αναγκαστικά ο ΟΣΕΘ προχωράει σε νέο ενδιάμεσο διεθνή διαγωνισμό μόλις δημοσιευτεί η απόφαση του ΥΠΥΜΕ, για να μη μείνει η μισή Θεσσαλονίκη χωρίς λεωφορεία από τον Ιανουάριο και μετά. Το αίτημα του Οργανισμού Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης υποβλήθηκε πριν από δίμηνο και αυτήν τη φορά προβλέπεται διαγωνισμός «ανοικτής διάρκειας», ώστε οι αστικές συγκοινωνίες να εκτελούνται κανονικά, μέχρι να ανακηρυχθεί οριστικός ανάδοχος στον μεγάλο διαγωνισμό που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του powergame.gr, το ποσό που θα διατεθεί γι’ αυτόν τον διαγωνισμό-γέφυρα, που πιθανότατα θα καλύπτει περίοδο ενός έτους, είναι 3,6 εκατ. ευρώ/μήνα, προ ΦΠΑ, ενώ τίθεται ως προϋπόθεση οι ενδιαφερόμενοι να μπορούν άμεσα να εντάξουν 100 ηλεκτρικά λεωφορεία στις λεωφορειακές γραμμές που θα εξυπηρετούν. Η επιλογή αναδόχου για τις 40 περιαστικές και τοπικές γραμμές του ΟΑΣΘ, που εκτελούνται από τα ΚΤΕΛ, ήταν βέβαιο ότι θα καθυστερούσε, αφού και οι τέσσερις υποψήφιοι που συμμετείχαν στην πρώτη φάση είχαν προχώρησαν σε προσφυγές στην ΕΑΔΗΣΥ, για να συνεχίσουν με προσφυγές, στο ΣτΕ, η Iσπανο-Κυπριακή CPT και η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΜΤΕΕ, ενώ η ιταλική ΑΤΜ και η τουρκική GUS-SEL κατέθεσαν τα όπλα της διεκδίκησης.
To Tμήμα Δ’ του ΣτΕ, με την απόφαση 1391/2025, δέχθηκε το αίτημα των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και Σερρών και ακυρώνει ως μη νόμιμη των σιωπηρή απόρριψη, από πλευράς ΕΑΔΗΣΥ, της προσφυγής της ΚΤΕΛ κατά της CPT. Αναπέμπει το θέμα στην ΕΑΔΗΣΥ και ζητάει από την Αρχή να εξετάσει την προδικαστική προσφυγή κατά το μέρος που αφορά σε πλημμέλειες του Φακέλου Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος του οικονομικού φορέα CPT, καθώς μάλιστα η ΕΑΔΗΣΥ είχε εξετάσει την προδικαστική προσφυγή της ΚΤΕΛ κατά το μέρος που αφορούσε τον φάκελο της ΑΤΜ.
Με την απόφαση 1392/2025 το Τμήμα Δ του ΣτΕ παραπέμπει προς συζήτηση στην επταμελή σύνθεση του Τμήματος, την αίτηση της CPT, που αφορά την ακύρωση της υπ’ αριθμ. 801, 802, 803/2025 απόφασης της ΕΑΔΗΣΥ, καθώς υποστηρίζεται ότι δεν καταβλήθηκε με τον νόμιμο τρόπο το παράβολο που κατέβαλε η Ένωση των δύο ΚΤΕΛ για την προδικαστική της προσφυγή.
Πάνω από 15 εκατ. για 100 ηλεκτρικά λεωφορεία
Εν κατακλείδι, σε αυτόν τον «πόλεμο» των προσφυγών οφείλονται οι καθυστερήσεις στον διαγωνισμό, ενώ, όπως πληροφορείται το powergame.gr, η Ένωση των ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης και ΚΤΕΛ Σερρών, που έχει εξασφαλίσει την υποστήριξη της εταιρείας τεχνολογίας AMCO, ήδη εξετάζει μοντέλα ηλεκτροκίνητων λεωφορείων, που θα προμηθευτεί σε περίπτωση που επιλεγεί κατά τη διαγωνιστική διαδικασία.
Μάλιστα, η ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης ΑΜΤΕΕ σχεδιάζει να πάρει πολύ περισσότερα ηλεκτρικά λεωφορεία από αυτά που απαιτούνται. Συγκεκριμένα, σχεδιάζει να προμηθευτεί 100 ηλεκτρικά λεωφορεία, με μεγάλη μπαταρία, αντί 68, κάτι που συνεπάγεται μια δαπάνη μεγαλύτερη των 15 εκατ. ευρώ, την οποία θα διαχειριστεί μέσω σύμβασης leasing.
Στην παρούσα φάση, το πλέον επείγον είναι η διενέργεια διαγωνισμού, ώστε από 1ης Μαρτίου να υπάρχει πάροχος συγκοινωνιακών υπηρεσιών στις περιαστικές γραμμές του ΟΑΣΘ. Να σημειωθεί ότι οι μισές περίπου γραμμές του Οργανισμού εκτελούνται από κ/ξ τριών ΚΤΕΛ και η ισχύουσα σύμβαση, που λήγει στο τέλος Δεκεμβρίου 2025, προβλέπει δίμηνη παράταση.
Επίσης, εξαιρετικά σημαντική είναι η ολοκλήρωση, το ταχύτερο δυνατόν, του μεγάλου διαγωνισμού των 602 εκατ. ευρω (πλέον ΦΠΑ 13%), καθώς έτσι θα επιλυθεί για 10+5 χρόνια η παροχή συγκοινωνιακών υπηρεσιών με λεωφορεία σε όλη τη Θεσσαλονίκη.
Τι προβλέπεται από τον διεθνή διαγωνισμό
Ο δημόσιος διεθνής διαγωνισμός των 602 εκατ. προ ΦΠΑ (δημοσιεύτηκε στο ΚΗΜΔΗΣ στις 21/8/2024) διεξάγεται σε δύο φάσεις, σύμφωνα με τους όρους του Ευρωπαϊκού Κανονισμού 1370/2007. Με τον διαγωνισμό και μέσω της διαδικασίας Ανταγωνιστικού Διαλόγου θα ανατεθεί με σύμβαση η παροχή υπηρεσιών δημόσιας μεταφοράς επιβατών με λεωφορείο, σε περιοχή ευθύνης του ΟΣΕΘ, για περίοδο 10+5 ετών.
Σύμφωνα με τη διακήρυξη, ο πάροχος θα πρέπει να εκτελεί ετησίως 20 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα. Η διάρκεια της σύμβασης θα μπορεί να παραταθεί για επιπλέον 5 έτη, ενώ προβλέπεται και η αύξηση του έργου που θα παραχθεί έως κατά +25%.
Ο πάροχος που θα επιλεγεί θα έχει στη διάθεσή του έως ένα (1) έτος, προετοιμασίας (10+1 χρόνια), με τον όρο ότι η προμήθεια του 50% των καινούργιων λεωφορείων θα γίνει στο πρώτο έτος και του υπολοίπου 50% στο α’ εξάμηνο του δεύτερου έτους. Ο φορέας θα πρέπει να εξασφαλίσει για την παροχή υπηρεσίας 220 καινούργια λεωφορεία (158 θερμικά και 62 καθαρά, ηλεκτρικά). Το κόστος ανά χιλιόμετρο, στα θερμικά λεωφορεία, έχει υπολογιστεί στα 2,2 ευρώ και στα «καθαρά», ηλεκτρικά ή υδρογόνου, στα 2,4 ευρώ/χλμ., ενώ στην αξιολόγηση των προσφορών θα ληφθεί υπόψη και η εκτίμηση μεταφοράς πρόσθετων επιβατών.
Πολύ σημαντικά κριτήρια, τεχνικά και επαγγελματικά, για τους υποψηφίους είναι τα εξής:
- Ο υποψήφιος φορέας θα πρέπει στη διάρκεια της τελευταίας 10ετίας να παρέχει, τουλάχιστον για πέντε χρόνια, υπηρεσίες αστικών μεταφορών, έστω με μία σύμβαση που θα υπερβαίνει τα 5 εκατ. ευρώ/έτος.
- Για τρία χρόνια θα πρέπει να εφαρμόζει και να χρησιμοποιεί Έξυπνα Συστήματα Μεταφορών, Τηλεματική – ITS, όπως και ηλεκτρονικό σύστημα κομίστρου σε δίκτυο δημόσιων μεταφορών.
- Να έχει υπογράψει την τελευταία πενταετία ή να είναι στη φάση εφαρμογής σύμβασης παροχής υπηρεσιών, με τη χρήση Τηλεματικής, σε στόλο τουλάχιστον 100 λεωφορείων και την παροχή πληροφοριών στους επιβάτες σε real time.