O Ντάρα Κοσροβσάχι είχε δηλώσει προ ετών πως στόχος του ήταν να εξελιχθεί η Uber σε απαραίτητο «λειτουργικό σύστημα» για την εξυπηρέτηση της καθημερινότητας, παραπέμποντας στα super apps που καθιέρωσαν οι τεχνολογικοί κολοσσοί της Κίνας. Μέχρι σήμερα, ο διευθύνων σύμβουλος της Uber, της πρώτης εφαρμογής που συνδύασε ηλεκτρονικά οδηγούς με πελάτες, εμμένει σε αυτόν τον στόχο, όπως δήλωσε στους Financial Times. Είναι μια στρατηγική που σταδιακά αποφέρει, με την εισηγμένη πια εταιρεία να ανακοινώνει καθαρά κέρδη 9,8 δισ. δολαρίων το 2024 χάρη στη διαφοροποίηση των υπηρεσιών της σε πάσης φύσεως μεταφορές.
Μέσα από την εφαρμογή της Uber παρέχονται ιδιωτικές μετακινήσεις αλλά και παράδοση γευμάτων ή και προϊόντων. Είναι μια σημαντική στροφή για την εταιρεία που τα πρώτα χρόνια από την ίδρυση της, προ 15ετίας, είχε βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα λόγω διαμαχών με ρυθμιστικές αρχές, κατηγορίες για μια τοξική εργασιακή κουλτούρα ή ακόμη και για τη κλοπή βιομηχανιών μυστικών από την μονάδα αυτόνομων οχημάτων Waymo της Google. Αυτή η διαφοροποίηση την φέρνει σε απευθείας ανταγωνισμό με την Amazon αλλά και τις Door Dash και Lyft στις ΗΠΑ ή τις Deliveroo και Bolt στη Βρετανία.
Με την άφιξη του Κοσροβσάχι, Αμερικανού υπηκόου ιρανικής καταγωγής, η Uber εγκατέλειψε φιλόδοξα σχέδια, όπως ήταν η παραγωγή αυτόνομων οχημάτων, και εστίασε κυρίως στην επέκταση του πελατολογίου της. Με μια αναλυτικότερη ματιά στην πορεία της, καταδεικνύεται πως αυτή η στρατηγική έχει αποφέρει αποτελέσματα. Περίπου 25 δισ. δολάρια σε έσοδα της Uber προήλθαν από την παροχή υπηρεσιών ταξί, ακόμη 13,7 δισ. δολάρια εξασφαλίστηκαν από παραδόσεις και τα υπόλοιπα των 43,9 δισ. δολαρίων εξασφαλίστηκαν από φορτία.
Οι κούριερ της Uber μεταφέρουν πια προϊόντα από τη Sephora, τη Walmart και τα McDonalds στις ΗΠΑ, αλλά και από τη Tesco, την αλυσίδα σούπερ μάρκετ, στη Βρετανία. Μεταξύ άλλων υπηρεσιών προσφέρει εκπτώσεις σε φοιτητές γίνονται μέλη της Uber ή μειωμένες τιμές μέσω της εφαρμογής Uber Shuttle που μπορεί να γίνουν κρατήσεις. Παράλληλα έχει συνάψει συμφωνίες όπως με το «ηλεκτρονικό μπακάλικο» Instacart στις ΗΠΑ και την εταιρεία ηλεκτροκίνητων οχημάτων της Κίνας, BYD. Έχει, επίσης, δημιουργηθεί η Uber Health για τον τομέα της υγείας.
Ζητούμενο η σταθερή κερδοφορία της Uber
Αναλυτές που μίλησαν στους Irish Times, μια χώρα που φιλοξενεί τα γραφεία των τεχνολογικών κολοσσών των ΗΠΑ, τονίζουν πως το ζητούμενο είναι να διατηρήσει η Uber μια σταθερή κερδοφορία. Οι παραπομπές στα super apps της Κίνας είναι συχνές. Η έννοια του «super app», δηλαδή μιας εφαρμογής-οικοσυστήματος που συνδυάζει πολλαπλές υπηρεσίες -μηνύματα, πληρωμές, ηλεκτρονικό εμπόριο, μεταφορές, κρατήσεις, δημόσιες υπηρεσίες- σε μία ενιαία πλατφόρμα, έχει τις ρίζες της σε παλαιότερα επιχειρηματικά μοντέλα, όπως οι διαδικτυακές υπηρεσίες των ΗΠΑ τη δεκαετία του ’80.
Ωστόσο, η σύγχρονη μορφή του Super App αναγνωρίζεται ευρέως ότι προέρχεται από την Κίνα και αποτέλεσε μια μοναδική καινοτομία στην ψηφιακή αγορά. Αντιπροσωπευτικά παραδείγματα είναι το WeChat της Tencent και το Alipay της AntGroup του Τζακ Μα. Το We Chat Ξεκίνησε ως απλή εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων (2011), αλλά γρήγορα ενσωμάτωσε λειτουργίες ψηφιακού πορτοφολιού (WeChat Pay), κοινωνικής δικτύωσης, και τη δυνατότητα δημιουργίας “Mini Programs” (ελαφριές εφαρμογές εντός του WeChat). Αυτός ο συνδυασμός το κατέστησε αναγκαίο για την καθημερινή επιβίωση των Κινέζων χρηστών.
Η AliPay εγκαινιάστηκε ως πλατφόρμα πληρωμών το 2004 και επεκτάθηκε σε χρηματοοικονομικές και lifestyle υπηρεσίες, αποτελώντας επίσης ένα κυρίαρχο Super App. Η επιτυχία στην Κίνα οφείλεται εν μέρει στο ότι πολλοί Κινέζοι χρήστες ήρθαν σε επαφή με το Διαδίκτυο κατευθείαν μέσω κινητών συσκευών, παρακάμπτοντας την εποχή του Η/Υ και των ιστοσελίδων.
Απώτερος στόχος μιας super app είναι η αφοσίωση των χρηστών. Όταν οι χρήστες χρησιμοποιούν την εφαρμογή για περισσότερες από μία υπηρεσίες από τη μετακίνηση μέχρι την παράδοση γευμάτων, η συμμετοχή τους στην πλατφόρμα υπερδιπλασιάζεται, καθιστώντας την επιχείρηση πιο σταθερή και κερδοφόρα. Αυτός είναι ο λόγος που η Uber φιλοδοξεί να γίνει το “λειτουργικό σύστημα για την καθημερινή ζωή” των χρηστών, παρέχοντας μια ενιαία, απρόσκοπτη εμπειρία για τις ανάγκες μετακίνησης και καθημερινών συναλλαγών.