Σε συζητήσεις με τα γαλλικά ναυπηγεία Chantiers de l’ Atlantique, του Σεν Ναζέρ, βρίσκεται η ελληνική τεχνική εταιρεία «ΣΤΕΛΜΑ ΑΤΕ», για την ανάληψη έργου της τάξης των 60 εκατ. ευρώ, που αφορά στην αντιδιαβρωτική προστασία 10 μέγα υποσταθμών για θαλάσσια αιολικά πάρκα στη Γαλλία.
Η εταιρεία, που έχει έδρα τη Θεσσαλονίκη, συνεργάζεται από το 2006 με το ναυπηγείο στο Σεν Ναζέρ, εκτελώντας έργα βαφής, αντιδιαβρωτικής προστασίας και συντήρησης πλοίων, κυρίως κρουαζιερόπλοιων αλλά και πλοίων του πολεμικού ναυτικού. Φέτος, ολοκλήρωσε τη β’ φάση του πρώτου έργου που ανέλαβε και εκτέλεσε στον τομέα των ΑΠΕ και το οποίο αφορούσε στη βαφή δύο ηλεκτρικών υποσταθμών θαλάσσιων αιολικών πάρκων.
Η παραπάνω εργολαβία στον χώρο των ΑΠΕ έδωσε στο γαλλικό υποκατάστημα της «ΣΤΕΛΜΑ ΑΤΕ» έναν τζίρο ρεκόρ κοντά στα 10 εκατ. ευρώ, εξέλιξη που αύξησε σχεδόν κατά 50% τον συνολικό κύκλο εργασιών της ελληνικής εταιρείας και προκάλεσε μία κυριολεκτική εκτίναξη των κερδών της κατά περίπου 174%.
Από τον πύργο του Άιφελ, στα κρουαζιερόπλοια
Η «ΣΤΕΛΜΑ», που ιδρύθηκε το 1990 από τον Ελευθέριο Μαμαντζή, είναι μία διεθνοποιημένη τεχνική εταιρεία, η οποία για πρώτη φορά είχε γίνει ευρύτερα γνωστή το 2009, όταν είχε αναλάβει και στη συνέχεια, με επιτυχία εκτελέσει, το έργο συντήρησης του πύργου του Άιφελ. Η εταιρεία που αναλαμβάνει έργα συντήρησης για τη βιομηχανία και τον ναυπηγικό κλάδο, έχει επί σειρά ετών συνεργασία με τα ναυπηγεία του Σεν Ναζέρ, αναλαμβάνοντας τη βαφή αλλά και τη συντήρηση ορισμένων από τα γνωστότερα κρουαζιερόπλοια του «γαλάζιου» τουριστικού κλάδου, ενώ έχει εκτελέσει και πλειάδα έργων για το γαλλικό πολεμικό ναυτικό -βαφής και αντιδιαβρωτικής προστασίας υποβρυχίων, φρεγατών καθώς και υποστηρικτικών πλοίων. Το 2024 ήταν μια «χρυσή» χρονιά σε επίπεδο οικονομικών αποτελεσμάτων. Αναλυτικά:
- Ο καθαρός κύκλος εργασιών της «ΣΤΕΛΜΑ» ανήλθε σε 14,488 εκατ. ευρώ, αυξημένος κατά +47,32%, έναντι εκείνου του προηγούμενου έτους.
- Τα μικτά κέρδη της εταιρείας ανήλθαν σε 3,757 εκατ, έναντι 1,873 εκατ. της προηγούμενης χρήσης, αυξημένα κατά +100,64%.
- Τα αποτελέσματα προ φόρων, χρηματοδοτικών και επενδυτικών αποτελεσμάτων και συνολικών αποσβέσεων (EBITDA) αυξήθηκαν κατά +154,38% σε σχέση με τη χρήση του 2023 και διαμορφώθηκαν σε κέρδη 2,516 εκατ.
- Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν 1,356 εκατ., έναντι κερδών 496.239 ευρώ, της προηγούμενης χρήσης.
Η «ΣΤΕΛΜΑ», με βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις στην περιοχή των 4 εκατ. στο τέλος του 2024, είχε μπει στο 2025 μ’ ένα ανεκτέλεστο έργων ύψους περίπου 8,5 εκατ. ευρώ, με σκοπό να ενισχύσει το χαρτοφυλάκιό της με περισσότερα έργα στον χώρο των ΑΠΕ, σε Ελλάδα και εξωτερικό.

Βαφή μεταλλικής εγκατάστασης © ΣΤΕΛΜΑ
Όπως είπε στο powergame.gr o Χρήστος Μαμαντζής, μέλος ΔΣ και επιχειρησιακός διευθυντής στην οικογενειακή επιχείρηση, τα έργα που εκτελεί το υποκατάστημα της «ΣΤΕΛΜΑ» στη Γαλλία, σε συνεργασία με τα ναυπηγεία του Σεν Ναζέρ, παρέμειναν και το 2024 ένα σημαντικό μέρος της δραστηριότητάς της. Το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων προήλθε από εργασίες βαφής και αντιδιαβρωτικής προστασίας πλοίων, ενώ ένα γερό boost δόθηκε από το έργο που αφορούσε εγκαταστάσεις ΑΠΕ (υποσταθμούς αιολικών πάρκων).
Οι business της ΣΤΕΛΜΑ στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, η εταιρεία συνέχισε να συνεργάζεται με μεγάλους πελάτες, για τους οποίους και έχει αναλάβει συντηρήσεις των βιομηχανικών τους εγκαταστάσεων, αλλά και τη βαφή και προστασία ενεργειακών συγκροτημάτων. Οι συμβάσεις σε ισχύ αφορούν στη συντήρηση των εγκαταστάσεων της HΕLLENiQ (διυλιστήρια, πετρελαιοειδή) σε Ελευσίνα, Ασπρόπυργο και Θεσσαλονίκη, τον καθαρισμό και τη συντήρηση εγκαταστάσεων της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα, βιομηχανικές εγκαταστάσεις του ομίλου Μελισσανίδη, τον σταθμό συμπίεσης φυσικού αερίου στην Αμπελιά Φαρσάλων (κατασκευή από ΤΕΡΝΑ για ΔΕΣΦΑ).
Σημειώνεται ότι η τελική διαμόρφωση των οικονομικών στοιχείων του 2025 θα επηρεαστεί από τα έργα που έχουν αναλάβει τα ναυπηγεία του Σεν Ναζέρ. Πρόκειται για slots που έχουν κλειστεί από το 2021 και σε περίοδο που οι παραγγελίες κρουαζιερόπλοιων, λόγω της πανδημίας, ήταν συγκριτικά περιορισμένες, ενώ αντίθετα είναι περισσότερες για τα έτη 2026- 2027.
Το mega project των 10 υποσταθμών
Η «ΣΤΕΛΜΑ», περιμένει ότι θα έχουν θετική κατάληξη οι συζητήσεις με τα γαλλικά ναυπηγεία, που αφορούν σ’ ένα μεγάλο πακέτο έργων βαφής και αντιδιαβρωτικής προστασίας 10 νέων υποσταθμών θαλάσσιων αιολικών πάρκων. Το έργο αυτό, που θα είναι 10ετούς διάρκειας και πρόκειται να ξεκινήσει τον Μάιο-Ιούνιο του 2026, αναμένεται, εφ’ όσον υπάρξει συμφωνία, να εξασφαλίσει στην ελληνική εταιρεία έσοδα άνω των 60 εκατ. ευρώ.
Όπως είπε ο κ. Μαμαντζής, πρόκειται για πολύ μεγάλες κατασκευές, με την κάθε μία να έχει επιφάνεια περίπου 100.000 τ.μ., δεκαπλάσια αυτών που χειρίστηκε με την προηγούμενη εργολαβία. Σημειωτέον ότι η εταιρεία δημιουργεί ειδική ομάδα εναεριτών, εκπαιδευμένων σύμφωνα με τα Global Wind Training Standards, για την off shore εργασία σε υποσταθμούς στη θάλασσα. «Δίνουμε έμφαση στην ανάληψη και εκτέλεση έργων στη Γαλλία και την Ελλάδα. Μάλιστα, έχουμε αναθερμάνει τη σχέση μας με τη Naval Group και προετοιμαζόμαστε να υποβάλλουμε φάκελο για να αναλάβουμε τη βαφή μίας φρεγάτας Belharra, ενώ πλέον εστιάζουμε στη βαφή και συντήρηση υποσταθμών αιολικών πάρκων, αγορά που θα γνωρίσει ανάπτυξη σε βάθος δεκαετίας» ανέφερε ακόμη ο κ. Μαμαντζής.

Εναερίτης βαφής © ΣΤΕΛΜΑ
Σε ό,τι αφορά στην εκτέλεση έργων στην ελληνική ναυπηγο-επισκευαστική βιομηχανία, που βρίσκεται σε φάση σταδιακής ανάκαμψης, η «ΣΤΕΛΜΑ» έχει υλοποιήσει εργολαβίες μικρής κλίμακας στα ναυπηγεία του Περάματος και του Αστακού. Προς ώρας, όμως, επιλέγει στρατηγικά τους πόρους που έχει, να τους χρησιμοποιεί σε αγορές που έχουν περισσότερα οφέλη για την εταιρεία.
Επενδύσεις σε ρομποτικά συστήματα
Μέσα στον Οκτώβριο η «ΣΤΕΛΜΑ» θα προχωρήσει στην αγορά ρομποτικού συστήματος υδροβολής και βαφής για πλοία και μεγάλες δεξαμενές καυσίμων, ενώ προσανατολίζεται στην απόκτηση ακόμη τριών τέτοιων συστημάτων. Η επένδυση σε τέσσερα ρομποτικά συστήματα υπολογίζεται σε 1 εκατ. ευρω.
Επιπλέον, η «ΣΤΕΛΜΑ», σε συνεργασία με το Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ και με την εταιρεία ΟilOne, θέλει να προχωρήσει, στο πλαίσιο του «Ερευνώ – Καινοτομώ», στη δημιουργία ενός ρομποτικού συστήματος το οποίο -πέραν των ενεργειών που κάνουν τα υφιστάμενα- θα παίρνει μετρήσεις από τη μεταλλική επιφάνεια, θα χαρτογραφεί την επιφάνεια που σκανάρει, ενώ θα μπορεί να ελέγχει την ποιότητα του μετάλλου για να γίνεται πιο ακριβής η κατάλληλη προετοιμασία της επιφάνειας που θα βαφεί και θα συντηρηθεί.