Oίκοι μόδας μετατρέπονται… σε καφέ. Πώς θα σας φαίνονταν αυτή η ιδέα; To CNBC εξηγεί τι συμβαίνει.
Ένα κοτλέ σακάκι Ralph Lauren με γράμματα στο κατάστημα της μάρκας στη Σιγκαπούρη πωλείται για περίπου 900 δολάρια Σιγκαπούρης (693 δολάρια). Αλλά ένας λάτε βανίλιας στο καφέ της; Μια συγκριτική έκπτωση στα 9 δολάρια Σιγκαπούρης.
Από τον Ralph Lauren μέχρι την Coach, την Louis Vuitton, την Dior και την Prada, μάρκες ένδυσης και πολυτελείας ανοίγουν καταστήματα στην Ασία για να συνδεθούν με καταναλωτές που δίνουν ολοένα και μεγαλύτερη προτεραιότητα στις εμπειρίες έναντι των απτών αγορών. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για τη Γενιά Z ή αλλιώς Gen Z, (γεννημένοι μεταξύ 1996 και 2012) δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Coach, Todd Kahn.
«Η Γενιά Z, σε όλο τον κόσμο, επικεντρώνεται πραγματικά στην αυτοέκφραση», είπε. «Τα καφέ [έχουν] ως στόχο την επέκταση αυτής της αυτοέκφρασης, αυτής της ιδέας της κοινότητας».
Πολλοί Gen Z χαίρονται να μοιράζονται αυτή την «αυτοέκφραση» στο διαδίκτυο, με αποτέλεσμα τη δωρεάν διαφήμιση από στόμα σε στόμα για ιδέες όπως το παγωτό «τσίλι καβούρι» της Coach, το οποίο συνοδεύεται από ένα επώνυμο μάντου, ή τηγανητό ψωμάκι, στο νέο καφέ της στο Resorts World Sentosa.
Τα γυαλιά ηλίου και τα μπρελόκ μπορεί να ήταν οι βασικές αγορές της υψηλής μόδας στο παρελθόν. Σήμερα, οι νέοι καταναλωτές μπορούν να πάρουν μια γεύση πολυτέλειας σε λιγότερα χρήματα — με τις πρώτες αγορές τσάντας φτιαγμένης από κέικ, αντί για χειροποίητο δέρμα.
Η είσοδός της Coach (αμερικανική εταιρεία, ιδιαιτέρως δημοφιλής για τα κομψά της αξεσουάρ, όπως υπέροχα καπέλα και κλασικά δερμάτινα πορτοφόλια) στο χώρο του φαγητού ξεκίνησε στην Ασία, δήλωσε ο Kahn, όπου η εταιρεία πειραματίστηκε με διαφορετικές ιδέες για τρόφιμα και ποτά. Η μάρκα πρόκειται να ανοίξει ένα steakhouse με την επωνυμία Coach στο αεροδρόμιο Jewel Changi της Σιγκαπούρης τον Οκτώβριο.
Τελικά, τα στοιχεία της εταιρείας έδειξαν ότι οι καφετέριες είναι «ίσως η καλύτερη μορφή για εμάς», είπε.
Οι καφετέριες της Coach σε περιοχές με μεγάλη κίνηση πεζών είναι κερδοφόρες από μόνες τους, είπε. Επιπλέον, πωλούν περισσότερα εμπορεύματα, συχνά επειδή οι σύντροφοι των αγοραστών έχουν ένα μέρος για να ξεκουραστούν και να χαλαρώσουν, επιτρέποντας στους αγοραστές περισσότερο χρόνο να μείνουν, είπε.
«Όπου έχουμε καφετέρια, έχουμε δει κάπου μεταξύ 15% και έως 35% καλύτερα αποτελέσματα στο βασικό κατάστημα», είπε.
Η Coach έχει περισσότερα από 980 καταστήματα παγκοσμίως και η πορεία της στο «βιωματικό λιανικό εμπόριο» μπορεί να οδηγήσει στο άνοιγμα περισσότερων από 100 καφετεριών σε όλο τον κόσμο τα επόμενα τέσσερα χρόνια, είπε.
Οι τιμές αυξάνονται, οι αγορές μειώνονται
Τα κέρδη στον κλάδο των ειδών πολυτελείας σχεδόν τριπλασιάστηκαν από το 2019 έως το 2024, σύμφωνα με την έκθεση The State of Luxury της McKinsey & Company που δημοσιεύθηκε τον Ιανουάριο. Ωστόσο, μεγάλο μέρος αυτής της αύξησης – περίπου το 80% – προήλθε από αυξήσεις τιμών και όχι από αυξανόμενη ζήτηση, ανέφερε.
Τώρα, το μέλλον των εταιρειών ειδών πολυτελείας είναι λιγότερο βέβαιο, με τις πωλήσεις να μειώνονται κατά 2% το 2024, με αποτέλεσμα την πρώτη επιβράδυνση σε πραγματικό χρόνο στον κλάδο εδώ και 15 χρόνια, εξαιρουμένης της πανδημίας, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων διαχείρισης Bain & Company.
«Η παραδοσιακή ευρωπαϊκή πολυτέλεια έχει αυξηθεί 10 φορές σε σχέση με πριν από 15 ή 20 χρόνια», δήλωσε ο Kahn της Coach.
«Δεν νιώθω καλά που πρέπει να πω σε κάποιον ότι πρέπει να εξοικονομήσει τέσσερις μήνες μισθού για να αγοράσει μια τσάντα», είπε. «Το μεγαλύτερο μέρος του προϊόντος μας πωλείται μεταξύ 300 και 500 δολαρίων και αυτό για ένα νέο άτομο είναι πολύ εφικτό».
Ωστόσο, είπε ο Kahn, η στρατηγική της Coach δεν έχει να κάνει μόνο με την προσέλκυση της προσοχής της Γενιάς Ζ.