Staramaki: Το σταρένιο καλαμάκι που αναδεύει την αγορά με πράσινη καινοτομία

Τα καλαμάκια από σιτάρι της Staramaki είναι eco-friendly και επεκτείνονται ολοένα και περισσότερο στην αγορά. Η συνεργασία με τη Nespresso

Εργαζόμενοι την εταιρεία «Staramaki» © Staramaki

Staramaki. Η δύναμη της ιδέας, της ομάδας που είναι αφοσιωμένη στον στόχο και ξέρει να αξιοποιεί συνέργειες. Μιας ομάδας που έχει ένα καινοτόμο -αλλά ρεαλιστικό- επιχειρηματικό σχέδιο, το οποίο βασίζεται σε άφθονη πρώτη ύλη από τη φύση.

Το Staramaki τα κατάφερε, άντλησε χρήματα από την αγορά, ξεκίνησε στρατηγική συνεργασία με τις Depia Automations και Robovision, έχοντας προηγουμένως εξασφαλίσει την κρίσιμη υποστήριξη της Nestle Hellas και της Investing for Purpose.

To 2019 το σχέδιο του Στέφανου Καμπέρη και της Ομάδας των Έξι ακουγόταν πολύ ωραίο, αλλά κάπως φαντασιακό και ανέφικτο. Καλαμάκια από το στέλεχος του σταριού, ένα φυσικό προϊόν στη θέση των πλαστικών, ένα προϊόν που δεν ρυπαίνει, αλλά προέρχεται από τη δέσμευση άνθρακα, μία κοινωνικού χαρακτήρα επιχείρηση, που θα δημιουργήσει θέσεις απασχόλησης στο Κιλκίς, σ’ έναν νομό που έχει πληγεί από την αποβιομηχάνιση και την ανεργία.

Το 2025, έξι χρόνια μετά, η ΚΟΙΝΣΕΠ Staramaki, η οποία έως σήμερα δεν είχε ούτε 1 ευρώ χρηματοδότησης από το ελληνικό κράτος:

  • έχει σηκώσει συνολικά 1 εκατ. ευρώ από την αγορά,
  • έχει κάνει τις πρώτες επενδύσεις σε μηχανικό εξοπλισμό,
  • έχει αυξήσει την παραγωγή της,
  • έχει τοποθετήσει τα staramakia σε high end σημεία και
  • ετοιμάζεται να αυτοματοποιήσει περαιτέρω την παραγωγική της διαδικασία.

Επιπλέον, σχεδιάζει εξαγωγικά, ενώ βλέπει την αντιγραφή του project σε τέσσερις αγορές του εξωτερικού, παραγωγικά, γιατί… στάρι καλλιεργείται παντού.

Η αρχή της Staramaki και η πολύτιμη στήριξη από Nestle και ΙFP

Η Staramaki ξεκίνησε το 2019, στήνοντας τους χώρους παραγωγής σ’ έναν ενοικιασμένο χώρο 1.500 τ.μ., στο κτίριο μιας παλιάς βιοτεχνίας ενδυμάτων στο Μεταλλικό Κιλκίς, ο οποίος είχε μείνει κενός για 16 χρόνια. Για τη λειτουργία και την ανάπτυξή της στηρίζεται σε τέσσερις συνεργαζόμενους αγρότες-παραγωγούς σε περιοχές των νομών Κιλκίς, Θεσσαλονίκης, Πέλλας και στον γνώστη της αναγεννητικής γεωργίας αγρότη Κώστα Χατζηπαραδείση.

«Αρχικά η παραγωγική μας δυναμικότητα ήταν 100.000 Staramakia το τρίμηνο. Τώρα είναι μεταξύ 8-10 εκατ. μονάδων το έτος, δηλαδή μεταξύ 2-2,5 εκατ. μονάδων ανά τρίμηνο. Η αυτοματοποίηση της παραγωγής σήμερα και πριν εγκατασταθούν τα νέα μηχανήματα είναι κοντά στο 18%, εξέλιξη που επιτεύχθηκε έχοντας τη στήριξη της Nestle και της IFP, πριν ακόμη γίνουμε ανώνυμη εταιρεία. Με την υλοποίηση της νέας επένδυσης και τη στήριξη των Depia και Robovision, η αυτοματοποίηση συνολικά της παραγωγικής διαδικασίας θα φτάσει στο 46%», δήλωσε στο powergame.gr o CEO της Staramaki, μηχανικός Στέφανος Καμπέρης.

Όμως, πριν από το αύριο και το σήμερα, υπήρξε το χθες. Κρίσιμη για την εξέλιξη της KOINΣΕΠ, που τον Φεβρουάριο του 2025 μετατράπηκε σε ανώνυμη εταιρεία, ήταν -όπως αναφέρθηκε- η στήριξή της από τη Nestle Hellas.

«Η συνεργασία με τη Νestle ξεκίνησε με το Nescafe και το καλαμάκι του φραπέ, το 2022, αφού το Staramaki αξιολογήθηκε από την εταιρεία και πέρασε από αυστηρότατους ελέγχους. Συνεχίστηκε με τη Nespresso, όπου το Staramaki έγινε το πρώτο ελληνικό προϊόν που πωλείται μέσα από τα καταστήματα της αλυσίδας στην Ελλάδα, με λογότυπο Staramaki nespresso», ανέφερε ο κ. Καμπέρης. Και πρόσθεσε: «Έχοντας τη στήριξη της Nestle και της IFP, εγκαταστήσαμε μηχανές σε δύο από τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας. Σχεδιάσαμε και κατασκευάσαμε την πρώτη μηχανή στον κόσμο, για να κόβουμε ημιαυτόματα τα Staramakia, και μετά, λόγω και των επιπτώσεων της covid, εγκαταστήσαμε τη μηχανή για τη συσκευασία του καθενός καλαμακιού ξεχωριστά».

staramaki nespresso

Καλαμάκι Staramaki σε καφέ Nespresso © Staramaki

Στη συνέχεια η Investing for Purpose κινητοποίησε εταιρείες και φυσικά πρόσωπα, που ήταν πρόθυμα να επενδύσουν σε μία επιχείρηση κοινωνικού και περιβαλλοντικού χαρακτήρα. Οπότε, η ΚΟΙΝΣΕΠ μετατράπηκε σε Ανώνυμη Εταιρεία, έχοντας εξασφαλίσει χρηματοδότηση από 10 οντότητες και κεφάλαια 1 εκατ. ευρώ, ποσό από το οποίο οι 755.000 ευρώ θα χρηματοδοτήσουν επενδύσεις στην παραγωγή και οι 255.000 ευρώ διατίθενται για την κεφαλαιοποίηση υφιστάμενου χρέους.

Ωστόσο, όπως τόνισε ο κ. Καμπέρης, ο κοινωνικός χαρακτήρας παραμένει στο DNA της εταιρείας και οι εργαζόμενοι (συνολικά 13), εφόσον το επιθυμούν, μπορούν να γίνουν και μέτοχοι της Staramaki Team IKE, μαζί με τους έξι της ομάδας της πρώην ΚΟΙΝΣΕΠ.

Οι νέες επενδύσεις που έρχονται

«Με τη στήριξη των Depia Automations και Robovision, που πλέον είναι μέτοχοι της Staramaki AE, προχωράμε στις νέες επενδύσεις. Αφού, στο πλαίσιο των νέων επενδύσεων, ημι-αυτοποιήσαμε το στάδιο της αποφύλλωσης του στελέχους του σταριού, τώρα θα αυτοματοποιήσουμε πλήρως το στάδιο του ποιοτικού ελέγχου, με νέο υπερσύγχρονο σύστημα, που δεν έχει όμοιό του στην Ευρώπη. Το σύστημα αυτό θα είναι έτοιμο στο επόμενο εξάμηνο», συνέχισε ο κ. Καμπέρης.

Και εξήγησε: «Με την επένδυση στο Μεταλλικό αναμένεται στο τέλος του 2028 να φτάσουμε στα 2 εκατ. καλαμάκια στη βάρδια και, όταν ανοίξουν οι βάρδιες, θα φτάσουμε στα 45 εκατ. τεμάχια ετησίως, τέλος 2028 με αρχές 2029. Παράλληλα, εκτός από το στάνταρ Staramaki για τον καφέ (διαμέτρου 4-5 χιλ.), προσπαθούμε, σε συνεργασία με αγρότες, να βγάλουμε Staramaki με διάμετρο μέχρι 7,5-8 χιλ. για τα παχύρρευστα ροφήματα».

Σχέδια και προσδοκίες

Τι όμως επιδιώκει η Staramaki και πού φθάνουν τα σχέδια και οι προσδοκίες της; «Εμείς, με το Staramaki, θέλουμε να αντικαταστήσουμε τη μάστιγα των πλαστικών καλαμακιών μιας χρήσης. Να τονίσω ότι είναι μεγάλη παρανομία που φέραμε στην Ελλάδα αυτά που ονομάζουμε reusable plastics -πλαστικά καλαμάκια τα οποία μηχανικά θα μπορούσαν να ξαναχρησιμοποιηθούν, κανείς, όμως, δεν τα καθαρίζει για να τα επαναχρησιμοποιήσει. Υπάρχουν, βέβαια, και τα χάρτινα, τα πιο ακριβά 3ply, με τρεις στρώσεις, ενώ υπάρχουν και τα χάρτινα με υδροφοβικά υλικά, τα PFAS, τα οποία όμως έχουν πάνω τους χημικές ουσίες», τόνισε ακόμη.

Και πρόσθεσε: «Το Staramaki δεν περιέχει χημικά ή πρόσθετα, δεν μουλιάζει, δεν αφήνει γεύση, είναι 100% φυσικό προϊόν που προέρχεται από το στέλεχος του σταριού, ενός φυτού που η σύνθεσή του γίνεται με ανθρακοδεσμευτικές διαδικασίες. Πέραν αυτού, το κόστος ενέργειας για την παραγωγή του Staramaki, εν αντιθέσει με των υπολοίπων, είναι πολύ χαμηλό, στις 3 βατώρες (Wh) ανά κομμάτι, κυρίως γιατί τώρα η παραγωγή είναι όλη στο χέρι, αλλά και όταν μηχανοποιηθεί περαιτέρω, η κατανάλωση ενέργειας θα είναι πολύ χαμηλή».

καμπερησ staramaki

Στέφανος Καμπέρης, CEO της Staramaki © Staramaki

«Όταν χρησιμοποιείται και πετιέται το Staramaki, είναι σαν να πετιέται ένα τριαντάφυλλο» υπογράμμισε ακόμη ο Στέφανος Καμπέρης.

Εν τω μεταξύ, η Ομάδα της Staramaki, με την αρχιτέκτονα μηχανικό Ελένη Καραγιαννίδου, μέσω προγραμμάτων και του Ευρωπαϊκού S-T-ARTS, συμμετέχει σε εγχειρήματα αξιοποίησης των υπολειμμάτων της παραγωγής για την παραγωγή τούβλων από άχυρο, αλλά και διάφορων χρηστικών αντικειμένων για μπαρ και καφετέριες – όλα προϊόντα βιοδιασπώμενα.

Το Staramaki, με τον τρόπο που έως σήμερα παράγεται, δεν θα μπορούσε παρά να είναι ένα ακριβότερο προϊόν, σε σύγκριση με τις τιμές που έχουν άλλα καλαμάκια. Γι’ αυτό και έχει τοποθετηθεί σε high end σημεία, ξενοδοχεία και επιχειρήσεις, όπως τα Costa Navarino, Sani/Ikos, Phaea Resorts, Hyatt Regency Hotel, Elounda και τα καταστήματα Nespresso.

Το Staramaki στο εξωτερικό

«Με την αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας θα επιδιώξουμε να μπούμε και σε πιο μεγάλα τμήματα της ελληνικής αγοράς, ωστόσο οι ενδείξεις για εξαγωγές είναι πιο ευοίωνες, γιατί υπάρχει αγοραστική δύναμη αλλά και κουλτούρα για προϊόντα της κυκλικής οικονομίας», είπε ο κ. Καμπέρης.

Όπως τόνισε, «θα κοιτάξουμε και εμείς αγορές, όπως το Ντουμπάι, και ευρωπαϊκές, άλλωστε η ελληνική πρώτη ύλη μπορεί να καλύψει όλη την ευρωπαϊκή κατανάλωση σε καλαμάκια».

«Το μεγάλο πλάνο είναι, όταν υπερβούμε το 70% της δευτερογενούς παραγωγικής διαδικασίας, να αντιγράψουμε την οντότητα σε τέσσερις αρχικά χώρες, Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία και ίσως μία πιο βόρεια. Στη Staramaki ακολουθούμε το SDG της Ένωσης για local production & consumption και απεξάρτηση της ΕΕ από αγορές εκτός ηπείρου, παίρνοντας μάθημα και απ’ ό,τι συνέβη την περίοδο της πανδημίας. Θα χρειαστούμε χρόνο, στήριξη, συνεργασίες, αλλά έχουμε ήδη κάνει ορισμένες πρώτες επαφές», κατέληξε ο κ. Καμπέρης.