Boeing: Ζημιά 5 δισ. για το 777X και νέα καθυστέρηση

Η αμερικανική Boeing αναβάλλει για το 2027 την πρώτη παράδοση του 777X, αυξάνοντας το συνολικό κόστος του προγράμματος στα 15 δισ.

O CEO της Boeing Κέλι Όρτμπεργκ © 123rf.com / linkedin / PowerGame.g

Η Boeing ανακοίνωσε ζημία σχεδόν 5 δισ. δολαρίων που συνδέεται με καθυστερήσεις στο πρόγραμμα του αεροσκάφους 777X, αν και η συνολική της ζημία περιορίστηκε χάρη στη βελτιωμένη παραγωγή και τις αυξημένες παραδόσεις εμπορικών αεροσκαφών.

Παρά την πρόοδο που σημειώθηκε στο πρόγραμμα του 737 MAX, ο αμερικανικός κολοσσός συνεχίζει να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα με το 777X. Η εταιρεία ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι η πρώτη παράδοση του αεροσκάφους μετατίθεται για το 2027, έναν χρόνο αργότερα από το προηγούμενο χρονοδιάγραμμα του 2026.

Το πρόγραμμα του 777X είχε ξεκινήσει το 2013, με στόχο την πρώτη παράδοση το 2020 —στόχο που πλέον απέχει επτά χρόνια.

Ένα «βουνό δουλειάς» πριν από την πιστοποίηση

Ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, Κέλι Όρτμπεργκ, είχε παραδεχθεί τον περασμένο μήνα ότι η εταιρεία βρίσκεται πίσω στο στάδιο πιστοποίησης του νέου αεροσκάφους, κάνοντας λόγο για ένα «βουνό δουλειάς» που απομένει.

Ωστόσο, διαβεβαίωσε ότι δεν έχουν εντοπιστεί νέα τεχνικά προβλήματα.

Με τη νέα χρέωση που γνωστοποιήθηκε την Τετάρτη, η Boeing έχει επιβαρυνθεί συνολικά με περίπου 15 δισ. δολάρια σε ζημίες που συνδέονται με το πρόγραμμα του 777X από την έναρξή του.

Η παραγωγή του 737 MAX ενισχύει τις ταμειακές ροές της Boeing

Μετά από χρόνια προβλημάτων ποιότητας και καθυστερήσεων στην παραγωγή του 737 MAX, η Boeing κατάφερε να αυξήσει με προσοχή τον ρυθμό παραγωγής της το 2025.

Νωρίτερα μέσα στον μήνα, η εταιρεία έλαβε την πολυαναμενόμενη έγκριση από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας των ΗΠΑ (FAA) για να αυξήσει την παραγωγή του 737 MAX σε 42 αεροσκάφη τον μήνα, από το ανώτατο όριο των 38 που ίσχυε από τον Ιανουάριο του 2024.

Ο περιορισμός είχε επιβληθεί μετά την αποκόλληση πάνελ σε πτήση ενός σχεδόν καινούργιου αεροσκάφους —ένα περιστατικό που είχε προκαλέσει σοβαρό πλήγμα στην αξιοπιστία της εταιρείας.

Ζημιές μειωμένες, αλλά όχι ανώδυνες

Για το τρίμηνο έως τα τέλη Σεπτεμβρίου, η Boeing ανακοίνωσε καθαρή ζημία 5,34 δισ. δολαρίων ή 7,14 δολάρια ανά μετοχή, έναντι ζημίας 6,17 δισ. δολαρίων ή 9,97 δολάρια ανά μετοχή το προηγούμενο έτος.

Παρότι οι απώλειες παραμένουν υψηλές, η μείωσή τους υποδεικνύει σταδιακή βελτίωση των οικονομικών επιδόσεων, χάρη στην αύξηση των παραδόσεων και στην αποκατάσταση των γραμμών παραγωγής.

Η Boeing σημειώνει την καλύτερη επίδοση από το 2018

Τον Σεπτέμβριο, η Boeing παρέδωσε 55 αεροσκάφη, το υψηλότερο επίπεδο για τον μήνα από το 2018. Η επίδοση αυτή συνιστά σημαντική πρόοδο σε σχέση με τις 33 παραδόσεις που είχαν καταγραφεί έναν χρόνο νωρίτερα, όταν απεργία 33.000 εργαζομένων στη βιομηχανική ζώνη του Ειρηνικού είχε επιφέρει καθυστερήσεις στην παραγωγή.

Οι παραδόσεις παρακολουθούνται στενά από τη Wall Street, καθώς οι κατασκευαστές αεροσκαφών λαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος των πληρωμών τη στιγμή της παράδοσης —γεγονός που καθιστά τον ρυθμό παραδόσεων βασικό δείκτη εσόδων και ταμειακών ροών.

Ένα πρόγραμμα που δοκιμάζει τα όρια της Boeing

Η συνεχιζόμενη καθυστέρηση του 777X αποτελεί για τη Boeing όχι μόνο οικονομική επιβάρυνση αλλά και δοκιμασία αξιοπιστίας. Το αεροσκάφος προορίζεται να αποτελέσει τη ναυαρχίδα της εταιρείας στην αγορά των ευρείας ατράκτου (wide-body), όμως κάθε καθυστέρηση ενισχύει τον ανταγωνισμό από την Airbus, η οποία έχει ήδη αυξήσει την παραγωγή του A350.

Η Boeing επιμένει ότι η τεχνολογική υπεροχή του 777X —με πτυσσόμενα φτερά, νέους κινητήρες και προηγμένα συστήματα— θα δικαιώσει το κόστος. Ωστόσο, οι επενδυτές φοβούνται ότι το πολύχρονο έργο έχει μετατραπεί σε μαύρη τρύπα κεφαλαίων για τον αμερικανικό κατασκευαστή.