Φτωχότερη η Black Friday του 2025 λόγω των δασμών Τραμπ

Εταιρείες «κόβουν» τις προσφορές ενόψει της καταναλωτικής κάμψης και της ανόδου του κόστους παραγωγής

Black Friday ©EPA/CLEMENS BILAN

Πέρυσι διάφορα σχετικά ακριβά ξύλινα αξεσουάρ για το σπίτι πωλούνταν στις ΗΠΑ με έκπτωση 10% έως 20%. Φέτος, οι τιμές τους είναι κανονικές — χωρίς ίχνος Black Friday προσφοράς.

Ο λόγος; Οι νέοι αμερικανικοί δασμοί. Ο Νταν Πέσκορς, ιδιοκτήτης της εταιρείας Upstream Brands που εμπορεύεται τέτοια προϊόντα στο Amazon και άλλες πλατφόρμες, λέει ότι το αυξημένο κόστος εισαγωγών από χώρες που πλήττονται από τους δασμούς της κυβέρνησης Τραμπ, έχει «στεγνώσει» τα περιθώρια κέρδους.

Ένα εργαλείο για καθάρισμα βοτάνων, που πέρυσι κόστιζε κάτω από 20 δολάρια, φτάνει πλέον τα 30 δολάρια λόγω των επιβαρύνσεων με δασμούς στα εισαγόμενα μέταλλα.

Οι εκπτώσεις αποτελούν πρόβλημα για τις πολυτελείς μάρκες

Από τη Coach μέχρι τη Therabody, πολλές εταιρείες κόβουν ή περιορίζουν τις προωθητικές ενέργειες — άλλοτε για να προστατεύσουν τα περιθώρια κέρδους, άλλοτε για να διατηρήσουν την αίγλη του brand.

«Φέτος είναι μια πολύ παράξενη χρονιά για το λιανεμπόριο», λέει η Σόνια Λαπίνσκι της AlixPartners. Οι περισσότερες εταιρείες απορρόφησαν το πρώτο κύμα δασμών, αλλά τώρα «δεν έχουν πια χώρο για να δώσουν τις ίδιες εκπτώσεις».

Η Therabody, που κατασκευάζει μασάζερ αξίας 329,99 δολαρίων και μάσκες LED 379,99 δολαρίων, θα προσφέρει κάποιες εκπτώσεις, αλλά πολύ μικρότερες από πέρυσι, σύμφωνα με τον CEO Μόντι Σάρμα. Οι δασμοί την ανάγκασαν ήδη να αυξήσει τις τιμές της κατά 5% έως 7% και να μεταφέρει μέρος της παραγωγής εκτός Κίνας.

Ο καταναλωτής πιέζεται — και το λιανεμπόριο μαζί του

Η απόσυρση από τις προσφορές εγκυμονεί κινδύνους. Οι διαθέσιμες καταναλωτικές δαπάνες μειώνονται, καθώς το κόστος ζωής αυξάνεται. Έρευνα της PwC δείχνει ότι οι καταναλωτές σκοπεύουν να ξοδέψουν 5% λιγότερα για τις γιορτές σε σχέση με πέρυσι, ενώ στους νέους 17–28 ετών η πτώση αγγίζει το 23%.

«Οι λιανοπωλητές βρίσκονται μεταξύ σφύρας και άκμονος», σχολιάζει ο Νιλ Σόντερς της GlobalData. «Θέλουν να διατηρήσουν τα περιθώρια, αλλά ξέρουν ότι ο ανταγωνισμός είναι σκληρός και ο πελάτης ψάχνει απεγνωσμένα για έκπτωση για να αγοράσει».

Οι αναλυτές περιμένουν κάποιες «λογικές» εκπτώσεις την Black Friday, αλλά προειδοποιούν ότι πολλές θα βασίζονται σε προηγούμενες αυξήσεις τιμών, άρα θα φαίνονται πιο γενναιόδωρες απ’ ό,τι είναι στην πραγματικότητα.

Δεν θα έχουμε πολύ μεγάλες εκπτώσεις

Σύμφωνα με τον Μάρσαλ Κόεν, επικεφαλής αναλυτή λιανεμπορίου στην Circana, οι επιχειρήσεις θα προσφέρουν συχνές, αλλά όχι μεγάλες εκπτώσεις. «Προτιμούν να εξαντλήσουν το στοκ παρά να ξεπουλήσουν με ζημιά», λέει χαρακτηριστικά.

Οι δασμοί δεν είναι ο μόνος λόγος. Η Coach, για παράδειγμα, δηλώνει ότι αποφεύγει τις μεγάλες εκπτώσεις για να διατηρήσει το κύρος της. «Εδώ και χρόνια απομακρυνόμαστε σκόπιμα από τη βαθιά εκπτωτική πολιτική», τόνισε ο CEO Τοντ Καν. Η εταιρεία επενδύει σε νέα προϊόντα και αποκλειστική πρόσβαση για τους πελάτες της.

Αντίστοιχες στρατηγικές ακολουθούν οι Nike, Levi’s και Ralph Lauren, που επιδιώκουν να κρατήσουν τα προϊόντα τους «απλησίαστα και επιθυμητά». Για τις πολυτελείς μάρκες, οι εκπτώσεις θεωρούνται ένδειξη αδυναμίας.

Η ψυχολογία του καταναλωτή

Η καταναλωτική εμπιστοσύνη στις ΗΠΑ βρίσκεται κοντά σε ιστορικά χαμηλά, σύμφωνα με τα στοιχεία του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν για τον Νοέμβριο. Οι Αμερικανοί ανησυχούν περισσότερο για την εργασία τους και τις αυξήσεις τιμών.

«Νιώθω ότι πολλά πράγματα δεν αξίζουν να τα πληρώσεις σε κανονική τιμή», λέει η Ολίβια Ντέκο, 27χρονη οδοντίατρος στη Νέα Υόρκη. «Αν δεν έχουν μεγάλη έκπτωση, δεν πρόκειται να τα αγοράσω».