Όταν ο CEO της της Pinkfong, Kim Min-seok έδωσε το πράσινο φως τον Ιούνιο του 2016 για τη δημοσίευση ενός βίντεο 90 δευτερολέπτων με ένα παιδικό τραγούδι, δεν είχε φανταστεί τι θα ακολουθούσε. Το βίντεο ήταν το Baby Shark, που εξελίχθηκε σε παγκόσμιο φαινόμενο με πάνω από 16 δισεκατομμύρια προβολές, κατακτώντας την κορυφή ως το πιο δημοφιλές στην ιστορία του YouTube.
Η ιστορία του βίντεο ξεπερνά τα όρια της απλής επιτυχίας. Το τραγούδι, που αφηγείται τις περιπέτειες μιας οικογένειας καρχαριών, παρουσιάστηκε μέχρι και στον Λευκό Οίκο, συγκεντρώνοντας επαίνους από τον Αμερικανό πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ, τον Έλον Μασκ και άλλες προσωπικότητες. Δημιούργησε δεκάδες παρωδίες, μια παγκόσμια χορευτική μανία και έναν αμέτρητο αριθμό επαναλήψεων σε παιδικά πάρτι και σχολικές εκδηλώσεις. Πέρα όμως από τη λαϊκή του απήχηση, το τραγούδι έθεσε τα θεμέλια για την εκθετική ανάπτυξη της Pinkfong, της εταιρείας που το δημιούργησε.

Το Baby Shark έξω από τον Λευκό Οίκο
«Δεν περιμέναμε να ξεχωρίσει από τα άλλα μας περιεχόμενα», δήλωσε ο κ. Kim, διευθύνων σύμβουλος της Pinkfong, στο BBC από τα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στη Σεούλ. «Κοιτάζοντας πίσω, έγινε ένα σημαντικό σημείο καμπής που έθεσε τις βάσεις για το παγκόσμιο ταξίδι μας», πρόσθεσε.
Στις 18 Νοεμβρίου η Pinkfong έκανε το ντεμπούτο της στο χρηματιστήριο της Νότιας Κορέας στον δείκτη Kosdaq, σημειώνοντας άνοδο 9,3%. Η χρηματιστηριακή της αξία έφτασε τα 596 δισ. γουόν, περίπου 407 εκατ. δολάρια. Η δημόσια προσφορά της απέφερε 52 εκατ. δολάρια, ενώ οι μετοχές σημείωσαν άλμα 62% κατά την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης.
Λίγες μόνο ημέρες μετά το ντεμπούτο τους στο χρηματιστήριο, ωστόσο οι μετοχές πέφτουν κάτω από την αρχική τιμή δημόσιας προσφοράς. Το πρωί της Παρασκευής οι μετοχές της νοτιοκορεατικής εταιρείας ψυχαγωγίας έπεσαν στα 32.500 γουόν την Παρασκευή, σημειώνοντας πτώση 14% από την τιμή της δημόσιας προσφοράς των 38.000 γουόν. Η μετοχή έπεσε 47% από το υψηλό της Τρίτης έως το χαμηλό της Παρασκευής. Η γρήγορη αντιστροφή υπογραμμίζει το γεγονός ότι μερικές από τις πιο δημοφιλείς μετοχές της αγοράς έχουν πληγεί περισσότερο από την ύφεση, καθώς οι επενδυτές αμφισβητούν την ορθότητα των αποτιμήσεων των μετοχών.
«Η πτώση κάτω από την τιμή της δημόσιας προσφοράς στέλνει σίγουρα ένα αρνητικό μήνυμα», δήλωσε ο Choi Jong-kyung, αναλυτής της Heungkuk Securities στη Σεούλ. «Αλλά έχουμε περάσει μόνο τέσσερις ημέρες και το ντεμπούτο έγινε σε μια ήπια ημέρα για την αγορά. Είναι πολύ νωρίς για να αποδώσουμε την ευθύνη μόνο στην εταιρεία».
Η Pinkfong, δημιουργός του «Baby Shark», εξελίσσεται σε εταιρεία «Enter-Tech», συνδυάζοντας ψυχαγωγία και τεχνολογία. Μετά τη δημόσια εισαγωγή της στο χρηματιστήριο, στοχεύει στην ανάπτυξη νέων IP, την παραγωγή premium animation και την παγκόσμια επέκταση εμπειριών ψυχαγωγίας. Η εταιρεία αξιοποιεί την Τεχνητή Νοημοσύνη και ανάλυση δεδομένων για να προβλέπει την επιτυχία περιεχομένου και να προσαρμόζει τις παραγωγές της στις διεθνείς αγορές.
Η ιστορία της Pinkfong, πριν την εμφάνιση του Baby Shark
Η εταιρεία ξεκίνησε το 2010 ως SmartStudy, με μόλις τρεις εργαζομένους και στόχο τη δημιουργία εκπαιδευτικού ψηφιακού περιεχομένου για παιδιά έως 12 ετών. «Το γραφείο ήταν τόσο μικρό που δεν περιμέναμε καν μισθό», θυμάται ο Kim. Η αλλαγή προσανατολισμού προς τα νήπια αποδείχθηκε καθοριστική, οδηγώντας σε πιο απλά και ελκυστικά παιχνίδια και βίντεο. Κάπου εκεί εμφανίστηκε το Baby Shark – ένα τραγούδι που κανείς στην εταιρεία δεν είχε προβλέψει ότι θα γινόταν το μεγαλύτερο virαl παιδικό φαινόμενο της δεκαετίας.
Παρότι η μελωδία του Baby Shark υπήρχε από τη δεκαετία του ’70, η εκδοχή της Pinkfong ξεχώρισε χάρη στον γρήγορο ρυθμό και την επαναληπτική, εθιστική μελωδία της, που θυμίζει K-pop. Η επιτυχία του δεν ήταν άμεση, απογειώθηκε όταν η χορευτική του ρουτίνα διαδόθηκε σε παιδικές εκδηλώσεις στη Νοτιοανατολική Ασία, οδηγώντας σε χιλιάδες βίντεο που έγιναν viral. Στα γραφεία της Pinkfong επικρατούσε ενθουσιασμός καθώς οι προβολές αυξάνονταν ραγδαία. Σύντομα, βίντεο με παιδιά και γονείς που χορεύουν στο ρυθμό του Baby Shark άρχισαν να κατακλύζουν το Διαδίκτυο και οι προβολές του εκτοξεύονταν λεπτό με το λεπτό.
Τα εμπόδια της Pinkfong μέχρι την κορυφή
Το 2020, το κλιπ κατέκτησε τον τίτλο του πιο προβεβλημένου βίντεο στο YouTube, μια θέση που εξακολουθεί να διατηρεί. Τα χρόνια που ακολούθησαν, το Baby Shark δημιούργησε περίπου τα μισά από τα έσοδα της Pinkfong και έγινε η βάση πάνω στην οποία χτίστηκαν νέες σειρές, προϊόντα και συνεργασίες. Ωστόσο, η επιτυχία δεν ήρθε χωρίς εμπόδια: το 2019 η εταιρεία αντιμετώπισε μια υπόθεση περί λογοκλοπής από Αμερικανό συνθέτη. Η υπόθεση έφτασε μέχρι το Ανώτατο Δικαστήριο της Νότιας Κορέας, το οποίο τελικά απέρριψε τις κατηγορίες, αναγνωρίζοντας ότι το τραγούδι βασιζόταν σε παραδοσιακή μελωδία κοινής κτήσης (public domain), αναφέρει το BBC.

Baby Shark © facebook.com/pinkfong.official/photos
Παρά τη μεγάλη εξάρτηση από το Baby Shark, η Pinkfong προσπαθεί πλέον να αποδείξει ότι δεν πρόκειται για μια εταιρεία «μιας επιτυχίας». Όπως σημειώνει η ακαδημαϊκός Min Jung Kim, η εταιρεία οφείλει να πείσει τους επενδυτές ότι μπορεί να δημιουργήσει και άλλους χαρακτήρες με αντίστοιχο εμπορικό βάρος. Το κοινό της, ωστόσο, της δίνει ένα πλεονέκτημα: τα μικρά παιδιά τείνουν να βλέπουν ξανά και ξανά το ίδιο περιεχόμενο, αυξάνοντας έτσι την προβολή και την απήχηση.
Και πράγματι, η Pinkfong έχει αρχίσει ήδη να επεκτείνει το χαρτοφυλάκιό της. Σύμφωνα με το Reuters, η σειρά 3D κινούμενων σχεδίων Bebefinn, που κυκλοφόρησε το 2022, έχει ξεπεράσει σε έσοδα το Baby Shark, αντιπροσωπεύοντας πλέον περίπου το 40% των κερδών της εταιρείας. Έχει μάλιστα φτάσει στην πρώτη θέση της λίστας με τις κορυφαίες παιδικές σειρές του Netflix στις ΗΠΑ. Η Pinkfong αναπτύσσει επίσης νέους χαρακτήρες και ταινίες, με στόχο να εξελιχθεί σε μια ευρύτερη εταιρεία οικογενειακής ψυχαγωγίας και όχι αποκλειστικά παιδικού περιεχομένου.
Η πορεία της Pinkfong δείχνει πώς ένα απλό, σχεδόν ταπεινό παιδικό τραγούδι μπορεί να μετατραπεί σε παγκόσμια πολιτιστική δύναμη – αλλά και σε μια επιχείρηση αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων. Το ερώτημα τώρα είναι αν η εταιρεία μπορεί να αποδείξει ότι διαθέτει τη δημιουργικότητα, τη στρατηγική και την τεχνογνωσία για να επαναλάβει το φαινόμενο Baby Shark, χωρίς να παραμένει αιώνια στη σκιά του.
Όπως λέει και ο Kim, η Pinkfong έχει ήδη πετύχει όσα πολλοί δημιουργοί ονειρεύονται. Το στοίχημα της επόμενης μέρας είναι να το επαναλάβει.