Ένα νέο, καινοτόμο προϊόν, το «δυναμικό γυαλί», έχει αναπτύξει η «Brite Solar», η οποία απευθύνεται ξανά στο European Innovation Council προκειμένου να αντλήσει αυτή τη φορά 15 εκατ. ευρώ, για να υλοποιήσει το επόμενο επαναστατικό project της, ειδικά για κτηριακές εφαρμογές.
Η «Βrite Solar» μία εταιρεία που πρωτοπορεί στην ηλιακή νανοτεχνολογία, η πρώτη που πέτυχε την έγκριση της επενδυτικής της πρότασης από το Ε.Ι.C. και πρόσφατα ολοκλήρωσε επένδυση 11 εκατ. για την παραγωγή αγροφωτοβολταϊκών στο εργοστάσιο της Πάτρας, ετοιμάζεται να μπει στην παραγωγή ενός τελείως διαφορετικού προϊόντος, ενός γυαλιού που δεν θα παράγει αλλά θα εξοικονομεί ενέργεια, «κομμένου και ραμμένου» στις συνθήκες της κλιματικής αλλαγής.
«Με το δυναμικό γυαλί αντικαθιστούμε κουρτίνες στορ και σκίαστρα, καθώς με ηλεκτρικό κοντρόλ ή με το smart phone, μπορούμε να αυξομειώνουμε τη διαπερατότητα του γυαλιού» εξήγησε ο Δρ. Νίκος Κανόπουλος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της «Brite Solar».
To επαναστατικό αυτό γυαλί, δύο φύλλων και συνολικού πάχους 6,5 χιλιοστών, είναι αγώγιμο. Στα δύο φύλλα του deep tech γυαλιού, με inkjet printing έχουν τυπωθεί χημικά υλικά ανεπτυγμένα από την «Brite Solar», ενώ έχει επίσης τοποθετηθεί ηλεκτρολύτης, οπότε με τις εντολές που δίνει ο χρήστης δημιουργούνται οι συνθήκες αγωγής ρεύματος μεταξύ των δύο γυάλινων επιφανειών, αλλάζοντας τις συνθήκες σκίασης. Καθώς αυξάνεται η σκίαση του γυαλιού, αυτό έχει την ιδιότητα να αποκόπτει την υπέρυθρη ακτινοβολία από το να εισέρχεται στον χώρο, με αποτέλεσμα ο χώρος να κρατιέται σε χαμηλότερη θερμοκρασία.

Επένδυση 15 εκατ. της Brite Solar στο καινοτόμο «δυναμικό γυαλί» © Brite Solar
«Με τη μεγαλύτερη σκίαση επιτυγχάνεται δροσισμός του εσωτερικού χώρου του κτηρίου και εξοικονόμηση της ενέργειας για air conditioning, από 20% έως 40%. Λόγω της κλιματικής αλλαγής, η μείωση της διείσδυσης της υπέρυθρης ακτινοβολίας στα κτήρια αποτελεί ζητούμενο. Το προϊόν αυτό, που αρχίσαμε να αναπτύσσουμε πριν πέντε χρόνια, έχει εφαρμογή σε όλα τα κτήρια αλλά προφανώς οι μεγάλοι πελάτες είναι κατασκευαστές επαγγελματικών κτηρίων και κτηρίων με μεγάλες γυάλινες επιφάνειες στα κελύφη τους».
Η «Βrite Solar» δηλώνει έτοιμη να μπει στον ανταγωνισμό και σε αυτόν τομέα, έχοντας αναπτύξει μία τεχνολογία διαφορετική, ειδικά ως προς στην εναπόθεση υλικών. Η τεχνολογία της απαιτεί επένδυση 15 εκατ. ευρώ, όταν άλλες εταιρείες για μία παρόμοια γραμμή παραγωγής επενδύουν περί τα 100 εκατ. ευρώ.
«Περιμένουμε την απάντηση του Ε.Ι.C. στην πρότασή μας το αργότερο μέχρι τον Φεβρουάριο, καθώς η προηγούμενη χρηματοδότηση που λάβαμε αφορούσε άλλο προϊόν, το ημιδιαφανές φωτοβολταϊκό γυαλί», πρόσθεσε ο κ. Κανόπουλος.

Επένδυση 15 εκατ. της Brite Solar στο καινοτόμο «δυναμικό γυαλί» © Brite Solar
Τα έξυπνα αγροφωτοβολταϊκά πάνελ
Η «Brite Solar», με έδρα στη Θεσσαλονίκη και παραγωγικές εγκαταστήσεις στην Πάτρα, τέλος Σεπτεμβρίου ολοκλήρωσε επένδυση 11 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία εργοστασίου παραγωγής πάνελς Agri-PV, με το ηλιακό γυαλί Brite να διατίθεται ήδη, μετά από παραγγελίες, σε περισσότερες από 14 χώρες του εξωτερικού. Η εταιρεία, που διαθέτει από το 2016 θυγατρική στην Ολλανδία, έχοντας πελάτες στη Ρουμανία, ήδη προχώρησε σε ίδρυση εταιρείας στη χώρα, αξιοποιώντας πρόγραμμα της ρουμανικής κυβέρνησης που διαθέτει κονδύλια για την προσέλκυση ξένων επιχειρήσεων. Η «Brite Solar», έχοντας εξασφαλίσει 1,3 εκατ., ίδρυσε εταιρεία στο Βουκουρέστι με παράρτημα στην Κραϊόβα, με σκοπό την υλοποίηση πιλοτικών projects για τον γεωργικό τομέα της Ρουμανίας.
Ο Δρ. Νίκος Κανόπουλος, ηλεκτρολόγος μηχανικός που ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές του σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, έζησε 31 χρόνια στις ΗΠΑ, όπου συνέχισε τις σπουδές του, εργάσθηκε στον ιδιωτικό τομέα, αλλά και στο Research Triangle Institute της Βόρειας Καρολίνας, διδάσκοντας παράλληλα στο Duke University.
Η πρώτη του εταιρεία, μία start up, η Data Communication Technologies (σ.σ. με αντικείμενο τους ημιαγωγούς) που είχε ιδρύσει στην Αμερική, υποστηριζόταν από μία πολύ μικρή ομάδα μηχανικών στην Πάτρα. Η συγκεκριμένη εταιρεία πουλήθηκε σε μεγαλύτερη επιχείρηση, την Atmel η οποία έκανε προϊόντα για την παγκόσμια αγορά, όμως η σχέση με πανεπιστημιακούς και ερευνητές στην Πάτρα διατηρήθηκε και η ομάδα της Πάτρας αυξήθηκε στους 220 μηχανικούς. Έτσι, είναι απόλυτα εξηγήσιμη η επιλογή της συγκεκριμένης πόλης για το εργοστάσιο των Αgri-PV πάνελς της «Brite Solar».
Η εταιρεία ιδρύθηκε στην εποχή των μνημονίων, με τον κ. Κανόπουλο να είναι και ο Seed Investor. Ξεκίνησε να δουλεύει πάνω στο R&D για τα ενεργειακά έξυπνα αγροφωτοβολταϊκά και το 2020 κατέθεσε την πρότασή της στο Ε.Ι.C. Η πρότασή της ήταν η πρώτη ελληνική που εγκρίθηκε, ενώ η τεχνολογία στην οποία βασίζεται ήταν ήδη πατενταρισμένη για Ευρώπη, Αμερική και Κίνα.
Η πρόταση της εταιρείας εντάχθηκε προς χρηματοδότηση για το ποσό των 2,3 εκατ. ευρώ και επιδοτήθηκε στο 70%, ενώ το E.I.C. Fund απέκτησε και πακέτο μετοχών της «Brite Solar» αντί 4,3 εκατ. ευρώ. Το project της επιχείρησης υποστηρίχθηκε και από ιδιώτες επενδυτές, ενώ μερίδιο 18% κατέχουν οι εργαζόμενοι της «Brite Solar», με τον κ. Κανόπουλο να είναι ο βασικός μέτοχος.
Σε διάστημα ενάμισι χρόνου υλοποιήθηκε η επένδυση και το εργοστάσιο τέθηκε σε λειτουργία τέλος Σεπτεμβρίου 2025, με παραγωγική δυναμικότητα 500.000 πάνελς.

Επένδυση 15 εκατ. της Brite Solar στο καινοτόμο «δυναμικό γυαλί» © Brite Solar
Τα Αgri-PV panels έχουν εγκατασταθεί σε πολλές διαφορετικές καλλιέργειες, φυτείες κηπευτικών και δενδρωδών, με τις περισσότερες παραγγελίες να αφορούν χώρες του εξωτερικού. To 90% των πωλήσεων της εταιρείας πραγματοποιείται στο εξωτερικό.
Η «Brite Solar» διαθέτει το προϊόν της σε περισσότερες από 14 χώρες -Βέλγιο, Ολλανδία, Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Ινδονησία, Αμερική, Καναδά- με την περίοδο αυτή να εκτελεί παραγγελίες για τα Ιωάννινα, την Ξάνθη, την Κύπρο, ενώ ολοκλήρωσε παραγγελία για τη Ρουμανία. Παράλληλα ετοιμάζεται να μπει για πρώτη φορά με μεγάλες παραγγελίες στη Νότια Αφρική (φυτείες φράουλας και τομάτας), αλλά και στην Ιταλία (μηλεώνες).
Όπως είπε ο κ. Κανόπουλος, οι Έλληνες παραγωγοί αντιλαμβάνονται τα οφέλη από τη χρήση των αγροφωτοβολταϊκών, αλλά διστάζουν να προχωρήσουν στην εγκατάστασή τους επειδή έχουν δυσκολίες στη διαχείριση της ενέργειας και πιο συγκεκριμένα στην πώλησή της στο δίκτυο. Εάν αυτό το θέμα λυθεί, θα υπάρξουν πάρα πολλές εγκαταστάσεις αγροφωτοβολταϊκών σε γυάλινα θερμοκήπια, καθώς με την ιδιοκατανάλωση της παραγόμενης ενέργειας η απόσβεση της επένδυσης γίνεται σε 3-4 χρόνια, ενώ υπάρχουν και τα παράλληλα οφέλη από την προστασία των καλλιεργειών αλλά και την καλύτερη ανάπτυξη των φυτών.
Το πάνελ από ηλιακό γυαλί Brite αποτελείται από δύο φύλλα γυαλιού συνολικού πάχους 4,5 χιλιοστών, που έχουν εκτυπωμένα χημικά νανοϋλικά και ανάμεσά τους ηλιακές κυψελίδες. Το συγκεκριμένο πάνελ είναι ειδικό για τη γεωργία, καθώς απορροφά την υπεριώδη ακτινοβολία και τη μεταθέτει στο ορατό φάσμα και συγκεκριμένα στην περιοχή του κόκκινου, στην οποία τα φυτά φωτοσυνθέτουν.
Έτσι, τα πάνελς της «Brite Solar» βοηθούν στην ταχύτερη ανάπτυξη των φυτών και στην καλύτερη απόδοση της καλλιέργειας, ενώ επιπρόσθετα, όταν τα πάνελς είναι τοποθετημένα σε θερμοκήπιο, η θερμοκηπιακή εγκατάσταση είναι ενεργειακά αυτόνομη (π.χ. ενέργεια για ψύξη, πότισμα, ανοιγοκλείσιμο των πετασμάτων). Την παραγόμενη ενέργεια ο γεωργός μπορεί να την αυτοκαταναλώνει ή να τη διαθέτει στο δίκτυο, εάν αυτό είναι δυνατό.
Πέραν αυτού, παρέχεται προστασία στην καλλιέργεια από καιρικά φαινόμενα, ενώ το νερό της βροχής μέσω σωλήνων, συγκεντρώνεται σε ταμιευτήρες. Τα πάνελς αυτά, σαν σκέπαστρα, επίσης χρησιμοποιούνται σε ανοικτές καλλιέργειες.
Όπως επισήμανε ο κ. Κανόπουλος, τα πάνελς είναι ημιδιαφανή και ο βαθμός της διαπερατότητάς τους από το ηλιακό φως προσαρμόζεται στην κάθε καλλιέργεια και στις ειδικές συνθήκες που επικρατούν στην κάθε καλλιεργούμενη έκταση που καλύπτουν.
Σήμερα πλέον, το εργοστάσιο της Πάτρας, που διαμορφώθηκε και λειτουργεί σε 5.500 τ.μ. στη βιομηχανική περιοχή της πόλης, υποστηρίζεται από προσωπικό 10 μηχανικών και συνθετικών χημικών, ενώ η λειτουργία του είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό αυτοματοποιημένη. Στην Πάτρα βρίσκεται και το τμήμα R&D της εταιρείας, ενώ στη Θεσσαλονίκη, όπου και η έδρα της επιχείρησης, είναι το τμήμα διοίκησης και μάρκετινγκ.