Προχωρά η αναδιάρθρωση του δικτύου των καταστημάτων των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ). Μέχρι σήμερα, σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, έχει κλείσει περίπου το 30% των καταστημάτων από τα 204 που είχε προκρίνει η προηγούμενη διοίκηση του Γρηγόρη Σκλήκα. Ο αριθμός ωστόσο των καταστημάτων που θα κλείσουν εκτιμάται ότι θα διευρυνθεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες και ότι ακόμη δεν έχει αποσαφηνιστεί ποια καταστήματα θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους ή όχι.
Τα καταστήματα που έκλεισαν από το τέλος του περασμένου Οκτωβρίου είναι 60 και ήταν σημεία παρουσίας των ΕΛΤΑ που βρίσκονταν αποκλειστικά σε πολυπληθή αστικά κέντρα. Πρόκειται για σημεία παρουσίας για τα οποία οι πολίτες-πελάτες των ΕΛΤΑ έχουν εναλλακτικές λύσεις για τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους. Οι λύσεις αυτές μπορεί να είναι ένα άλλο πιο απομακρυσμένο κατάστημα ΕΛΤΑ, υποκαταστήματα τραπεζών, άλλες δημόσιες υπηρεσίες κ.ο.κ.
Τα εναπομείναντα περίπου 140 καταστήματα, είναι καταστήματα που βρίσκονται σε ημιαστικές και αγροτικές περιοχές. Τα καταστήματα αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν χωριστεί σε τρεις σημαντικές κατηγορίες. Η πρώτη που περιλαμβάνει περί τα 30-40 καταστήματα και τα οποία βρίσκονται σε ημιαστικές και αγροτικές περιοχές και τα οποία καλύπτονται, είτε με άλλα σημεία παρουσίας των ΕΛΤΑ, είτε με προσωπικό (ταχυδρόμους) της εταιρείας. Τα καταστήματα αυτά έχουν εντοπιστεί και πρόκειται να κλείσουν το αμέσως επόμενο διάστημα.
Η δεύτερη κατηγορία που περιλαμβάνει επίσης άλλα 30-40 καταστήματα είναι καταστήματα που βρίσκονται επίσης σε αστικές και ημιαστικές περιοχές, οι οποίες ωστόσο καλύπτονται στην παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών από τρίτους συνεργαζόμενους με τα ΕΛΤΑ π.χ. mini-markets, ιδιώτες μεταφορείς κ.ο.κ. Και τα καταστήματα αυτά, αφού ενισχυθούν στην ικανότητα παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών οι συνεργαζόμενοι των ΕΛΤΑ, εκτιμάται ότι θα κλείσουν, καθώς η διοίκηση τόσο των ταχυδρομείων όσο και του Υπερταμείου, θεωρούν ότι οι περιοχές τους καλύπτονται από τις παρεχόμενες υπηρεσίες των ΕΛΤΑ.
Η τρίτη και τελευταία κατηγορία καταστημάτων ΕΛΤΑ είναι η πιο πολυπληθής και πιο προβληματική. Αφορά όλα τα καταστήματα εκείνα που δεν εμπίπτουν σε μια από τις δύο προαναφερόμενες κατηγορίες. Ο αριθμός τους ξεπερνά τα 60 καταστήματα και είναι εκείνα που εξετάζονται ένα-προς-ένα προκειμένου να μην σταματήσει η παροχή υπηρεσιών στις συγκεκριμένων περιοχών.
Οι ίδιες πηγές δεν απέκλεισαν κάποια από τα καταστήματα της τρίτης κατηγορίας να διασωθούν, έτσι ώστε ο τελικός αριθμός καταστημάτων που θα κλείσει να είναι μικρότερος από εκείνον που ανακοινώθηκε αρχικά. Πάντως ο αριθμός αυτός δεν θα είναι πολύ μικρότερος καθώς για όλες τις περιπτώσεις αναζητείται ο βέλτιστος τρόπος συνεργασίας. Κυρίως εξετάζεται η συνεργασία με τρίτο συνεργάτη ή κατάστημα που θα παρέχει τις ταχυδρομικές υπηρεσίες.
Από την άλλη πλευρά, οι ίδιες πηγές διέψευδαν σενάρια που έφερναν τα Κέντρα Εξυπηρέτηση Πολιτών (ΚΕΠ) και άλλες δημόσιες υπηρεσίες, να αποτελέσουν και πάροχοι υπηρεσιών ΕΛΤΑ. Το σενάριο αυτό πλέον δεν συζητιέται στη κυβέρνηση και στο Υπερταμείο, καθώς μια τέτοια κίνηση θα παραβιάζει τους κανόνες της ελεύθερης και ανταγωνιστικής αγοράς των ταχυδρομικών υπηρεσιών.
Εξ’ άλλου πολλοί λίγες δημόσιες υπηρεσίες έμειναν ανοικτές (π.χ. εφορίες, ΚΕΠ κ.λπ.) που θα μπορούν να καλύψουν μέρος της δραστηριότητας. Αλλά ακόμη και αν υπήρχαν οι κυβερνητικές υποδομές, η κυβέρνηση δεν μπορούσε να αναθέσει σε αυτές υπηρεσίες των ΕΛΤΑ, παρά μόνον με διαγωνιστική διαδικασία. Ωστόσο, πλέον κάτι τέτοιο θεωρείται απίθανο, αν όχι αδύνατο.
Αυτό όμως που μπορεί να γίνει ωστόσο, παράλληλα με το όποιο κλείσιμο των καταστημάτων των ΕΛΤΑ αποφασιστεί, είναι η ενίσχυση του ρόλου του κινούμενου και ψηφιακού ταχυδρόμου, όπως επίσης και οι συνεργασίες με τρίτους επιχειρηματίες (καταστήματα ΕΛΤΑ μέσα σε άλλα καταστήματα, minimarkets κ.λπ.). Αυτή θεωρείται στην κυβέρνηση και στο Υπερταμείο, η ενδεδειγμένη λύση για την πληρέστερη κάλυψη της παραμεθορίου της χώρας με ταχυδρομικές (και όχι μόνον) υπηρεσίες.