Παγκόσμιο ρεκόρ κερδοφορίας για τις αεροπορικές εταιρείες το 2025

Ποιες τάσεις οδηγούν την παγκόσμια κερδοφορία για τις αεροπορικές εταιρείες και πώς η έλλειψη νέων αεροσκαφών αλλάζει τον επιχειρησιακό σχεδιασμό

Airbus-A320 © aircharter.sg

Ο παγκόσμιος κλάδος των αεροπορικών εταιρειών φαίνεται να εισέρχεται σε μια περίοδο αξιοσημείωτης οικονομικής ανθεκτικότητας και δυναμικής, παρά τα επίμονα προβλήματα που μαστίζουν την εφοδιαστική αλυσίδα και τους κατασκευαστές αεροσκαφών.

Σύμφωνα με την IATA, το 2025 αναμένεται να αποτελέσει έτος ρεκόρ με καθαρά κέρδη που υπολογίζονται στα 41 δισ. δολάρια, ενισχύοντας την εικόνα ενός κλάδου που κατόρθωσε να θωρακιστεί μετά τις αναταράξεις της πανδημίας και της ενεργειακής κρίσης.

Ωστόσο, οι σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις νέων αεροσκαφών από την Airbus και τη Boeing εξακολουθούν να περιορίζουν την ικανότητα των αεροπορικών εταιρειών να μειώσουν το κόστος καυσίμων και να ανανεώσουν τους στόλους τους με πιο αποδοτικά μοντέλα.

Ο παγκόσμιος οργανισμός αερομεταφορών IATA ότι ο κλάδος των αεροπορικών εταιρειών αναμένεται να εμφανίσει καθαρά κέρδη ρεκόρ το επόμενο έτος, παρά τα συνεχιζόμενα προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, τα οποία οδηγούν σε βραδύτερες παραδόσεις αεροσκαφών και σε καθυστερήσεις στην εισαγωγή νέων, πιο αποδοτικών μοντέλων. Η εκτίμηση αυτή έρχεται σε μια περίοδο όπου ο κατασκευαστής Airbus αναγκάστηκε να μειώσει τον στόχο παραδόσεων για το 2025, επικαλούμενος πρόβλημα ποιότητας σε ορισμένα μεταλλικά πάνελ ατράκτου στα αεροσκάφη A320.

Καθυστερήσεις στις παραδόσεις και πιέσεις για τις αεροπορικές εταιρείες

Η Airbus και η Boeing, οι δύο μεγαλύτεροι κατασκευαστές αεροσκαφών παγκοσμίως, έχουν αντιμετωπίσει τα τελευταία χρόνια σημαντικές καθυστερήσεις στις παραδόσεις προς τις αεροπορικές εταιρείες, γεγονός που ανατρέπει τους σχεδιασμούς ανανέωσης στόλων. Χωρίς την έγκαιρη παραλαβή νεότερων και ενεργειακά πιο αποδοτικών αεροσκαφών, οι αεροπορικές εταιρείες υποστηρίζουν ότι αδυνατούν να μειώσουν σημαντικά το κόστος καυσίμων, ειδικά σε μια περίοδο αυξημένης ζήτησης και υψηλού ανταγωνισμού. Παρ’ όλα αυτά, η IATA διατηρεί μια Οι αεροπορικές εταιρείες ενισχύουν την ανθεκτικότητά τους

«Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν καταφέρει να ενσωματώσουν στον επιχειρηματικό τους σχεδιασμό μια ανθεκτικότητα απορρόφησης κραδασμών, η οποία πλέον αποδίδει σταθερή κερδοφορία», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της IATA, Γουίλι Γουόλς. Σύμφωνα με αναλυτές που μίλησαν στη FAZ, η ανάκαμψη του κλάδου δεν οφείλεται μόνο στην αύξηση της επιβατικής κίνησης, αλλά και στη βελτιωμένη διαχείριση κόστους, καθώς και στη μεγαλύτερη ευελιξία των εταιρειών στον προγραμματισμό δρομολογίων και χωρητικότητας.

Η αναθεωρημένη πρόβλεψη της Airbus και η κριτική της IATA

Σε ξεχωριστές δηλώσεις, ο Γουόλς χαρακτήρισε «απογοητευτικό» τον νέο στόχο παραδόσεων της Airbus για το 2025, προσθέτοντας ότι αυτή η περικοπή των 30 αεροσκαφών θα περιορίσει περαιτέρω τον ρυθμό ανανέωσης των στόλων, αναγκάζοντας τις αεροπορικές εταιρείες να παρατείνουν ακριβές μισθώσεις ή να συνεχίσουν τη λειτουργία παλαιότερων τύπων αεροσκαφών. Αυτές οι καθυστερήσεις, όπως σημείωσε, μεταφράζονται σε άμεσο κόστος για τους αερομεταφορείς. Όπως ανέφεραν αναλυτές στη FAZ, η παρατεταμένη έλλειψη νέων αεροσκαφών δημιουργεί ένα «φαινόμενο συμφόρησης» στο σύστημα παραδόσεων, το οποίο επηρεάζει ολόκληρη την αγορά.

Ο Γουόλς δήλωσε επίσης ότι «οι άνθρωποι έχουν περισσότερη εμπιστοσύνη στη Boeing όσον αφορά την τήρηση των δεσμεύσεων παράδοσης», υπογραμμίζοντας ότι η Airbus δείχνει να χάνει μέρος της αξιοπιστίας της. Η αναστάτωση γύρω από τα A320 κορυφώθηκε στις 28 Νοεμβρίου, όταν περισσότερα από 6.000 αεροσκάφη του τύπου χρειάστηκαν άμεση αναβάθμιση λογισμικού. Λίγες ημέρες αργότερα, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι πρέπει να επιθεωρήσει εκατοντάδες ακόμη A320 για πιθανά ελαττωματικά πάνελ. Σύμφωνα με αναλυτές που μίλησαν στη FAZ, αυτά τα επαναλαμβανόμενα τεχνικά ζητήματα εντείνουν τις ανησυχίες των αεροπορικών εταιρειών σχετικά με τη μακροχρόνια αξιοπιστία των προγραμμάτων παραγωγής της Airbus.

Παράλληλα, ο Γουόλς ανέφερε ότι είναι ενθαρρυντικό το γεγονός ότι η Boeing έχει «σημαντικά βελτιώσει την απόδοσή της», μετά την περίοδο όπου είχε επιβληθεί περιορισμός παραγωγής στο δημοφιλές 737 Max. Όπως σημείωσαν αναλυτές στη FAZ, η μετατόπιση αυτή στη δυναμική των δύο κατασκευαστών ενδέχεται να ανακατανείμει μελλοντικές παραγγελίες, ιδίως από αεροπορικές εταιρείες που δίνουν έμφαση στη συνέπεια και την προβλεψιμότητα των παραδόσεων.