To “Ελ. Βενιζέλος” απογειώνεται: 34 εκατ. επιβάτες φέτος, έρχονται επενδύσεις άνω του 1 δισ. ευρώ

Τι είπαν οι Παράσχης και Καλλιμασιάς για τη χρονιά-ορόσημο, την αλλαγή σκυτάλης στη διοίκηση και την επέκταση του ΔΑΑ

O CEO του ΔΑΑ Γιάννης Παράσχης © ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΛΑΧΟΣ

Με ένα ακόμη ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης ετοιμάζεται να κλείσει το 2025 ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, επιβεβαιώνοντας ότι η δυναμική που ανέπτυξε μετά την πανδημία όχι μόνο διατηρείται, αλλά ενισχύεται περαιτέρω. Το βασικό συμπέρασμα από όσα ειπώθηκαν στη χριστουγεννιάτικη ενημέρωση του ΔΑΑ προς τους δημοσιογράφους είναι σαφές: η φετινή χρονιά θα ξεπεράσει τις αρχικές προβλέψεις, με την επιβατική κίνηση να αγγίζει -και ενδεχομένως να υπερβαίνει- τα 34 εκατ. επιβάτες.

Την εικόνα αυτή σκιαγράφησαν από κοινού ο απερχόμενος CEO του αεροδρομίου, Γιάννης Παράσχης, ο διάδοχός του Γιώργος Καλλιμασιάς, που αναλαμβάνει καθήκοντα την 1η Φεβρουαρίου, και η Διευθύντρια Επικοινωνίας και Μάρκετινγκ του ΔΑΑ, Ιωάννα Παπαδοπούλου. Όπως τόνισαν, η πορεία του αεροδρομίου αντικατοπτρίζει τη συνολικότερη ανάκαμψη της χώρας μετά την πανδημία, με έναν κρίσιμο διαφοροποιητικό παράγοντα: τη σημαντική αύξηση των ταξιδιών των Ελλήνων, που πλέον λειτουργούν ως σταθερός πυλώνας ζήτησης και όχι μόνο ως συμπληρωματική αγορά.

Η αλλαγή σκυτάλης

Ο κ. Παράσχης χαρακτήρισε το 2025 «μια πολύ καλή χρονιά», υπογραμμίζοντας ότι το αεροδρόμιο της Αθήνας δεν επωφελείται αποκλειστικά από τον τουρισμό, αλλά και από τη μεταβολή των ταξιδιωτικών συνηθειών των ίδιων των Ελλήνων. «Μετά την πανδημία, η Ελλάδα έχει πάει πολύ καλά συνολικά και αντίστοιχα και το αεροδρόμιο», σημείωσε, προσθέτοντας ότι η στρατηγική του ΔΑΑ διαχρονικά ήταν να μιλά «με έργα», τόσο σε εύκολες όσο και σε δύσκολες περιόδους.

Η φετινή χρονιά, ωστόσο, δεν σηματοδοτεί μόνο ένα ακόμη ρεκόρ, αλλά και μια θεσμική και συμβολική μετάβαση. «Ένα κεφάλαιο κλείνει και ένα άλλο ανοίγει», ανέφερε ο απερχόμενος CEO, δίνοντας έμφαση στην επόμενη ημέρα του αεροδρομίου, η οποία συνδέεται άμεσα με ένα νέο, εκτεταμένο επενδυτικό πρόγραμμα. Όπως τόνισε, η επιλογή του Γιώργου Καλλιμασιά από τους μετόχους αποτελεί «φυσική συνέχεια», καθώς πρόκειται για στέλεχος με παρουσία 25 χρόνων στο αεροδρόμιο και άμεση εμπλοκή στα μεγάλα έργα και στις στρατηγικές αποφάσεις της προηγούμενης περιόδου.

Ο κ. Παράσχης αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην εισαγωγή του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών, στην επέκταση της παραχώρησης και στη σταθερή περιβαλλοντική δέσμευση του αεροδρομίου, σημειώνοντας ότι το «Ελευθέριος Βενιζέλος» έχει εξελιχθεί σε πρότυπο για τον κλάδο, ως ένα από τα πρώτα αεροδρόμια στην Ευρώπη που πέτυχε τον στόχο Net Zero25 χρόνια νωρίτερα από τη δέσμευση του κλάδου. «Βάζουμε κι εμείς ένα λιθαράκι ώστε η Αθήνα και η χώρα να είναι βιώσιμος προορισμός», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας ότι θα παραμείνει κοντά στο αεροδρόμιο με συμβουλευτικό ρόλο.

Από την πλευρά του, ο νέος CEO Γιώργος Καλλιμασιάς έδωσε το στίγμα της επόμενης ημέρας, εστιάζοντας στις μεγάλες προκλήσεις που έρχονται. «Παραλαμβάνω την εταιρεία σε ένα πολύ υψηλό επίπεδο αριστείας, τόσο επιχειρησιακά όσο και περιβαλλοντικά», ανέφερε, επισημαίνοντας ωστόσο ότι η μεγαλύτερη πρόκληση αφορά την ανάγκη επέκτασης των υποδομών, ώστε το αεροδρόμιο να μπορέσει να υποστηρίξει τη συνεχιζόμενη αύξηση της ζήτησης.

Οι εργασίες επέκτασης του αεροδρομίου

Στο επίκεντρο βρίσκεται το φιλόδοξο έργο επέκτασης του ΔΑΑ, συνολικού ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, το οποίο αποτελεί τη μεγαλύτερη αναβάθμιση στην ιστορία του αεροδρομίου. Η διαδικασία βρίσκεται ήδη στη φάση της Πρώιμης Εμπλοκής Αναδόχου (Early Contractor Involvement – ECI), με τη δεύτερη και καθοριστική φάση του διαγωνισμού να αναμένεται να ξεκινήσει εντός των επόμενων μηνών. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, ο ανάδοχος θα αναδειχθεί το πρώτο τρίμηνο του 2026 και οι εργασίες θα ξεκινήσουν εντός του ίδιου έτους, με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2032 και σταδιακές παραδόσεις ενδιάμεσα.

Η επέκταση προβλέπει την αναβάθμιση τόσο του κύριου όσο και του δορυφορικού αεροσταθμού, με στόχο την αύξηση της ετήσιας δυναμικότητας στους 40 εκατ. επιβάτες. Ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός, που φέρει την υπογραφή της κοινοπραξίας «Anemos» (Grimshaw, Haptic και K-Studio), δίνει έμφαση στη λειτουργικότητα, τη βιωσιμότητα και τη βελτίωση της εμπειρίας του επιβάτη, με βιοκλιματικά χαρακτηριστικά και στόχο πιστοποίησης LEED Gold.

Παράλληλα, «τρέχουν» ήδη τα έργα-προπομποί της μεγάλης επέκτασης, ύψους 188 εκατ. ευρώ, που υλοποιεί η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – REDEX και περιλαμβάνουν νέα πίστα στάθμευσης 32 αεροσκαφών και σύγχρονο 7όροφο πάρκινγκ απέναντι από το ξενοδοχείο Sofitel. Όπως παραδέχθηκε ο κ. Καλλιμασιάς, η περίοδος των έργων θα συνεπάγεται αναπόφευκτα κάποια ταλαιπωρία για το επιβατικό κοινό, «όμως στο τέλος της ημέρας θα μιλάμε για ένα νέο, άρτιο αεροδρόμιο».

Σε αυτό το πλαίσιο, το ρεκόρ επιβατών του 2025 δεν αποτελεί απλώς ένα ακόμη στατιστικό ορόσημο, αλλά το σημείο εκκίνησης για τη μετάβαση του «Ελευθέριος Βενιζέλος» σε μια νέα κλίμακα. Ένα αεροδρόμιο που καλείται να υποστηρίξει τη διεθνή θέση της Αθήνας, να ανταποκριθεί σε μια διαρκώς αυξανόμενη ζήτηση και να συνδυάσει ανάπτυξη, επενδύσεις και βιωσιμότητα σε βάθος δεκαετίας.