Γ.Δ.
1454.98 +1,38%
ACAG
+0,61%
6.6
CENER
+0,66%
7.57
CNLCAP
+4,43%
8.25
DIMAND
-0,73%
9.54
OPTIMA
+3,89%
10.68
TITC
+2,49%
28.8
ΑΑΑΚ
+0,72%
7
ΑΒΑΞ
+2,60%
1.498
ΑΒΕ
+0,86%
0.471
ΑΔΜΗΕ
+0,91%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-1,60%
0.925
ΑΛΜΥ
0,00%
2.8
ΑΛΦΑ
+1,04%
1.648
ΑΝΔΡΟ
+0,88%
6.86
ΑΡΑΙΓ
-0,98%
12.14
ΑΣΚΟ
-1,52%
2.6
ΑΣΤΑΚ
+1,63%
7.46
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,50%
8.1
ΑΤΤ
+0,45%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
+1,69%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+2,16%
5.67
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.67
ΒΙΟΣΚ
+1,59%
1.28
ΒΙΟΤ
+2,19%
0.28
ΒΙΣ
-5,00%
0.19
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.46
ΓΕΒΚΑ
+1,21%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,48%
16.5
ΔΑΑ
-0,81%
8.35
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
+1,59%
11.48
ΔΟΜΙΚ
+1,41%
4.66
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,72%
0.355
ΕΒΡΟΦ
-0,30%
1.675
ΕΕΕ
+1,63%
29.94
ΕΚΤΕΡ
-0,22%
4.55
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
+1,25%
2.43
ΕΛΛ
0,00%
14.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+3,15%
2.62
ΕΛΠΕ
+1,33%
8.375
ΕΛΣΤΡ
-0,81%
2.44
ΕΛΤΟΝ
-3,47%
1.78
ΕΛΧΑ
+1,26%
1.928
ΕΝΤΕΡ
+0,13%
7.85
ΕΠΙΛΚ
-1,90%
0.155
ΕΠΣΙΛ
+18,81%
12
ΕΣΥΜΒ
+3,25%
1.27
ΕΤΕ
+1,85%
7.7
ΕΥΑΠΣ
+0,93%
3.25
ΕΥΔΑΠ
+0,35%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+1,51%
2.02
ΕΧΑΕ
+1,77%
5.18
ΙΑΤΡ
0,00%
1.615
ΙΚΤΙΝ
+0,46%
0.44
ΙΛΥΔΑ
+10,61%
1.72
ΙΝΚΑΤ
+1,71%
5.05
ΙΝΛΙΦ
+3,75%
4.98
ΙΝΛΟΤ
+0,71%
1.134
ΙΝΤΕΚ
+1,45%
6.29
ΙΝΤΕΡΚΟ
+0,91%
4.44
ΙΝΤΕΤ
+4,35%
1.32
ΙΝΤΚΑ
+2,02%
3.54
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
-1,56%
1.58
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
+0,32%
1.59
ΚΟΡΔΕ
+8,24%
0.552
ΚΟΥΑΛ
+3,36%
1.416
ΚΟΥΕΣ
+8,70%
6
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,45%
10.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
-1,07%
1.385
ΛΑΒΙ
+3,61%
0.86
ΛΑΜΔΑ
+2,20%
6.97
ΛΑΜΨΑ
+1,21%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.13
ΛΕΒΚ
-2,86%
0.34
ΛΕΒΠ
+16,07%
0.39
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+2,16%
1.42
ΛΟΥΛΗ
+3,77%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.055
ΜΕΒΑ
+2,53%
4.06
ΜΕΝΤΙ
+4,53%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
+2,13%
4.07
ΜΙΝ
-1,55%
0.635
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,08%
26.62
ΜΟΝΤΑ
+0,33%
3.07
ΜΟΤΟ
+1,17%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
+0,56%
28.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+0,78%
1.95
ΜΠΤΚ
+6,67%
0.48
ΜΥΤΙΛ
+0,74%
38
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
+0,98%
1.035
ΞΥΛΚ
-4,71%
0.283
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+3,03%
0.34
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
-0,89%
22.3
ΟΛΠ
+2,06%
24.75
ΟΛΥΜΠ
+1,05%
2.9
ΟΠΑΠ
+0,86%
16.42
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,02%
0.892
ΟΤΕ
+0,84%
14.34
ΟΤΟΕΛ
+0,79%
12.8
ΠΑΙΡ
+1,67%
1.22
ΠΑΠ
0,00%
2.61
ΠΕΙΡ
+1,50%
3.98
ΠΕΤΡΟ
+0,94%
8.62
ΠΛΑΘ
+2,38%
4.09
ΠΛΑΚΡ
-0,65%
15.4
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
+0,52%
1.158
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
+3,14%
4.6
ΡΕΒΟΙΛ
+0,32%
1.59
ΣΑΡ
+1,73%
11.78
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.379
ΣΙΔΜΑ
+1,01%
2
ΣΠΕΙΣ
-1,26%
7.84
ΣΠΙ
-1,39%
0.71
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,72%
18.23
ΤΖΚΑ
-0,60%
1.65
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,59%
1.718
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
+1,37%
0.371
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.4
ΦΡΙΓΟ
+2,55%
0.322
ΦΡΛΚ
-1,57%
4.07
ΧΑΙΔΕ
-0,71%
0.695

Τα 600 εκατ. για τη σηματοδότηση που χάθηκαν στον πίθο των Δαναΐδων του ΟΣΕ

Μέχρι το 2014, όταν και υπεγράφη η περίφημη σύμβαση 717 για την επισκευή και ανάταξη της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο σιδηροδρομικό δίκτυο, απανωτές διοικήσεις του ΟΣΕ είχαν δαπανήσει περισσότερα από 550 εκατ. ευρώ (σε τιμές 2014) για έργα σηματοδότησης.

Παρά τα εκατοντάδες εκατομμύρια που ξόδεψε ο οργανισμός, τα συστήματα δεν λειτουργούσαν στο μεγαλύτερο τμήμα του δικτύου από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, λόγω βανδαλισμών, κλοπών και ελλείψεων στη συντήρηση. Γι’ αυτό αποφασίστηκε να προχωρήσει ο διαγωνισμός για τη σύμβαση 717, η οποία θα ολοκληρωθεί τον επόμενο μήνα, σχεδόν δέκα χρόνια μετά την εκκίνησή της, με κόστος άνω των 60 εκατ. ευρώ. Η σηματοδότηση στο τμήμα Λάρισα – Πλατύ παραδόθηκε στον ΟΣΕ μόλις χθες δηλαδή σχεδόν 30 χρόνια μετά την πρώτη απευθείας ανάθεση του 1995!

Τα περισσότερα από τα έργα σηματοδότησης, τουλάχιστον μέχρι το 1997, είχαν ανατεθεί χωρίς διαγωνισμούς, δηλαδή απευθείας σε διεθνείς ομίλους με σχετική εξειδίκευση. Το συνολικό κόστος ξεπέρασε τα 550 εκατ. ευρώ και περιλαμβάνει υπερβάσεις που προσέγγισαν τα 150 εκατ. μέσω της υπογραφής συμπληρωματικών συμβάσεων.

Οι αμαρτίες του ΟΣΕ δεν τελειώνουν, όμως, στις αναθέσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων για έργα που απαξιώθηκαν σε χρόνο-ρεκόρ. Ακόμα και σήμερα, οι επιτήδειοι που επωφελήθηκαν εκείνη την περίοδο αξιοποιούν την τραγωδία των Τεμπών προκειμένου να πάρουν τα ρέστα τους! Τα τελευταία χρόνια επιχείρησαν να «φορτώσουν» στον ΟΣΕ απαρχαιωμένα συστήματα σηματοδότησης, τα οποία δεν υποστηρίζουν πλέον οι διεθνείς όμιλοι που τα κατασκεύασαν προ δεκαετιών.

«Είχαν αποθηκεύσει εκατοντάδες τέτοιες συσκευές και επιχείρησαν να ξεστοκάρουν», λένε κάποιοι στον ΟΣΕ. Όσοι αντέδρασαν στα σχέδια εγκατάστασης αυτών των απαρχαιωμένων συστημάτων στο σιδηροδρομικό δίκτυο βρίσκονται σήμερα στο στόχαστρο της συγκεκριμένης ομάδας, ειδικά μετά το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη, σύμφωνα με έμπειρα στελέχη του σιδηροδρόμου.

Η σημερινή διοίκηση του ΟΣΕ γνωρίζει από πρώτο χέρι τι συμβαίνει, καθώς είχε άμεση εμπλοκή στα έργα σηματοδότησης των τελευταίων δεκαετιών, τόσο ως ανώτερα στελέχη του οργανισμού, όσο και ως στελέχη εταιρειών συμβούλων που συνεργάστηκαν με τον ΟΣΕ.

Οι τρεις μεγαλύτερες συμβάσεις για τη σηματοδότηση στο σιδηροδρομικό δίκτυο είχαν συνολικό ύψους κοντά στα 50 δισ. δραχμές και ανατέθηκαν απευθείας την περίοδο 1995-1997. Πρόκειται για τη σύμβαση 860 του 1995, συνολικού ύψους 13 δισ. δραχμών (μαζί με την 1η συμπληρωματική), για το τμήμα Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα, που ανατέθηκε απευθείας στην Bombardier, τη σύμβαση 874 του 1995, συνολικού ύψους 19,5 δισ. δραχμών (μαζί με την 1η συμπληρωματική σύμβαση), για το τμήμα Λάρισα – Πλατύ, που ανατέθηκε επίσης απευθείας στην Bombardier, και τη σύμβαση 875 του 1995, συνολικού ύψους 17,3 δισ. δραχμών, για το τμήμα Θεσσαλονίκη – Στρυμώνας – Προμαχώνας, που ανατέθηκε απευθείας στην Alstom.

Το κόστος που αναφέρεται δεν είναι το τελικό για τα συγκεκριμένα έργα, καθώς ο ΟΣΕ αναγκάστηκε να προχωρήσει σε πρόσθετες συμβάσεις για την ολοκλήρωση των έργων σηματοδότησης στα τρία τμήματα του δικτύου που προαναφέρθηκαν. Στο τμήμα Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα, για παράδειγμα, υπεγράφησαν πρόσθετες συμβάσεις το 2000 και το 2002. Στο τμήμα Λάρισα – Πλατύ υπεγράφησαν συνολικά πέντε (!) συμβάσεις για τη σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση και στο τέλος χρειάστηκε και έκτη σύμβαση (η περίφημη 717), ώστε να λειτουργήσουν τα συστήματα. Η σηματοδότηση στο τμήμα Λάρισα – Πλατύ παραδόθηκε στον ΟΣΕ μόλις χθες, δηλαδή σχεδόν 30 χρόνια μετά την πρώτη απευθείας ανάθεση του 1995!

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το powergame.gr, από τις 21 συμβάσεις σηματοδότησης που είχε υπογράψει ο ΟΣΕ μέχρι το 1997, οι 15 είχαν γίνει με απευθείας ανάθεση και μόνο για τις έξι είχε προηγηθεί διαγωνισμός. Μέχρι το 2014, που προκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για τη σύμβαση 717, ώστε να δουλέψει επιτέλους η σηματοδότηση και η τηλεδιοίκηση, είχε γίνει και πλήθος άλλων αναθέσεων, όπως προαναφέρθηκε.

Τα ίδια στοιχεία του powergame.gr δείχνουν πως το μέσο κόστος ανά χιλιόμετρο σιδηροδρομικού δικτύου για τις συμβάσεις σηματοδότησης που είχαν ανατεθεί μέχρι το 2014 ξεκινούσε από τις 254.890 ευρώ για το τμήμα Θεσσαλονίκη – Ειδομένη και έφτανε μέχρι τις 629.990 ευρώ για το τμήμα Αθήνα – Οινόη – Χαλκίδα. Στο τμήμα Λάρισα – Πλατύ το μέσο κόστος ανά χιλιόμετρο έφτανε τις 514.892 ευρώ και στο Δομοκός – Λάρισα τις 383.764 ευρώ. Σημειώνεται πως μεταγενέστερες συμβάσεις σηματοδότησης, έπειτα από διαγωνισμό, υπεγράφησαν με σημαντικά χαμηλότερο κόστος, πάντα σε αναθεωρημένες τιμές 2014.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!