Γ.Δ.
1448.48 0,00%
ACAG
0,00%
6.58
CENER
0,00%
7.94
CNLCAP
0,00%
7.85
DIMAND
0,00%
9.57
OPTIMA
0,00%
10.64
TITC
0,00%
29.75
ΑΑΑΚ
0,00%
7
ΑΒΑΞ
0,00%
1.484
ΑΒΕ
0,00%
0.478
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.95
ΑΛΜΥ
0,00%
2.86
ΑΛΦΑ
0,00%
1.5925
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.88
ΑΡΑΙΓ
0,00%
12.6
ΑΣΚΟ
0,00%
2.68
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.08
ΑΤΤ
0,00%
11.1
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.8
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.6
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.305
ΒΙΟΤ
0,00%
0.28
ΒΙΣ
0,00%
0.18
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.54
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.675
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.78
ΔΑΑ
0,00%
8.31
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.78
ΔΕΗ
0,00%
11.24
ΔΟΜΙΚ
0,00%
4.785
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.349
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.675
ΕΕΕ
0,00%
30.36
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.375
ΕΛΒΕ
0,00%
4.94
ΕΛΙΝ
0,00%
2.47
ΕΛΛ
0,00%
14.05
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.62
ΕΛΠΕ
0,00%
8.43
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.36
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.788
ΕΛΧΑ
0,00%
1.932
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.14
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.33
ΕΤΕ
0,00%
7.56
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.23
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.72
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.01
ΕΧΑΕ
0,00%
5.16
ΙΑΤΡ
0,00%
1.7
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.4325
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.73
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.4
ΙΝΛΙΦ
0,00%
5.14
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.148
ΙΝΤΕΚ
0,00%
6.26
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.28
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.65
ΚΑΜΠ
0,00%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
344
ΚΕΚΡ
0,00%
1.525
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2
ΚΛΜ
0,00%
1.635
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.55
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.286
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.8
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
10.7
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.84
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.44
ΛΑΒΙ
0,00%
0.851
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.89
ΛΑΜΨΑ
0,00%
33.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
1.09
ΛΕΒΚ
0,00%
0.336
ΛΕΒΠ
0,00%
0.35
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.47
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.75
ΜΑΘΙΟ
0,00%
1.09
ΜΕΒΑ
0,00%
3.96
ΜΕΝΤΙ
0,00%
3
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.2
ΜΙΓ
0,00%
3.99
ΜΙΝ
0,00%
0.64
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
27.16
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.24
ΜΟΤΟ
0,00%
3.015
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.73
ΜΠΕΛΑ
0,00%
29.18
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.38
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.975
ΜΠΤΚ
0,00%
0.47
ΜΥΤΙΛ
0,00%
38.2
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.78
ΝΑΥΠ
0,00%
1.01
ΞΥΛΚ
0,00%
0.28
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
0,00%
0.342
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
0,00%
22.4
ΟΛΠ
0,00%
24.8
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.85
ΟΠΑΠ
0,00%
15.61
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.896
ΟΤΕ
0,00%
14.28
ΟΤΟΕΛ
0,00%
12.88
ΠΑΙΡ
0,00%
1.18
ΠΑΠ
0,00%
2.62
ΠΕΙΡ
0,00%
3.775
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.3
ΠΛΑΘ
0,00%
4
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.296
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.154
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.8
ΠΡΟΦ
0,00%
4.69
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.7
ΣΑΡ
0,00%
11.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.378
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.9
ΣΠΕΙΣ
0,00%
7.8
ΣΠΙ
0,00%
0.75
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
18.24
ΤΖΚΑ
0,00%
1.645
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.19
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.72
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.2
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.33
ΦΡΛΚ
0,00%
4.14
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.695

CVC: Οι βάσεις μετασχηματισμού της ΔΕΛΤΑ και οι νέες κινήσεις

Εν μέσω δυσμενούς συγκυρίας, με τις πληθωριστικές πιέσεις να εκτοξεύουν τα κόστη παραγωγής και λειτουργίας, η CVC Capital Partners που εξαγόρασε τη Vivartia εδώ και περίπου τρία χρόνια, έβαλε τις βάσεις ώστε η ΔΕΛΤΑ να αξιοποιεί πιο παραγωγικά τους πόρους και τα περιουσιακά της στοιχεία, συνεχίζοντας να υποστηρίζει συστηματικά αυτήν τη στρατηγική μέσα από το χτίσιμο brands και την προώθηση εξαγορών.

Σημειώνεται ότι ο σχεδιασμός τρέχει σε συνδυασμό με τις εξελίξεις στη Δωδώνη στην οποία η Venetico Holdings, μητρική της Vivartia με την οποία συγχωνεύτηκε πρόσφατα, είχε αποκτήσει προ διετίας το 75%.

Υπενθυμίζεται επίσης ότι το 2022 ολοκληρώθηκε η εξαγορά της Κουρέλλας, μια κίνηση της ΔΕΛΤΑ στο τυρί που ενισχύει επιπλέον το χαρτοφυλάκιο κωδικών της σε βιολογικά προϊόντα. Προχώρησε, επίσης, στην εξαγορά της εμπορικής εταιρείας Δανιήλ Σ. Γκατένιο και Υιός Α.Ε (Daniel Gattegno & Son SA) που δραστηριοποιείται στην αγορά των γαλακτοκομικών. Διερευνώνται δε και νέες εξαγορές στο πλαίσιο του σχεδιασμού για μετασχηματισμό της ΔΕΛΤΑ σε μια ολοκληρωμένη πλατφόρμα καλής διατροφής παράλληλα με την παραγωγική της αναδιάρθρωση.

Στο πλαίσιο αυτό η γαλακτοβιομηχανία προχώρησε σε εξορθολογισμό τόσο σε επίπεδο portfolio, με μείωση ενεργών κωδικών πέρυσι κατά 25% όσο και γεωγραφικά, με μείωση του εύρους διανομής κατά 15% σε κάποιες κατηγορίες αλλά και σε επίπεδο παραγωγικής διαδικασίας, καθώς δεν ανανεώθηκε η συντριπτική πλειοψηφία συμβάσεων παραγωγής προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας για λογαριασμό τρίτων (private lebel -pl).

Κάπως έτσι συνεχίζεται και η διαδικασία πώλησης περιουσιακών στοιχείων, με ενδεικτική τη μεταβίβαση της παραγωγικής εγκατάστασης στον Ταύρο Αττικής στη «The Mart Cash & Carry», του ομίλου Σκλαβενίτη και της βουλγαρικής θυγατρικής «United Milk Company» στην Tyrbul, τοπική θυγατρική της Ελληνικά Γαλακτοκομεία (ΟΛΥΜΠΟΣ, ΤΥΡΑΣ).

Οι τιμές και η νέα προσέγγιση των αποφάσεων

Εν τω μεταξύ, γίνεται προσπάθεια για συγκράτηση των τιμών σε μια συγκυρία που το κόστος παραγωγής έχει επιβαρυνθεί από την αύξηση των πρώτων υλών, της ηλεκτρικής ενέργειας και του φυσικού αερίου. Ενδεικτικά, πέρυσι σημειώθηκε αύξηση 40%, 38% και 470% αντίστοιχα, ωστόσο οι αυξήσεις των τιμών στα προϊόντα μεσοσταθμικά δεν ξεπέρασαν το 14%. Αυτό είχε αποτύπωμα στην κερδοφορία της ΔΕΛΤΑ, αλλά «αξία για τις εταιρείες δεν σημαίνει μόνο μερίσματα για τους μετόχους», όπως είπε προ ημερών στο συνέδριο του Economist ο Θανάσης Παπανικολάου, Διευθύνων Σύμβουλος της Vivartia, που εκπροσώπησε στη διοργάνωση και τον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων, ως μέλος του ΔΣ. Εξήγησε δε ότι μετά την είσοδο του νέου μετόχου (CVC), η φιλοσοφία του management team έχει ενσωματώσει ακόμη περισσότερο στις αποφάσεις του κριτήρια με σημείο αναφοράς το περιβάλλον, την κοινωνία και την εταιρική διακυβέρνηση (ESG).

Για την καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων και τη βέλτιστη διαχείριση του κόστους η εταιρεία προώθησε μεταξύ άλλων ενέργειες, όπως η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών πάνελ στο εργοστάσιο του Αγίου Στεφάνου, η αναδιάρθρωση του δικτύου διανομής στην Αττική, με επέκταση της ομάδας παραγγελιοληψίας και merchandising, καθώς και η βελτιστοποίηση της διαδικασίας συλλογής και μεταφοράς γάλακτος στην περιοχή της Θράκης. Η διοίκηση φαίνεται επίσης στοχοπροσηλωμένη στο να χτίσει τις μάρκες της ΔΕΛΤΑ, με γνώμονα την υψηλή διατροφική αξία και προς αυτήν την κατεύθυνση ενισχύει τη σειρά Vitaline με τις νέες πουτίγκες που έχουν μηδέν ζάχαρη, μηδέν λακτόζη και 20g πρωτεΐνης. Ενίσχυσε, επίσης, τη σειρά Life με νέους λειτουργικούς χυμούς που ενισχύουν το ανοσοποιητικό και προσδίδουν στον οργανισμό ενέργεια.

Τα μερίδια στις μεγάλες κατηγορίες

Αξίζει να σημειωθεί ότι παρά την πτωτική τάση της αγοράς σε όγκους, σε όλες σχεδόν τις επιμέρους κατηγορίες που δραστηριοποιείται, η ΔΕΛΤΑ διατηρεί ηγετικά μερίδια.

  • Λευκό γάλα: Το 2022 -χρονιά που η αγορά σημείωσε αύξηση 6,2% σε αξία και πτώση 5,1% σε όγκο, με ισχυρές πιέσεις από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας- η ΔΕΛΤΑ διατήρησε την ηγετική της θέση με μικρή υποχώρηση του μεριδίου της κατά 0,1pp σε αξία και 0,5pp όγκο. Ειδικά στην υποκατηγορία του φρέσκου γάλακτος, η ΔΕΛΤΑ με αφορμή τα 70 χρόνια παρουσίας της στην ελληνική αγορά, επανατοποθέτησε το φρέσκο γάλα της ως «Καθημερινά Φρέσκο» και ενίσχυσε ο μερίδιό της κατά 1,2%pp σε αξία και 0,2%pp σε όγκο, με αύξηση 41,7% στη νέα δίλιτρη συσκευασία. Στην υποκατηγορία γάλακτος υψηλής παστερίωσης, η ΔΕΛΤΑ ενισχύθηκε, με μικρή άνοδο μεριδίων στο Mmmilk +0,3pp σε όγκο και αξία, ενώ η περαιτέρω ανάπτυξη του ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ ενίσχυσε το μερίδιο της μάρκας +1,1% σε αξία και +0,7% σε όγκο.
  • Στραγγιστό γιαούρτι: Το 2022 η κατηγορία κινήθηκε ανοδικά σε αξία κατά 5,5% λόγω ανατιμήσεων, με πτώση όγκου κατά 6,1%. Το μερίδιο της ΔΕΛΤΑ στο σύνολο της κατηγορίας παρέμεινε σταθερό σε αξία και ελαφρά ανοδικό σε όγκο (+0,2pp) σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
  • Γιαούρτι με φρούτα: Η κατηγορία κινήθηκε πτωτικά σε όγκο κατά 7,2% αλλά θετικά σε αξία κατά 1,3%, με τη μάρκα Vitaline της ΔΕΛΤΑ να παρουσιάζει αρνητική πορεία, -7,5% σε όγκο και -2,6%, κυρίως λόγω των πληθωριστικών πιέσεων και τη μειωμένη αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Αντιθέτως, η σειρά Vitaline Go Protein εμφάνισε διψήφια ανάπτυξη 25,1% σε όγκο και 35,7% σε αξία. Το μερίδιο της ΔΕΛΤΑ το 2022 παρέμεινε σταθερό σε όγκο και οριακά πτωτικό σε αξία (-0,9%).
  • Παιδικό γάλα: Η αγορά του παιδικού γάλακτος κινήθηκε πτωτικά αν και με μικρότερο ρυθμό το 2022 σε όγκο -6,2% αλλά ανοδικά σε αξία +4,9% και η ΔΕΛΤΑ διατήρησε τα μερίδια της.
  • Βρεφικό – παιδικό γιαούρτι: Στη συνολική αγορά του βρεφικού και παιδικού γιαουρτιού το 2022 η ΔΕΛΤΑ με τις μάρκες Advance και Smart κατέχει την 1η θέση. Σημειώνεται ότι η συνολική αγορά του βρεφικού και παιδικού γιαουρτιού το 2022 κινήθηκε πτωτικά τόσο σε όγκο (-7,0%) όσο και σε αξία (-0,3%).
  • Σοκολατούχο γάλα: Η ΔΕΛΤΑ παραμένει διαχρονικός ηγέτης της αγοράς με μερίδιο 46,3% σε αξία και 41,4% σε όγκο, με την αγορά το 2022 να σημειώνει αύξηση 4,6% σε αξία αλλά πτώση σε όγκο 4,5%. Το Μilko διατηρεί την 1η θέση στην αγορά του σοκολατούχου με μερίδιο 42% σε αξία ενώ η άλλη πρόταση της ΔΕΛΤΑ στην κατηγορία, το σοκολατούχο ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ ΜΑΣ έκλεισε το 2022 με μερίδιο 4%.
  • Χυμοί: Η ΔΕΛΤΑ, με μερίδιο 27,6% σε αξία και 24,9% σε όγκο στην αγορά των χυμών ψυγείου, αύξησε το μερίδιο της σε αξία με τις μάρκες Life και Smart+ 0,4pp, ενώ η τάση της συνολικής αγοράς ήταν αρνητική το 2022 σε όγκο κατά 5,5%, αλλά θετική σε αξία κατά 3,4%. Σημειώνεται ότι η σειρά χυμών Life Μακράς Διάρκειας ελέγχει μερίδιο 3% σε αξία.
  • Τσάϊ: Με το Life Tsai η Δέλτα αύξησε τις πωλήσεις της κατά 1,4% σε αξία και σε όγκο σε μια αγορά που κατέγραψε μικρή κάμψη πωλήσεων 0,9% σε όγκο αλλά άνοδο σε αξία κατά 3,7% λόγω ανατιμήσεων.
  • Φυτικά ροφήματα: Η κατηγορία των φυτικών ροφημάτων σταμάτησε να εμφανίζει διψήφια νούμερα ανάπτυξης και το 2022 βρέθηκε σε πτώση 8,1% σε όγκο και 2,9% σε αξία. Ωστόσο, η Δέλτα ήταν ο μοναδικός παίκτης στην κατηγορία που παρουσίασε ανοδική πορεία και μάλιστα με διψήφια ανάπτυξη πωλήσεων, 21,7% σε όγκο και 24,1% σε αξία.
Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!