Γ.Δ.
1392.62 +0,84%
ACAG
-0,16%
6.36
CENER
+5,19%
7.3
CNLCAP
-0,74%
6.7
DIMAND
-0,72%
9.64
OPTIMA
-0,30%
9.97
TITC
+0,38%
26.5
ΑΑΑΚ
+0,73%
6.9
ΑΒΑΞ
+3,74%
1.442
ΑΒΕ
-1,65%
0.477
ΑΔΜΗΕ
+1,37%
2.22
ΑΚΡΙΤ
-4,97%
0.86
ΑΛΜΥ
+1,17%
2.6
ΑΛΦΑ
+1,16%
1.568
ΑΝΔΡΟ
-1,17%
6.74
ΑΡΑΙΓ
+0,09%
11.78
ΑΣΚΟ
-1,53%
2.58
ΑΣΤΑΚ
+3,02%
7.5
ΑΤΕΚ
0,00%
0.378
ΑΤΡΑΣΤ
+0,54%
7.48
ΑΤΤ
+0,92%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.28
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+4,88%
5.59
ΒΙΟΚΑ
+5,79%
2.74
ΒΙΟΣΚ
+1,30%
1.17
ΒΙΟΤ
0,00%
0.274
ΒΙΣ
0,00%
0.178
ΒΟΣΥΣ
+3,33%
2.48
ΓΕΒΚΑ
+6,03%
1.67
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,12%
16.24
ΔΑΑ
-0,49%
8.18
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.58
ΔΕΗ
+1,28%
11.05
ΔΟΜΙΚ
+0,98%
4.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.34
ΕΒΡΟΦ
+5,16%
1.63
ΕΕΕ
+0,42%
28.42
ΕΚΤΕΡ
+3,99%
4.17
ΕΛΒΕ
0,00%
4.88
ΕΛΙΝ
+1,71%
2.38
ΕΛΛ
+0,35%
14.45
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,60%
2.535
ΕΛΠΕ
+0,12%
8.2
ΕΛΣΤΡ
+0,84%
2.41
ΕΛΤΟΝ
+0,22%
1.864
ΕΛΧΑ
+3,83%
1.9
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.85
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
-1,37%
9.38
ΕΣΥΜΒ
+1,66%
1.225
ΕΤΕ
+0,28%
7.094
ΕΥΑΠΣ
-0,63%
3.18
ΕΥΔΑΠ
+1,97%
5.69
ΕΥΡΩΒ
+0,19%
1.834
ΕΧΑΕ
+1,21%
5.02
ΙΑΤΡ
+6,65%
1.685
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.44
ΙΛΥΔΑ
+5,30%
1.59
ΙΝΚΑΤ
+2,42%
5.08
ΙΝΛΙΦ
+1,07%
4.74
ΙΝΛΟΤ
+0,74%
1.088
ΙΝΤΕΚ
+1,48%
6.19
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
4.4
ΙΝΤΕΤ
+0,42%
1.205
ΙΝΤΚΑ
+3,68%
3.38
ΚΑΜΠ
+9,76%
2.7
ΚΑΡΕΛ
0,00%
348
ΚΕΚΡ
+0,63%
1.59
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.92
ΚΛΜ
-0,33%
1.53
ΚΟΡΔΕ
+1,93%
0.528
ΚΟΥΑΛ
+7,30%
1.352
ΚΟΥΕΣ
+1,73%
5.3
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-2,18%
11.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,15%
1.425
ΛΑΒΙ
+0,86%
0.817
ΛΑΜΔΑ
+4,39%
6.9
ΛΑΜΨΑ
+1,89%
32.4
ΛΑΝΑΚ
+3,09%
1
ΛΕΒΚ
0,00%
0.35
ΛΕΒΠ
0,00%
0.368
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
+1,46%
1.39
ΛΟΥΛΗ
+0,75%
2.69
ΜΑΘΙΟ
-1,83%
1.07
ΜΕΒΑ
+0,79%
3.84
ΜΕΝΤΙ
-3,06%
2.85
ΜΕΡΚΟ
0,00%
47
ΜΙΓ
+1,03%
3.91
ΜΙΝ
-4,20%
0.57
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,23%
25.8
ΜΟΝΤΑ
-1,61%
3.05
ΜΟΤΟ
+2,60%
2.96
ΜΟΥΖΚ
-0,67%
0.745
ΜΠΕΛΑ
+2,87%
27.26
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.33
ΜΠΡΙΚ
+1,56%
1.95
ΜΠΤΚ
0,00%
0.5
ΜΥΤΙΛ
+1,15%
37.04
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+0,42%
0.964
ΞΥΛΚ
+3,86%
0.296
ΞΥΛΚΔ
0,00%
0.0002
ΞΥΛΠ
+3,14%
0.328
ΞΥΛΠΔ
0,00%
0.0025
ΟΛΘ
+1,32%
23
ΟΛΠ
+2,30%
24.5
ΟΛΥΜΠ
-0,75%
2.63
ΟΠΑΠ
+1,73%
16.43
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,15%
0.86
ΟΤΕ
-1,22%
13.81
ΟΤΟΕΛ
+0,74%
13.56
ΠΑΙΡ
-1,21%
1.225
ΠΑΠ
-0,38%
2.59
ΠΕΙΡ
+0,61%
3.78
ΠΕΤΡΟ
-1,19%
8.3
ΠΛΑΘ
+0,25%
3.94
ΠΛΑΚΡ
-2,60%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.292
ΠΡΕΜΙΑ
+0,71%
1.138
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.35
ΠΡΟΦ
+8,17%
4.37
ΡΕΒΟΙΛ
+1,97%
1.55
ΣΑΡ
+1,05%
11.5
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.047
ΣΕΝΤΡ
+2,77%
0.371
ΣΙΔΜΑ
+2,46%
2.08
ΣΠΕΙΣ
+1,63%
7.46
ΣΠΙ
+5,85%
0.76
ΣΠΥΡ
0,00%
0.19
ΤΕΝΕΡΓ
+0,84%
18
ΤΖΚΑ
-1,24%
1.59
ΤΡΑΣΤΟΡ
-0,89%
1.12
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+3,10%
1.73
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.18
ΦΙΕΡ
-6,23%
0.346
ΦΛΕΞΟ
+0,63%
8
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.28
ΦΡΛΚ
+2,26%
4.08
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.655

Παραχωρήσεις και ενέργεια έσωσαν τους κατασκευαστές

Ένα στα τρία ευρώ εσόδων για τους τέσσερις μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους (ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΒΑΞ, Intrakat) προήλθε το 2020 από τις παραχωρήσεις και την ενέργεια.

Από τους δύο αυτούς  κλάδους προήλθαν, όμως, σχεδόν τα τρία στα τρία ευρώ της κερδοφορίας, αφού η κατασκευαστική δραστηριότητα υπήρξε ζημιογόνα, για μια ακόμα χρονιά.

Οι συνολικές ζημιές των τεσσάρων ομίλων από τις κατασκευές άγγιξαν πέρυσι τα 200 εκατ. ευρώ, κυρίως εξαιτίας του πολύ αρνητικού αποτελέσματος της ΕΛΛΑΚΤΩΡ.

Η ενέργεια και οι παραχωρήσεις (παρά τη σημαντική μείωση εσόδων εξαιτίας της καραντίνας που περιόρισε την κίνηση στις εθνικές οδούς με διόδια) ήταν αυτές που για μια ακόμα χρονιά στήριξαν τους ισχυρούς ομίλους.

 

Μπορείτε επίσης να δείτε τα οικονομικά αποτελέσματα των μεγαλύτερων κατασκευαστικών για το 2020 εδώ.

Από τη σύγκριση των οικονομικών αποτελεσμάτων του 2020 προκύπτει και μια άλλη αλλαγή.

Η ΕΛΛΑΚΤΩΡ έχασε την πρωτοκαθεδρία στον ελληνικό κατασκευαστικό κλάδο.

Με συνολικά έσοδα 971 εκατ. ευρώ στην περυσινή χρήση, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πέρασε στην πρώτη θέση.

Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε μάλιστα και τα μεγαλύτερα έσοδα από τις κατασκευές αφού έφτασαν τα 526 εκατ. ευρώ, με δεύτερη την ΕΛΛΑΚΤΩΡ στα 487 και πολύ κοντά την ΑΒΑΞ η οποία είχε έσοδα 438 εκατ. από την κατασκευαστική δραστηριότητα.

Οι πολυετείς καθυστερήσεις στην ανάθεση κάποιων μεγάλων έργων, από τη νέα γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας μέχρι το Ελληνικό, αποτυπώνονται στη νέα μεγάλη πτώση των εσόδων που είχαν οι τέσσερις όμιλοι από την κατασκευαστική δραστηριότητα.

Σοβαρό πλήγμα δέχθηκαν και από την περιορισμένη δραστηριότητα στις διεθνείς αγορές. Έτσι τα συνολικά έσοδα από τον κατασκευαστικό κλάδο υποχώρησαν πέρυσι κατά σχεδόν 32% το 2020 και περιορίστηκαν σε 1,6 δισ. ευρώ από 2,35 δισ. ευρώ το 2019.

Την τελευταία διετία στο υπουργείο Υποδομών επιχειρούν να επιταχύνουν τους μεγάλους διαγωνισμούς και μέσα στους επόμενους μήνες θα ξεκινήσουν αρκετά εργοτάξια στο μετρό της Αθήνας, στο βόρειο τμήμα του άξονα Κεντρικής Ελλάδας, κ.α.

Από το 2022 θα πάρουν μπροστά και τα έργα σε κάποια από τα ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα) που έχουν προχωρήσει την τελευταία τριετία, από τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) μέχρι κτιριακές υποδομές (φοιτητικές εστίες, δικαστικά μέγαρα, κ.α.).

Συνεπώς η κατασκευαστική δραστηριότητα των ισχυρών ομίλων αναμένεται να ανακάμψει.

Η πανδημία κατάφερε σημαντικό πλήγμα στα έσοδα των μεγάλων εισηγμένων ομίλων από τις παραχωρήσεις που υποχώρησαν πέρυσι κατά 17,5% στα 356,5 εκατ. ευρώ.

Η μείωση συνδέεται με τα χαμηλότερα έσοδα από διόδια καθώς στο μεγαλύτερο διάστημα του 2020 υπήρχαν περιορισμοί στην κυκλοφορία.

Οι διοικήσεις των εταιρειών παραχώρησης έχουν ήδη καταθέσει στοιχεία για τη μείωση της κίνησης στο ελληνικό δημόσιο και έχουν λάβει ένα τμήμα της αποζημίωσης που προβλέπεται πως θα λάβουν.

Η πανδημία είχε σημαντικό αντίκτυπο στην κερδοφορία των ομίλων από τις παραχωρήσεις που μειώθηκαν πέρυσι σχεδόν στο μισό. Οπως επισημαίνουν στελέχη του κλάδου, το 2020 οι εισηγμένοι όμιλοι εισέπραξαν μερίσματα για τη χρήση 2019 από τις εταιρείες παραχώρησης όταν δεν είχε ξεσπάσει η πανδημία. Γι’ αυτό και η στήριξη από τις παραχωρήσεις ήταν σημαντική. Οπως λένε, δεν θα συμβεί το ίδιο στην τρέχουσα χρήση καθώς τα αντίστοιχα μερίσματα θα είναι χαμηλότερα.

Τα κέρδη από τον κλάδο της ενέργειας

Αντίθετα πολύ μεγάλη αύξηση παρουσίασαν τα καθαρά κέρδη των εταιρειών από τον κλάδο της ενέργειας που έφτασαν πέρυσι στα 102,9 εκατ. ευρώ έναντι 74,7 εκατ. το 2019.

Μάλιστα τα έσοδα από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (ΑΠΕ) όπου κυριαρχούν η ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και η ΕΛΛΑΚΤΩΡ (έχει μικρή παρουσία η ΑΒΑΞ μέσω της θυγατρικής Volterra), τις θερμικές μονάδες (δραστηριοποιείται η ΗΡΩΝ στην οποία συμμετέχει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) και της λιανικής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας (ΗΡΩΝ και Volterra) ξεπέρασαν πέρυσι το μισό δισ. ευρώ και διαμορφώθηκαν σε 525 εκατ. με αύξηση 15,8%.

Η συνεισφορά της ενέργειας στα αποτελέσματα των ισχυρών εισηγμένων ομίλων αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω τα επόμενα χρόνια.

Ο όμιλος ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή έχει στόχο τα 3.000 MW από ΑΠΕ μέσα στην προσεχή τριετία, ενώ η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσα στις επόμενες εβδομάδες θα λάβει την τελική επενδυτική απόφαση για επένδυση κοντά στα 300 εκατ. ευρώ για τη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο στην Κομοτηνή.

Στην ΕΛΛΑΚΤΩΡ ευελπιστούν πως θα βρεθεί φόρμουλα για να τελειώσει ο μετοχικός «εμφύλιος» ώστε να προχωρήσουν επενδύσεις στις ΑΠΕ, όπως μέσω της συνεργασίας με την πορτογαλική EDPR.

Στην ΑΒΑΞ, μέσω της θυγατρικής Volterra ο όμιλος λειτουργεί ήδη δύο αιολικά πάρκα συνολικής ισχύος 72 MW (με την ΔΕΗ να είναι μέτοχος μειοψηφίας στις εταιρείες διαχείρισης), ενώ το συνολικό χαρτοφυλάκιο υπό ανάπτυξη έργων φτάνει τα 300 MW. Μέσα στο 2021 θα ξεκινούν δύο νέα αιολικά σε Καστοριά και Κοζάνη, συνολικής ισχύος 36 MW.

Μέσα στους επόμενους μήνες θα ολοκληρωθούν και κρίσιμοι διαγωνισμοί ιδιωτικοποιήσεων όπως της ΔΕΠΑ Εμπορίας, της Εγνατίας Οδού, οι πωλήσεις οργανισμών λιμένων, κ.α. από τους οποίους θα κριθούν τα έσοδα των ισχυρών κατασκευαστών σε ενέργεια και παραχωρήσεις.

Το σίγουρο είναι πως εντός της επόμενης διετίας, με την ολοκλήρωση σειράς διαγωνισμών ΣΔΙΤ, παραχωρήσεων και ιδιωτικοποιήσεων η εικόνα των εσόδων θα είναι εντελώς διαφορετική.

Ακόμα και αν συγκυριακά αυξηθούν τα κατασκευαστικά έσοδα, κύριο μέλημα των διοικήσεων είναι η εξασφάλιση μακροχρόνιων πηγών εσόδων μέσα από παραχωρήσεις και ενέργεια.

 

 

 

 

 

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!