Mια δεύτερη ευκαιρία στον χώρο των media μοιάζει να ήταν μοιραίο να αποτελέσει το κύκνειο άσμα ενός δισεκατομμυριούχου μετά από σχεδόν πέντε δεκαετίες με επιχειρηματικά deals (μεταξύ αυτών και η εξαγορά της ελληνικής Wind το 2007). Ο Ναγκίμπ Σαουίρις, ο οποίος έχτισε περιουσία 8,4 δισ. δολ. σε μερικές από τις πιο δύσκολες αγορές του κόσμου, ίδρυσε το Moniify πέρυσι ως ένα είδος CNBC για τη γενιά του TikTok, αναφέρει το Bloomberg.
Με έδρα το αναπτυσσόμενο Ντουμπάι, σχεδιάστηκε ως μια νέα πλατφόρμα μέσων ενημέρωσης που θα αποκάλυπτε τα μυστικά του πλουτισμού σε ένα φιλόδοξο νεανικό κοινό σε βασικές αναδυόμενες αγορές. Και όλα αυτά με τη στήριξη κάποιου που το είχε καταφέρει ο ίδιος.
Η εταιρεία ξεκίνησε προσλήψεις με φρενήρη ρυθμό εν όψει της έναρξης τον Νοέμβριο, στρατολογώντας προσωπικό από τη Νέα Υόρκη μέχρι τη Μέση Ανατολή και προσφέροντας γενναιόδωρους μισθούς. Ο Μάικλ Πίτερς, πρώην επικεφαλής του Euronews, διορίστηκε διευθύνων σύμβουλος, ενώ στην ομάδα εντάχθηκε και ο Γιασέρ Μπίσρ — υπεύθυνος για την ανάπτυξη του ψηφιακού τομέα του Al Jazeera — ως βασικός σύμβουλος του Σαουίρις. Κυκλοφορούσε η φήμη ότι, παρότι το Moniify δεν αναμενόταν να αποφέρει άμεσα κέρδη, είχε πολυετή οικονομική κάλυψη και πολλοί ένιωθαν ασφαλείς χάρη στα βαθιά πορτοφόλια του νέου ιδιοκτήτη.
Μια λαμπερή τελετή στο Μουσείο του Μέλλοντος στο Ντουμπάι για να σηματοδοτήσει την επίσημη έναρξη του Moniify προσέθεσε ακόμη περισσότερο στην αισιοδοξία και το κύρος της στιγμής. Η εταιρεία προσέλαβε τους Ευρωπαίους ταχυδακτυλουργούς Les French Twins για να δώσουν μια παράσταση και ο Σαουίρις εμφανίστηκε ως DJ, σε στυλ David Solomon. Μιλώντας στο καλοντυμένο κοινό, παρουσίασε το νέο εγχείρημα με φιλανθρωπικούς όρους — και γέλασε πικρά για το κόστος του μέχρι τότε.
«Στην ηλικία μου, αρχίζεις να σκέφτεσαι “πρέπει να κάνω κάτι για την υστεροφημία μου, κάτι για να δώσω πίσω στην κοινωνία”», είπε ο 70χρονος Σαουίρις σε ηχητικό ντοκουμέντο της εκδήλωσης που εξασφάλισε το Bloomberg. «Οπότε, όλα τα λεφτά που ξοδέψαμε για το Moniify, καταγράφονται σε αυτήν την κατηγορία».
Ύστερα, χωρίς προειδοποίηση, φάνηκε πως υπήρξε μια ξαφνική μεταστροφή. Προϋπολογισμοί και στρατηγικές προβολής ακυρώθηκαν, θαμπώνοντας ορισμένο περιεχόμενο. Η εταιρεία ξεκίνησε μαζικές απολύσεις τον Ιανουάριο και ο CEO Πίτερς αποχώρησε, όλα αυτά χωρίς πολλές εξηγήσεις στο προσωπικό, σύμφωνα με άτομα με γνώση του θέματος. Σήμερα, η εταιρεία, πλέον υπό την ηγεσία της κόρης του Σαουίρις, Λάνα, έχει περιορίσει αρκετές από τις αρχικές της φιλοδοξίες.
Εσωτερικοί συνεργάτες που μίλησαν στο Bloomberg, περιγράφουν πώς ο δισεκατομμυριούχος φάνηκε να κρατά αποστάσεις μέχρι την έναρξη και αιφνιδιάστηκε από τη ροή μετρητών, που εκτιμάται σε δεκάδες εκατομμύρια δολάρια. Η αντίληψη ότι διαφορετικά άτομα ήταν υπεύθυνα προτού βγει το κανάλι στον αέρα προκάλεσε σύγχυση στο προσωπικό. Και, ίσως πιο σημαντικά, κανείς εσωτερικά δεν φαινόταν να γνωρίζει πώς το Moniify θα έβγαζε χρήματα.
Ο άνθρωπος των deals και οι προκλήσεις στα media
Έμπειρος διαπραγματευτής, ο Σαουίρις δεν είναι ξένος με δύσκολα επιχειρηματικά περιβάλλοντα. Είναι ο μεγαλύτερος από τρία αδέρφια δισεκατομμυριούχους, που οφείλουν την αρχική τους περιουσία στον πατέρα τους Όνσι, Αιγύπτιο μεγιστάνα των κατασκευών. Μετά από καριέρα στις τηλεπικοινωνίες (μεταξύ αυτών και η εξαγορά της ελληνικής Wind το 2007) και την εξόρυξη, κατά την οποία δραστηριοποιήθηκε ακόμη και σε χώρες όπως η Βόρεια Κορέα και το Πακιστάν, είχε δηλώσει στους εργαζόμενους του Moniify ότι αυτό θα ήταν το τελευταίο του επιχειρηματικό εγχείρημα. Τονίζοντας το χαμηλό ποσοστό αποτυχιών του, τους προέτρεψε να συμβάλουν στην επιτυχία του εγχειρήματος.
Δεν είναι ο πρώτος πλούσιος που έρχεται αντιμέτωπος με τις προκλήσεις των media. Με βαθιές τσέπες και φιλόδοξες ιδέες, αρκετοί δισεκατομμυριούχοι έχουν αγοράσει εφημερίδες, τηλεοπτικούς σταθμούς και πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, συχνά χωρίς να καταφέρουν να αντιστρέψουν τις ζημιές ή συγκρουόμενοι για την ανεξαρτησία του περιεχομένου. Η απόπειρα του Moniify δείχνει πόσο δύσκολο είναι να ξεχωρίσει κανείς και να ρευστοποιήσει περιεχόμενο σε έναν κόσμο media που ανταγωνίζεται για τα διαφημιστικά δολάρια — και την ολοένα και μικρότερη προσοχή του κοινού.
«Υπάρχει πράγματι ένα κενό στην αγορά για να προσεγγιστεί το νεανικό κοινό, ιδιαίτερα εκείνο που ενδιαφέρεται για τον επιχειρηματικό κόσμο, αλλά πρόκειται για ριψοκίνδυνη επένδυση», δήλωσε ο Ομάρ Αλ-Γκάζι, αναπληρωτής καθηγητής media και επικοινωνίας στο LSE. «Είναι δύσκολο για νέες πλατφόρμες να βρουν ισορροπία μεταξύ καινοτομίας και του να μη θεωρηθούν “ντροπιαστικές”».
Τα πρώτα καμπανάκια
Τα πρώτα καμπανάκια για κάποιους ήχησαν όταν ο Σαουίρις επισκέφθηκε το Ντουμπάι στις αρχές του νέου έτους. Σε εσωτερική συνάντηση, φέρεται να απηύθυνε έκκληση σε δημοσιογράφους και λοιπούς παρόντες να τον βοηθήσουν να καταρτίσει στρατηγική εσόδων για το Moniify. Αυτό άφησε σε κάποιους την εντύπωση ότι ήταν εκτός πραγματικότητας ή ότι αντιμετώπιζε πρόβλημα επιχειρηματικού σχεδιασμού, το οποίο οι επιτελείς του έπρεπε να είχαν εντοπίσει νωρίτερα.
Αρχικά, ο Σαουίρις είχε τοποθετήσει δύο άνδρες με αντιθετικές προσωπικότητες και προσεγγίσεις στην έναρξη του Moniify. Ο Μάικλ Πίτερς είχε διατελέσει επικεφαλής του Euronews — που κάποτε προωθείτο ως το ευρωπαϊκό CNN — την περίοδο που ο Σαουίρις ήταν μεγαλομέτοχος. Ο Σαουίρις πούλησε το μερίδιό του αφότου το κανάλι αντιμετώπισε ζημιές.
Στο Moniify, ο Πίτερς θεωρούνταν παθητικός και αργός στην έναρξη, σύμφωνα με άτομα με γνώση. Καθώς πλησίαζε η πρεμιέρα, ο Μπίσρ φαινόταν να παίρνει το πάνω χέρι και εντός της εταιρείας θεωρείτο ο πιο δραστήριος μάνατζερ. Αυτό δημιούργησε την αίσθηση ύπαρξης εσωτερικών «φατριών» που ανταγωνίζονταν για τον έλεγχο του εγχειρήματος.
Ωστόσο, γύρω από την πρεμιέρα το ηθικό ήταν σχετικά υψηλό. Υπήρχε αίσθηση ότι ξεκινούσε κάτι καινούριο και, παρότι όλοι αναγνώριζαν τους κινδύνους του εγχειρήματος στον απαιτητικό χώρο των media, η παρουσία του δισεκατομμυριούχου που κατανοούσε τη νέα γενιά έδινε ελπίδα.
Η συνεργασία του Μπίσρ έληξε περίπου την περίοδο της πρεμιέρας, αφήνοντας τον Πίτερς στο τιμόνι. Ο Σαουίρις φάνηκε να ανησυχεί περισσότερο για την πορεία του πρότζεκτ και αρκετοί εσωτερικά εξέφρασαν έκπληξη για την έλλειψη σαφούς στρατηγικής δημιουργίας εσόδων από το περιεχόμενο του Moniify.
Ανησυχίες σχετικά με το υπερβολικό προσωπικό και τη ραγδαία κατανάλωση μετρητών κυκλοφορούσαν όλο και περισσότερο. Το Moniify είχε ξεκινήσει με αρκετές διαφορετικές εκπομπές, καθεμία με δικό της επικεφαλής. Ο προϋπολογισμός για το 2025 εκτιμάτο στα 50 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με δύο άτομα με γνώση. Κι αυτό αφού ο Σαουίρις είχε ήδη επενδύσει δεκάδες εκατομμύρια.
Από τον στόχο το Moniify να γίνει το CNBC του TikTok στην κατάρρευση και τις απολύσεις
Μόλις λίγες εβδομάδες μετά την πρεμιέρα, το πρότζεκτ περιορίστηκε και ξεκίνησαν απολύσεις. Οι περικοπές ήταν ιδιαίτερα επώδυνες για όσους είχαν μετακομίσει στα ΗΑΕ από το εξωτερικό. Οι αυστηρές προϋποθέσεις για βίζα σήμαιναν ότι πολλοί κινδύνευαν να αναγκαστούν να εγκαταλείψουν τη χώρα εάν δεν έβρισκαν γρήγορα άλλη δουλειά.
Η Κάρλι Ράιλι, 31 ετών, μετακόμισε από τη Νέα Υόρκη στο Ντουμπάι στις αρχές Νοεμβρίου 2024 για να παρουσιάζει το Moniify Daily — την κεντρική εκπομπή τεχνολογίας και οικονομίας. Δούλεψε εκεί για τρεις μήνες μέχρι που απολύθηκε στις αρχές Φεβρουαρίου.
«Είχε διατυπωθεί πολύ ξεκάθαρα σε οποιονδήποτε είχε συνομιλίες με την ηγεσία ότι υπήρχε ορίζοντας 3 έως 5 ετών», είπε σε συνέντευξή της. «Ότι ήξεραν πως τα πράγματα θέλουν χρόνο».
Ο Πίτερς αποχώρησε στις αρχές του έτους, περίπου την ίδια εποχή που βγήκε στον αέρα η συνέντευξή του με τη μητέρα του Έλον Μασκ, Μέι, για τη σειρά “IIcons” του Moniify. Τον αντικατέστησε η κόρη του Σαουίρις, Λάνα. Είχε προηγουμένως εργαστεί ως digital communications manager για τον Christian Louboutin και ως Art Director του Kith.
Η αλλαγή έφερε επικεφαλής μια προσωπικότητα πιο κοντά στο προφίλ του κοινού στο οποίο στόχευε το brand με έδρα το Ντουμπάι. Ο Σαουίρις είχε ξεκινήσει το Moniify με μια απλή ιδέα: οι νέοι τον ρωτούσαν διαρκώς πώς να γίνουν κι αυτοί πλούσιοι.
«Οπότε σκέφτηκα, γιατί να μην παρέχω ένα εργαλείο, μια πλατφόρμα που προσφέρει τα πάντα σε ένα πακέτο για να βοηθήσει τους νέους να πετύχουν τα όνειρά τους;», είπε σε βίντεο του Moniify στο YouTube. «Μου αρέσει να προσφέρω στην κοινωνία, και είναι καλύτερα να προσφέρεις στους νέους, στους millennials. Αυτό ήταν το κίνητρο».
Σήμερα, το Moniify βασίζεται κυρίως σε σύντομα media formats και περιορισμένο γραπτό περιεχόμενο, καθώς η Λάνα Σαουίρις το κατευθύνει προς θέματα προσωπικών οικονομικών όπως το πότε να ρευστοποιήσεις σε bull market, οι παγίδες των χρημάτων που σε κρατούν φτωχό και τα sneakers ως επένδυση.
«Οικονομικά, επιχειρήσεις, επιχειρηματικότητα — όλα πρέπει να είναι και διασκεδαστικά», είπε πρόσφατα σε βίντεο.