Σε 614 εκατ. ευρώ ανήλθαν οι δαπάνες των ελληνικών νοικοκυριών για φροντιστήρια Γενικής Παιδείας το 2023, σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ). Τα φροντιστήρια απευθύνονται όμως και σε άλλες κατηγορίες πέραν των μαθητών, όπως οι φοιτητές, οι υποψήφιοι του ΑΣΕΠ κ.λπ., ωστόσο τη «μερίδα του λέοντος» απορροφά βεβαίως η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Τον ρόλο της φροντιστηριακής εκπαίδευσης σήμερα και τι προσφέρουν στην ελληνική οικογένεια περιγράφουν στο powergame.gr οι γενικοί διευθυντές δύο φροντιστηριακών ομίλων, Τάκης Σκουκαράς του Ομίλου «Αξία» και Δήμητρα Αλαμπάνου των Φροντιστηρίων «Ρόμβος».
Από τα βασικά ευρήματα της έρευνας προκύπτει, λοιπόν, ότι τα ελληνικά νοικοκυριά το 2023 διέθεσαν συνολικά σχεδόν 614 εκατ. ευρώ για φροντιστήρια Γενικής Εκπαίδευσης. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί στο 16,2% των δαπανών τους για αγαθά και υπηρεσίες εκπαίδευσης και στο 0,7% της συνολικής καταναλωτικής δαπάνης τους. Η δαπάνη αυτή, ενώ από το 2013 έως το 2020 παρουσιάζει μια φθίνουσα πορεία, το διάστημα 2021-2023 καταγράφει μια απότομη αύξηση της τάξης του 36% (σε σταθερές-αποπληθωρισμένες τιμές).
Το 4,2% των δαπανών για φροντιστήρια Γενικής Εκπαίδευσης αφορά την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Εντυπωσιακό είναι ότι η δαπάνη αυτή έχει τετραπλασιαστεί: από 5,9 εκατ. ευρώ το 2013 έχει ανέλθει σε 26,1 εκατ. ευρώ το 2023, γεγονός που αποδίδεται στην ανάπτυξη των Κέντρων Μελέτης τα τελευταία χρόνια.
Η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση απορροφά τη συντριπτική πλειονότητα των δαπανών για φροντιστήρια (94,6%), φτάνοντας στα 580,9 εκατ. ευρώ. Αυτή η κατανομή αντανακλά φυσικά την αυξημένη ζήτηση για υποστήριξη μαθητών στην κρίσιμη βαθμίδα της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όπου λαμβάνει χώρα η προετοιμασία για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Παρότι η συγκεκριμένη δαπάνη παρουσίαζε πτωτική τάση έως το 2020, τη διετία 2021-2023 αυξήθηκε και αυτή σημαντικά (+35,5%).
Τάκης Σουκαράς (Αξία): «Η φροντιστηριακή εκπαίδευση δεν αφορά μόνο τους μαθητές»
Ο Τάκης Σουκαράς, γενικός διευθυντής του Ομίλου «Αξία», μας λέει ότι «η φροντιστηριακή εκπαίδευση έχει εξελιχθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Δεν αφορά πια μόνο τους μαθητές του σχολείου, όπως στερεοτυπικά, ίσως, το έχουμε στο μυαλό μας. Απευθύνεται επιπλέον σε φοιτητές, σε εργαζόμενους, σε ανθρώπους που αναζητούν επιστημονική υποστήριξη, επαγγελματική ενίσχυση ή και ένα νέο ξεκίνημα. Ο ρόλος του φροντιστηρίου σήμερα είναι πολυεπίπεδος και βαθιά ουσιαστικός».
Οπως σημειώνει, «σε μια εποχή που οι εκπαιδευτικές και επαγγελματικές απαιτήσεις διαρκώς αυξάνονται, το φροντιστήριο λειτουργεί ως εγγύηση σταθερότητας: οργανώνει, ενδυναμώνει και καθοδηγεί. Οι μαθητές προετοιμάζονται μεθοδικά για τις σχολικές και πανελλαδικές εξετάσεις, οι φοιτητές στηρίζονται σε όλα τα στάδια των σπουδών τους, από τα μαθήματα και τις εξεταστικές, έως την καθοδήγηση στις πτυχιακές εργασίες και τις κατατακτήριες. Και φυσικά, δε λείπουν οι ενήλικες και οι εργαζόμενοι, που επενδύουν στην προσωπική τους ανέλιξη, προετοιμαζόμενοι για απαιτητικούς διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ και για θέσεις στο Δημόσιο».
Και επισημαίνει ότι «για την ελληνική οικογένεια, αλλά και για κάθε άνθρωπο που προσπαθεί να χτίσει ή να εξελίξει το μέλλον του, η φροντιστηριακή εκπαίδευση προσφέρει σιγουριά και αξιόπιστη υποστήριξη. Είναι ο σύμμαχος που οργανώνει τη γνώση, προσφέρει στοχευμένα εργαλεία και οδηγεί στην επιτυχία, όχι μόνο στις εξετάσεις αλλά και στην ίδια τη ζωή».
Σήμερα, ο Εκπαιδευτικός Όμιλος «Αξία» αριθμεί 12 φροντιστηριακές δομές, οι οποίες λειτουργούν σε στρατηγικά σημεία της Αττικής, με παρουσία σε όλα τα σημεία του Χαλανδρίου, αλλά και σε περιοχές όπως Χολαργός, Παπάγου, Νέο Ηράκλειο, Νέο/Παλαιό Ψυχικό, Φιλοθέη, Κηφισιά, Πανόρμου και Σπάτα, όπου εδράζεται το διαδικτυακό φροντιστήριο. Κάθε φροντιστήριο λειτουργεί με βάση το ίδιο υψηλό πρότυπο ποιότητας και παιδαγωγικής συνέπειας, προσφέροντας ομοιογενή τμήματα, σύγχρονο εκπαιδευτικό υλικό και εξατομικευμένη υποστήριξη σε κάθε μαθητή.
Σε ό,τι αφορά στα επόμενα σχέδια του Ομίλου ο κ. Σουκαράς αναφέρει: «Ήδη μέσω του διαδικτυακού μας φροντιστηρίου, του e-αξία, έχουμε ενσωματώσει προηγμένες μορφές σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Η εμπειρία μας δείχνει ότι η εξ αποστάσεως μάθηση, όταν γίνεται με σωστή παιδαγωγική και τεχνολογική υποστήριξη, μπορεί να προσφέρει δυναμική, ευελιξία και εξαιρετικά αποτελέσματα. Παράλληλα, διαρκή μας στόχο αποτελεί η επέκταση του Ομίλου, διατηρώντας όμως ατόφια την παιδαγωγική μας ταυτότητα: την προσωπική σχέση με κάθε εκπαιδευόμενο, την υπευθυνότητα και την αφοσίωση στο αποτέλεσμα».
Δήμητρα Αλαμπάνου (Ρόμβος): «Το φροντιστήριο αποτελεί επένδυση στο μέλλον των παιδιών»
Η κ. Δήμητρα Αλαμπάνου, γενική διευθύντρια των Φροντιστηρίων «Ρόμβος», τονίζει ότι «η φροντιστηριακή εκπαίδευση αποτελεί διαχρονικά έναν σταθερό πυλώνα στήριξης για μαθητές και οικογένειες στην Ελλάδα. Σε μια εποχή αυξανόμενων απαιτήσεων και συνεχών αλλαγών στο εκπαιδευτικό τοπίο, το φροντιστήριο καλείται να προσφέρει όχι μόνο γνώσεις, αλλά και ουσιαστική καθοδήγηση, ψυχολογική στήριξη και προσωπική ενδυνάμωση των μαθητών».
Όπως μας λέει η κ. Αλαμπάνου, «για την ελληνική οικογένεια, το φροντιστήριο αποτελεί μια επένδυση στο μέλλον του παιδιού. Η προσφορά του δεν περιορίζεται στην ακαδημαϊκή προετοιμασία, αλλά επεκτείνεται στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησης, την καλλιέργεια της υπευθυνότητας, της πειθαρχίας και της σωστής διαχείρισης του χρόνου. Σε περιόδους αβεβαιότητας και μεταβαλλόμενων προκλήσεων, λειτουργεί ως σταθερό σημείο αναφοράς, συμβάλλοντας ουσιαστικά στην επίτευξη των στόχων των μαθητών και στη δικαίωση των προσδοκιών της οικογένειας. Παράλληλα τα φροντιστήρια αποτελούν, νόμιμες εκπαιδευτικές μονάδες, που συνεισφέρουν στην εθνική οικονομία με τους φόρους τους και παρέχουν θέσεις εργασίες σε επιστήμονες».
Τα φροντιστήρια «Ρόμβος» διαθέτουν πέντε παραρτήματα στις περιοχές Αργυρούπολη – Ελληνικό, Ηλιούπολη και Γλυφάδα, εξυπηρετώντας μαθητές από όλη τη Νότια Αθήνα. Έχει συμπληρώσει 45 χρόνια συνεχούς παρουσίας στον χώρο της φροντιστηριακής εκπαίδευσης, «ως η ίδια ομάδα, με τους ίδιους ανθρώπους και την ίδια φιλοσοφία, που εξελίσσεται διαρκώς χωρίς να χάνει τον χαρακτήρα της», όπως σημειώνει χαρακτηριστικά η κ. Αλαμπάνου.
Σύμφωνα με την ίδια, τα σχέδια του Ομίλου είναι «να συνεχίσουμε να εξελισσόμαστε με βάση την ουσία της εκπαιδευτικής πράξης, ώστε κάθε μαθητής να νιώθει ότι του δίνουμε αυτό που πραγματικά χρειάζεται -τίμια, υπεύθυνα και ανθρώπινα». Και καταλήγει, υπογραμμίζοντας: «Αυτός είναι ο δρόμος που μας εκφράζει και αυτόν θα συνεχίσουμε να ακολουθούμε, με σεβασμό στον μαθητή και πίστη στην αξία της πραγματικής παιδείας».