Στα 2,55 δισ. ευρώ αποτιμάται σήμερα ο τομέας των παραχωρήσεων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σύμφωνα με έκθεση της ιταλικής Mediobanca. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει ο οίκος, οι οδικές παραχωρήσεις της κατασκευαστικής εταιρείας αποτιμώνται περίπου στα 2 δισ. ευρώ, ενώ τα 557 εκατ. φτάνουν οι παραχωρήσεις που δεν αφορούν τους οδικούς άξονες, όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, έργα διαχείρισης υδάτων και απορριμμάτων και το ΙRC στο Ελληνικό. Στο παρελθόν, η διοίκηση του Ομίλου δεν είχε κρύψει την πρόθεση της να ενοποιήσει τον τομέα των παραχωρήσεων κάτω από μια «ομπρέλα» και στην κατεύθυνση αυτή ήδη έχουν πραγματοποιηθεί οι πρώτες ενέργειες.
Σύμφωνα με την έκθεση της Mediobanca, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατατάσσεται μεταξύ των σημαντικότερων διαχειριστών αυτοκινητοδρόμων στην Ευρώπη, δίπλα σε ονόματα όπως η Vinci, η Eiffage και η Ferrovial. Παράλληλα, θεωρείται ο μεγάλυτερος “παίκτης” στην Ελλάδα, καθώς συμμετέχει —με πλειοψηφικά ή μειοψηφικά ποσοστά— σε έξι οδικούς άξονες ανά την επικράτεια. Σήμερα, το πιο σημαντικό περιουσιακό του στοιχείο του ομίλου είναι η Αττική Οδός, για το οποίο κατέβαλε τίμημα 3,2 δισ. ευρώ, στο ελληνικό Δημόσιο.
Όπως αναφέρει ο ιταλικός οίκος, η Αττική Οδός αποτελεί σήμερα ώριμο περιουσιακό στοιχείο (brownfield), με περιορισμένες ανάγκες για πρόσθετες επενδύσεις, καθώς οι βασικές υποδομές έχουν ήδη κατασκευαστεί από τον προηγούμενο παραχωρησιούχο. Οι οικονομικές προοπτικές του έργου χαρακτηρίζονται ιδιαίτερα ισχυρές, καθώς τα προβλεπόμενα EBITDA για την περίοδο 2025–2049 εκτιμώνται σε ετήσια βάση άνω των 300 εκατ. ευρώ με περιθώριο κερδοφορίας άνω του 80%. Πρόσφατα, ανακοινώθηκε και η ολοκλήρωση της εισόδου του Latsco Family Office της κ. Μαριάννας Λάτση με ποσοστό 10% στο μετοχικό κεφάλαιο της Νέας Αττικής Οδού με ένα premium 15% επί της αρχικής δεσμευτικής επένδυσης που κατέβαλε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Η πολυαναμενόμενη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, ενός εκ των σημαντικότερων οδικών αξόνων της χώρας που ανατέθηκε το 2021 στην κοινοπραξία GEK ΤΕΡΝΑ – Egis Projects (μετοχική σύνθεση 75% – 25%), για διάστημα 35 ετών αναμένεται να ολοκληρωθεί εκτός απροόπτου στα τέλη του 2025. Το τελικό ύψος του τιμήματος αναμένεται να διαμορφωθεί στα 1,3 δισ. ευρώ, με 400 εκατ. ευρώ ίδια κεφάλαια (300 εκατ. για την GEK ΤΕΡΝΑ) και 900 εκατ. ευρώ τραπεζική χρηματοδότηση. Η σύμβαση προβλέπει σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 700 εκατ. ευρώ εντός της πρώτης πενταετίας, με στόχο την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την αναβάθμιση των τεχνικών χαρακτηριστικών μέσω βαριάς συντήρησης, ανακατασκευών και τεχνολογικών επεμβάσεων.
Σε ό,τι αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), στόχος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι η έναρξη της παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο να γίνει στα τέλη του β’ ή στις αρχές του γ’ τριμήνου του έτους. Σε αυτήν τη φάση αναμένονται οι απαραίτητες εγκρίσεις από δύο ευρωπαϊκές διευθύνσεις. Παρά την πολυπλοκότητα και τις υψηλές απαιτήσεις του έργου, ο Όμιλος εμφανίζεται αισιόδοξος για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων, καθώς θεωρεί τον ΒΟΑΚ ένα απολύτως κρίσιμο έργο υποδομής για την Κρήτη και τη χώρα συνολικά.
Aκόμη, η Ολυμπία Οδός συνολικού μήκους 221 χιλιομέτρων, ο οποίος θα ενισχυθεί περαιτέρω με το κομμάτι της επέκτασης προς τον Πύργο, μήκους 76 χιλιομέτρων, κατόπιν τροποποίησης της σύμβασης παραχώρησης τον Μάρτιο του 2022. Η ολοκλήρωση των εργασιών προβλέπεται για το δεύτερο εξάμηνο του 2025, με το συνολικό κόστος του πρόσθετου επενδυτικού σκέλους να ανέρχεται στα 331 εκατ. ευρώ. Η σύμβαση παραχώρησης, που είχε αρχικά ισχύ έως το 2038, παρατάθηκε έως το 2044 στο πλαίσιο της ίδιας τροποποίησης. Οι μέτοχοι της Olympia Odos μαζι με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που κατέχει το 20%, είναι οι Vinci με 36%, η Avax με 23% και η ΑKTOR με 20%. Υπενθυμίζεται, ακόμη ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έκανε το ντεπούτο της στον χώρο των παραχωρήσεων αυτοκινητοδρόμων, περίπου πριν από δύο δεκαετίες με τη Νέα Οδός και τη Κεντρική Οδός .
Σήμερα, ο Όμιλος διαθέτει χαρτοφυλάκιο 10 παραχωρήσεων εκτός αυτοκινητοδρόμων που καλύπτουν τομείς όπως οι μεταφορές, οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας και ο τουρισμός. Το 90% της αξίας αυτής της μονάδας δραστηριοτήτων προέρχεται από δύο εμβληματικά έργα, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Κρήτης και το ΙRC (το Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα του Ελληνικού).
Τα υπόλοιπα έργα, που συνιστούν λιγότερο από το 10% της συνολικής αξίας του τομέα παραχωρήσεων, περιλαμβάνουν παραχωρήσεις:
- Διαχείρισης απορριμμάτων και υδάτων σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας,
- Ηλεκτρονικών συστημάτων εισιτηρίων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη,
- Τον λιμένα της Καβάλας στη Βόρεια Ελλάδα.
Αξιοσημείωτο είναι πως οι δραστηριότητες σε απόβλητα και εισιτήρια ανήκαν παλαιότερα στη ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή και περιήλθαν στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ μέσω της συμφωνίας πώλησης με τη Masdar, αποτελώντας μέρος της στρατηγικής ενοποίησης και επανατοποθέτησης του Ομίλου.