ΙΚΕΑ: Μειώνει τις τιμές κατά 50% στα εστιατόρια

Η ΙΚΕΑ, ο σουηδικός γίγαντας λιανικής πώλησης, στοχεύει να προσελκύσει καταναλωτές που έχουν επίγνωση του κόστους. Ανοίγει νέα καταστήματα

Tolga Oncu, COO της Ikea Retail@linkedin.com

H ΙΚΕΑ προχωρά σε μειώσεις τιμών κατά 50% , σε πολλά από τα εστιατόρια της, μοιράζει δωρεάν γεύματα και ανοίγει 58 νέα καταστήματα, σύμφωνα με όσα γράφει το CNBC.

Ειδικότερα, οι αγοραστές της IKEA θα δουν μειώσεις τιμών έως και 50% σε πολλά από τα εστιατόρια της εταιρείας σε όλο τον κόσμο, καθώς ο σουηδικός γίγαντας λιανικής πώλησης στοχεύει να προσελκύσει καταναλωτές που έχουν επίγνωση του κόστους.

Οι απότομες μειώσεις τιμών θα είναι ένα προσωρινό μέτρο που θα βοηθήσει τους καταναλωτές να «επεκτείνουν τον προϋπολογισμό τους» σε μια εποχή αυξημένης οικονομικής αβεβαιότητας και υψηλής πίεσης του κόστους ζωής, δήλωσε η εταιρεία, χωρίς να διευκρινίσει πότε θα τεθούν σε ισχύ οι μειώσεις. Η εταιρεία λιανικής πώλησης ειδών σπιτιού και επίπλων δήλωσε ότι θα προσφέρει επίσης δωρεάν γεύματα για τα παιδιά.

«Η εμπιστοσύνη των καταναλωτών έχει μειωθεί. Οι άνθρωποι κρατούν τα χρήματα που έχουν στην τσέπη τους ή στις αποταμιεύσεις τους», δήλωσε στο CNBC ο Tolga Öncü, COO της Ikea Retail.

Ο πωλητής επίπλων μείωσε τις τιμές χονδρικής κατά μέσο όρο 15% πέρυσι, επιτρέποντας στους λιανοπωλητές να μειώσουν τις τιμές για τους καταναλωτές.

Οι προσπάθειες για την ενίσχυση της προσιτής τιμής κόστισαν 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ στην εταιρεία πέρυσι, σύμφωνα με τον Öncü, ακόμη και όταν οι χαμηλότερες τιμές είδαν τα έσοδα να μειώνονται κατά περίπου 9% και τις λιανικές πωλήσεις να μειώνονται κατά 5,3%.

Η Ikea σχεδιάζει επίσης να ανοίξει 58 νέα καταστήματα παγκοσμίως κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους 2025 που λήγει τον Αύγουστο, με το πρώτο της κατάστημα στη Σεούλ – το πέμπτο στη Νότια Κορέα – να λειτουργεί από τον Απρίλιο.

Με την τόσο μεγάλη μείωση των τιμών, η Ikea πάει κόντρα στην τάση, καθώς μια σειρά από δυτικές μάρκες λιανικής πώλησης έχουν προειδοποιήσει για αυξήσεις τιμών, μετακυλίοντας στους καταναλωτές μέρος του υψηλότερου κόστους των δασμών.

Κολοσσοί του λιανεμπορίου, όπως η Walmart, η Target, η Costco και η Nike, δήλωσαν στις τελευταίες τριμηνιαίες εκθέσεις τους για τα κέρδη τους ότι έχουν ήδη αυξήσει τις τιμές ή σχεδιάζουν να το πράξουν τις επόμενες εβδομάδες.

Παρόλο που οι παγκόσμιες επιχειρήσεις ένιωσαν ανακούφιση μετά την αναστολή των σαρωτικών «αμοιβαίων» δασμών από την κυβέρνηση Τραμπ για τρεις μήνες και την επίτευξη προκαταρκτικής συμφωνίας με την Κίνα, ο διευθύνων σύμβουλος της Walmart Νταγκ ΜακΜίλον δήλωσε τον Μάιο ότι «δεν είμαστε σε θέση να απορροφήσουμε όλη την πίεση δεδομένης της πραγματικότητας των στενών περιθωρίων λιανικής πώλησης».

Αντιθέτως, η μητρική εταιρεία της IKEA επισημαίνει ότι είναι καιρός να επενδύσει στην τιμολόγηση παρά στην κερδοφορία.

Η Ikea δεν έχει «ανοσία» στους υψηλότερους δασμούς, οι οποίοι αναμένεται να τροφοδοτήσουν τον πληθωρισμό και να επιβαρύνουν την καταναλωτική εμπιστοσύνη, δήλωσε ο Öncü, αν και κατάφερε να «απορροφήσει κάπως τον αντίκτυπο και να μην μετακυλήσει τον συνολικό αντίκτυπο στους πελάτες στις ΗΠΑ».

Οι μειώσεις των τιμών αποτελούν, ωστόσο, επιτακτική ανάγκη στην Κίνα – μια βασική αγορά για την Ikea – όπου οι τοπικές επιχειρήσεις μειώνουν επιθετικά τις τιμές για να παραμείνουν ανταγωνιστικές και να προσελκύσουν πελάτες εν μέσω υποτονικής καταναλωτικής ζήτησης.

Η Ikea διαθέτει 39 καταστήματα στην Κίνα, αν και το μερίδιο των παγκόσμιων πωλήσεών της στη χώρα διολισθαίνει τα τελευταία χρόνια και διαμορφώθηκε στο 3,5% το οικονομικό έτος 2023-24.

«Η μεγάλη ζήτηση στην Κίνα θα συγκρατηθεί από τη μειωμένη καταναλωτική εμπιστοσύνη», δήλωσε ο John Mercer, επικεφαλής της παγκόσμιας έρευνας της Coresight Research. Ο Mercer επεσήμανε ότι η «οικονομική αισιοδοξία» μεταξύ των καταναλωτών με έδρα την Κίνα υποχώρησε στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο και πλέον ετών τον Μάιο.

«Θα υπάρξουν όρια στο πόσο ένας μεγάλος λιανοπωλητής μπορεί να τονώσει τη ζήτηση σε ένα αβέβαιο πλαίσιο, αλλά μια επιθετική στάση στις τιμές είναι πιθανό να στηρίξει τα κέρδη μεριδίου αγοράς καθώς οι επιφυλακτικοί καταναλωτές κάνουν λιγότερες αγορές», πρόσθεσε η Mercer.

Οι λιανοπωλητές στην Κίνα ποντάρουν πολλά στα τρόφιμα και τα ποτά ως ένα από τα λίγα τμήματα όπου οι καταναλωτές συνεχίζουν να ξοδεύουν, αν και με λιγότερη έμφαση στην αξία και το κόστος, δήλωσε μια εταιρεία μάρκετινγκ που συμβουλεύει ευρωπαϊκές μάρκες που δραστηριοποιούνται στην Κίνα.

Εκτός από την επιχείρηση τροφίμων, η Ikea επιδιώκει επίσης να επεκτείνει τη γκάμα των προϊόντων οικιακής επίπλωσης για να αξιοποιήσει τον αυξανόμενο ηλικιωμένο πληθυσμό της Κίνας.

Ο Öncü τόνισε την ανάγκη να αξιοποιηθεί η «ασημένια οικονομία» της Κίνας – ένας τομέας που παρέχει αγαθά και υπηρεσίες για άτομα άνω των 50 ετών.

Οι οικονομολόγοι εκτιμούν ότι μέχρι το 2040, περίπου το 30% του πληθυσμού της Κίνας θα είναι άνω των 60 ετών, σε σύγκριση με περίπου 15% το 2024. Ο ηλικιωμένος πληθυσμός θα αποτελέσει επίσης μια πολλά υποσχόμενη ευκαιρία για την αγορά, καθώς τείνει να είναι πιο εύρωστος οικονομικά, έχοντας συσσωρεύσει πλούτο μαζί με την οικονομική άνοδο της Κίνας.

Η σουηδική εταιρεία δήλωσε ότι σχεδίαζε επίσης να εισαγάγει νέα προϊόντα που θα απευθύνονταν στην ασιατική κουζίνα και τις ασιατικές γεύσεις, τα οποία ελπίζει ότι θα έφερναν περίπου 8 εκατομμύρια νέους πελάτες.

«Σύντομα θα λανσάρουμε το πρώτο μας φαλάφελ, προσθέτοντας αυτό το δημοφιλές φαγητό στα εστιατόριά μας και αργότερα στις σουηδικές αγορές τροφίμων», ανέφερε σε δήλωσή της η Lorena Lourido Gomez, παγκόσμια διευθύντρια τροφίμων στην Ingka Group, παγκόσμιο franchiser.