Εκατό καταγγελίες την ημέρα από φορολογούμενους για παραβάσεις και αποδείξεις

Πρόκειται για καταγγελίες που δεν περιορίζονται μόνο σε φορολογικές παραβάσεις. Ποιες περιπτώσεις περιλαμβάνουν

Απόδειξη © Eurokinissi

Κάθε 24 ώρες, περισσότερες από 100 καταγγελίες φτάνουν στην ειδική πλατφόρμα της ΑΑΔΕ από φορολογούμενους πολίτες – ανθρώπους της διπλανής πόρτας, που αρνούνται να μείνουν αμέτοχοι μπροστά στη φοροδιαφυγή, τη διαφθορά και τις παρανομίες.

Πίσω από αυτούς τους αριθμούς δεν κρύβεται απλώς μια στατιστική. Από τις αρχές του έτους μέχρι τα τέλη Αυγούστου, έχουν κατατεθεί πάνω από 24.000 καταγγελίες – ένας πραγματικός καταγγελτικός χείμαρρος που δεν δείχνει σημάδια επιβράδυνσης.

Πρόκειται για καταγγελίες που δεν περιορίζονται μόνο σε φορολογικές παραβάσεις. Περιλαμβάνουν περιστατικά λαθρεμπορίου, τελωνειακές παρανομίες, ακόμα και υποθέσεις διαφθοράς δημοσίων υπαλλήλων. Συγκεκριμένα στην πλατφόρμα καταγγελιών έχουν υποβληθεί:

  • 11.000 καταγγελίες αφορούν φορολογικές παραβάσεις (εκ των οποίων 1.300 επώνυμες),
  • 165 σχετίζονται με τελωνειακές παραβάσεις,
  • 1.835 αφορούν καταγγελίες για διαφθορά.
  • Η ψηφιακή πλατφόρμα καταγγελιών, που επιτρέπει την ανώνυμη ή επώνυμη υποβολή, έχει μετατραπεί σε όπλο στα χέρια των φορολογουμένων.

Οι πληροφορίες διαβιβάζονται αυτόματα στις αρμόδιες υπηρεσίες, ενεργοποιώντας ελέγχους που ήδη «τρέχουν» σε δεκάδες επιχειρήσεις. Αξίζει να σημειωθεί πως από την πρώτη ημέρα λειτουργίας της πλατφόρμας μέχρι σήμερα, έχουν κατατεθεί συνολικά πάνω από 59.000 καταγγελίες για φορολογικές παραβάσεις. Όλες οι καταγγελίες προωθούνται αυτόματα και με συστημικό τρόπο προς τις κατάλληλες ελεγκτικές αρχές, ανάλογα με το περιεχόμενο και τη φύση τους, προκειμένου να διεξαχθούν οι απαραίτητες έρευνες ή έλεγχοι.

Ήδη κάποιες από τις υποθέσεις που έχουν καταγγελθεί μέσω της πλατφόρμας έχουν οδηγηθεί σε ελεγκτικές ενέργειες. Οι καταγγελίες που δεν ελέγχονται εντός εξαετίας από την ημερομηνία υποβολής τους, μεταφέρονται σε ηλεκτρονικό αρχείο για ιστορικούς σκοπούς ή μελλοντική συσχέτισή τους με άλλες πληροφορίες. Σε περίπτωση που μέσα σε διάστημα δέκα ετών δεν αξιοποιηθούν με κανέναν τρόπο, διαγράφονται οριστικά από το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (Ο.Π.Σ.) Διαχείρισης Καταγγελιών. Αξίζει να σημειωθεί πως από την έναρξη λειτουργίας της πλατφόρμας έως σήμερα έχουν συνολικά κατατεθεί 59.000 καταγγελίες που αφορούν φορολογικές παραβάσεις.

Στην πρώτη γραμμή βρίσκεται και η εφαρμογή Appodixi, μέσω της οποίας περισσότεροι από 300.000 πολίτες σκανάρουν αποδείξεις, ελέγχοντας αν είναι γνήσιες ή παραποιημένες. Από την αρχή του χρόνου, έχουν υποβληθεί περίπου 11.000 αποδείξεις για έλεγχο, πολλές από τις οποίες συνοδεύονται από επώνυμες καταγγελίες. Κι αν κάποτε οι έλεγχοι ήταν αποκλειστική υπόθεση των κρατικών μηχανισμών, σήμερα ο έλεγχος έχει περάσει και στα χέρια των πολιτών, που με ένα σκανάρισμα και λίγα κλικ μπορούν να ρίξουν φως σε περίεργες  συναλλαγές. Το κράτος μάλιστα επιχειρεί να ενισχύσει αυτόν τον ρόλο, θεσμοθετώντας χρηματικά μπόνους για τους πολίτες που κάνουν επώνυμες καταγγελίες παραποιημένων αποδείξεων – με ανταμοιβή έως και 3.000 ευρώ. Αν και η σχετική υπουργική απόφαση εκκρεμεί, το μήνυμα είναι σαφές: η πολιτεία επιβραβεύει την ενεργή συμμετοχή.

Συνολικά, πάνω από 260.000 καταγγελίες και σκαναρίσματα αποδείξεων έχουν κατατεθεί τα τελευταία χρόνια. Το μεγαλύτερο μέρος αφορά επιχειρήσεις στον χώρο της εστίασης και των καυσίμων – δύο τομείς που παραδοσιακά βρίσκονται στο μικροσκόπιο. Μέσα από τις ηλεκτρονικές πλατφόρμες, την εφαρμογή Appodixi, τα POS που πλέον συνδέονται με τις ταμειακές μηχανές, αλλά και τα δεδομένα του myDATA, η φορολογική διοίκηση χτίζει ένα πολυεπίπεδο δίχτυ ελέγχου.