Μπλόκο στα πλαστά τιμολόγια με την ηλεκτρονική τιμολόγηση, ποιες επιχειρήσεις εντάσσονται πρώτες

Η ηλεκτρονική τιμολόγηση μπαίνει στη ζωή των επιχειρηματιών. Πώς θα λειτουργήσει και ποιους αφορά σε πρώτη φάση

Ηλεκτρονικό τιμολόγιο © freepik.com/

Σε τροχιά υποχρεωτικής εφαρμογής εισέρχεται η ηλεκτρονική τιμολόγηση και εντός των επόμενων ωρών αναμένεται η έκδοση των σχετικών αποφάσεων για τις υπόχρεες επιχειρήσεις.

Η αρχή θα γίνει με τις επιχειρήσεις που εμφανίζουν υψηλό κύκλο εργασιών, ενώ σταδιακά το μέτρο θα επεκταθεί και στις μικρότερες επιχειρήσεις. Πρόκειται για μια ουσιαστική μεταρρύθμιση, με σαφή στόχο τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και της έκδοσης εικονικών και πλαστών τιμολογίων, τα οποία εξακολουθούν να κυκλοφορούν στην αγορά.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει ήδη ανάψει το «πράσινο φως» από τον περασμένο Απρίλιο, επισημαίνοντας ότι το μέτρο θα επιτρέψει την σε πραγματικό χρόνο διαβίβαση των δεδομένων τιμολόγησης στην πλατφόρμα myDATA της ΑΑΔΕ. Έτσι, η Φορολογική Διοίκηση θα έχει άμεση και σαφή εικόνα των συναλλαγών, διευκολύνοντας την ταχεία ανίχνευση περιπτώσεων μη υποβολής ή εσφαλμένης υποβολής ΦΠΑ.

Επιπλέον, η ηλεκτρονική τιμολόγηση αναμένεται να συμβάλει καθοριστικά στην αντιμετώπιση της κυκλικής ή αλυσιδωτής απάτης, μειώνοντας τον χρόνο ταυτοποίησης των εμπλεκόμενων μερών.

Πώς θα λειτουργεί το νέο σύστημα

Με βάση το σχέδιο, οι επιχειρήσεις θα αποστέλλουν τα δεδομένα των συναλλαγών τους σε πιστοποιημένο πάροχο, ο οποίος θα εκδίδει το ηλεκτρονικό τιμολόγιο. Το τιμολόγιο αυτό θα αποστέλλεται αυτόματα τόσο στον εκδότη όσο και στον παραλήπτη, ενώ ταυτόχρονα θα ενημερώνεται και η πλατφόρμα myDATA σε πραγματικό χρόνο.

Έτσι, η ΑΑΔΕ θα μπορεί να παρακολουθεί με ακρίβεια τον συνολικό ημερήσιο όγκο συναλλαγών και να υπολογίζει τον αναλογούντα ΦΠΑ. Για παράδειγμα, σε μια μέρα μπορεί να καταγραφούν συναλλαγές ύψους 250 εκατ. ευρώ, με ΦΠΑ που αγγίζει τα 50 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τον συντελεστή.

Ήδη περίπου 36.000 επιχειρήσεις στην Ελλάδα εφαρμόζουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση, επωφελούμενες από τα φορολογικά κίνητρα που έχει θεσπίσει το υπουργείο Οικονομικών. Τα κίνητρα αυτά είναι διαθέσιμα σε όλες τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες που εκδίδουν αποκλειστικά ηλεκτρονικά τιμολόγια μέσω πιστοποιημένου παρόχου, τα οποία διαβιβάζονται απευθείας στην πλατφόρμα myDATA.

Η εφαρμογή του νέου συστήματος θα διευκολύνει επίσης την αυτόματη προσυμπλήρωση των δηλώσεων ΦΠΑ, ενώ θα επιτρέψει στους φορολογούμενους να εκπληρώνουν πολλαπλές φορολογικές υποχρεώσεις ταυτόχρονα, μειώνοντας λάθη και διοικητικά κόστη.

Για τις επιχειρήσεις που θα υιοθετήσουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση, πριν από την υποχρεωτική εφαρμογή της, προβλέπονται σημαντικά κίνητρα:

  • Έκπτωση 100% της δαπάνης για την προμήθεια τεχνικού εξοπλισμού και λογισμικού, αποσβέσιμη στο έτος πραγματοποίησης, προσαυξημένη κατά 100%.
  • Αναγνώριση και προσαύξηση 100% της δαπάνης για την παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση τιμολογίων για το πρώτο ημερολογιακό έτος εφαρμογής.
  • Τα κίνητρα ισχύουν για δαπάνες που πραγματοποιούνται από το φορολογικό έτος 2025 και μετά, υπό την προϋπόθεση ότι οι ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις έχουν υποβάλει δήλωση συμμετοχής στην ηλεκτρονική τιμολόγηση.

H ανακοίνωση της ΑΑΔΕ για την ηλεκτρονική τιμολόγηση

Από 2/2/2026 ξεκινά η υποχρεωτική χρήση ηλεκτρονικής τιμολόγησης για συναλλαγές μεταξύ επιχειρήσεων (Β2Β), ενώ, παράλληλα, παρέχονται ισχυρά κίνητρα για την πρόωρη ένταξη των επιχειρήσεων στο νέο σύστημα.

Οι σχετικές ρυθμίσεις θεσπίζονται με σειρά αποφάσεων του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργου Κώτσηρα και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή.

Η υποχρέωση αφορά στην έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων σε κάθε πώληση αγαθών και παροχή υπηρεσιών μεταξύ επιχειρήσεων στην Ελλάδα, καθώς και προς επιχειρήσεις τρίτων χωρών (εκτός ΕΕ). Για τις πωλήσεις σε επιχειρήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων παραμένει προαιρετική. Εφόσον η αλλοδαπή επιχείρηση δεν αποδέχεται το ηλεκτρονικό τιμολόγιο, αυτό μπορεί να αποσταλεί με εναλλακτικό τρόπο.

Για τις συναλλαγές μεταξύ ημεδαπών επιχειρήσεων, η αποδοχή των ηλεκτρονικών τιμολογίων από τη λήπτρια επιχείρηση είναι υποχρεωτική. Αντίθετα, δεν υπάρχει υποχρέωση αποδοχής ηλεκτρονικού τιμολογίου από την ημεδαπή επιχείρηση στην περίπτωση συναλλαγών με επιχειρήσεις της αλλοδαπής (εντός ΕΕ ή τρίτων χωρών).

Κάθε επιχείρηση μπορεί να εκπληρώσει την υποχρέωση αυτή επιλέγοντας είτε:

  • υπηρεσίες Παρόχου Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων,
  • τη δωρεάν εφαρμογή της ΑΑΔΕ, timologio και τη δωρεάν εφαρμογή για κινητές συσκευές myDATAapp, οι οποίες προσφέρουν ισοδύναμη λύση και καλύπτουν, χωρίς κόστος, και τις περιπτώσεις έκδοσης ηλεκτρονικών τιμολογίων που αφορούν σε δημόσιες συμβάσεις.

Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής

Η Κοινή Απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Γιώργου Κώτσηρα και του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων, Γιώργου Πιτσιλή προβλέπει δύο περιόδους υλοποίησης, καθώς και μεταβατικό χρονικό διάστημα, ώστε οι επιχειρήσεις να προσαρμοστούν ομαλά στη νέα διαδικασία:

Α’ Περίοδος Μεγάλες επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ (1.000.000 €) για το φορολογικό έτος 2023

  • 2/2/2026 : Έναρξη υποχρεωτικής εφαρμογής
  • 2/2 – 31/3/2026: Χρονικό διάστημα σταδιακής εφαρμογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης, με παράλληλη χρήση προγραμμάτων διαχείρισης επιχειρήσεων (εμπορικό /λογιστικό, ERP) ή της ειδικής φόρμας καταχώρησης.

Οι υπόχρεες επιχειρήσεις οφείλουν να υποβάλουν Δήλωση Έναρξης Ηλεκτρονικής Έκδοσης Στοιχείων ή Δήλωση Χρήσης της Εφαρμογής timologio και να ξεκινήσουν την έκδοση ηλεκτρονικών τιμολογίων εντός του συγκεκριμένου τριμήνου.

Β’ Περίοδος – Λοιπές επιχειρήσεις

  • 1/10: Έναρξη υποχρεωτικής εφαρμογής
  • 1/10 – 31/12: Χρονικό διάστημα σταδιακής προσαρμογής.

Κίνητρα πρόωρης ένταξης

Με Απόφαση του Διοικητή ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, όσες επιχειρήσεις επιλέξουν να εφαρμόσουν την ηλεκτρονική τιμολόγηση δύο μήνες νωρίτερα από την εκάστοτε προθεσμία, (δηλαδή έως 1/12/2025 για την πρώτη περίοδο και έως 3/8/2026 για τη δεύτερη περίοδο εφαρμογής της ηλεκτρονικής τιμολόγησης αντίστοιχα), απολαμβάνουν:

  • πλήρη και προσαυξημένη κατά 100% απόσβεση της δαπάνης για τεχνικό εξοπλισμό και λογισμικό, στο έτος αγοράς,
  • 100% προσαύξηση της δαπάνης για παραγωγή, διαβίβαση και ηλεκτρονική αρχειοθέτηση ηλεκτρονικών τιμολογίων για τους πρώτους δώδεκα (12) μήνες έκδοσης.

Η εισαγωγή της υποχρεωτικής ηλεκτρονικής τιμολόγησης αποτελεί σταθμό στην προσπάθεια ψηφιοποίησης της οικονομίας και αναμένεται να προσφέρει σημαντικά οφέλη, όπως:

  • Μείωση της απώλειας ΦΠΑ και περιορισμό της έκδοσης εικονικών φορολογικών στοιχείων.
  • Σημαντική διευκόλυνση των επιχειρήσεων κατά την εκπλήρωση των δηλωτικών τους υποχρεώσεων, χάρη στην απλοποίηση της διαβίβασης δεδομένων στην ψηφιακή πλατφόρμα myDATA και την προσυμπλήρωση των δηλώσεων ΦΠΑ και του εντύπου Ε3.
  • Ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων και μείωση του διαχειριστικού κόστους (κόστος έκδοσης, αποστολής & αποθήκευσης τιμολογίων, μείωση απωλειών τιμολογίων, λάθη χειροκίνητης καταχώρισης, διενέξεις με αντισυμβαλλόμενους).

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να απευθύνονται στην Εξυπηρέτηση Φορολογουμένων της ΑΑΔΕ, my1521:

  • Τηλεφωνικά στο 1521, εργάσιμες ημέρες από 7.00 έως 20:00.
  • Ψηφιακά στο my1521, 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα.