Ακίνητα: Τέλος οι καθυστερήσεις στις μεταβιβάσεις, προθεσμία 60 ημερών στην Εφορία για τους ελέγχους

Τι αλλάζει στις δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων, οι νέες προθεσμίες και ο έλεγχος εντός 60 ημερών από την ΑΑΔΕ

Επιστροφή ενοικίου, ακίνητα © eurokinissi

Σε αυστηρή προθεσμία 60 ημερών θα πρέπει πλέον να ανταποκρίνονται οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ για τον έλεγχο των δηλώσεων φόρου μεταβίβασης ακινήτων, έπειτα από την ανάρτηση της συμβολαιογραφικής πράξης στην πλατφόρμα myPROPERTY. Η απόφαση του Διοικητή της Αρχής, Γιώργου Πιτσιλή, έρχεται να θεσπίσει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, με στόχο τη μείωση της γραφειοκρατίας και την ταχύτερη εξυπηρέτηση φορολογουμένων και επαγγελματιών.

Η δήλωση φόρου μεταβίβασης ακινήτου υποβάλλεται πλέον ψηφιακά (εκτός εξαιρέσεων), μέσω της εφαρμογής myPROPERTY, από τον υπόχρεο ή τον νόμιμο εκπρόσωπό του, με χρήση των προσωπικών του κωδικών TAXISnet. Η σύνταξη της δήλωσης γίνεται από πιστοποιημένο συμβολαιογράφο, ο οποίος καταγράφει την περιγραφή και κατάσταση του ακινήτου, τις σχετικές μεταβολές (σύσταση, τροποποίηση ή κατάργηση οριζόντιων/καθέτων ιδιοκτησιών), καθώς και την αξία του -είτε με Φύλλα Υπολογισμού Αξίας Ακινήτων (Φ.Υ.Α.Α.) είτε με εκτίμηση αγοραίας αξίας για ακίνητα εκτός αντικειμενικού προσδιορισμού.

Χρονοδιάγραμμα και έλεγχος

  • Εντός 10 εργάσιμων ημερών από την υποβολή, η δήλωση παραλαμβάνεται από την αρμόδια ΔΟΥ και εκδίδεται η πράξη διοικητικού προσδιορισμού του φόρου.
  • Για ακίνητα εκτός ΑΠΑΑ, η πράξη εκδίδεται μετά τον προσδιορισμό προσωρινής αξίας από την αρμόδια τοπικά ΔΟΥ.
  • Δηλώσεις που υποβάλλονται σε λάθος ΔΟΥ/ΚΕΦΟΚ διαβιβάζονται εντός 3 εργάσιμων ημερών στην αρμόδια υπηρεσία, με ταυτόχρονη ενημέρωση του υπόχρεου.
  • Εντός 60 ημερών, η ΑΑΔΕ ελέγχει την ακρίβεια των δηλωθέντων και τη συμφωνία με τη συμβολαιογραφική πράξη.
  • Σε περίπτωση ελλείψεων ή σφαλμάτων, ο φορολογούμενος καλείται εντός 15 ημερών να προσκομίσει τα απαιτούμενα ή να υποβάλει τροποποιητική δήλωση.
  • Αν δεν ανταποκριθεί, εκδίδεται άμεσα εντολή ελέγχου, η οποία ολοκληρώνεται υποχρεωτικά εντός 60 ημερών από την έκδοσή της.

Ποιες δηλώσεις υποβάλλονται ψηφιακά στην εφαρμογή myPROPERTY

  • Αρχικές δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων, σε περιοχές εντός αντικειμενικού συστήματος (ΑΠΑΑ), εφόσον:
  1. Αφορούν τη σύσταση, τροποποίηση ή κατάργηση σύστασης οριζόντιων και κάθετων ιδιοκτησιών, με ή χωρίς κτίσματα,
  2. πραγματοποιείται μεταβίβαση εμπράγματου δικαιώματος, διανομή, ανταλλαγή, συνένωση ακινήτων και
  3. προκύπτει υποχρέωση καταβολής φόρου.
  • Αρχικές δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων, οι οποίες αφορούν τη σύσταση ή τροποποίηση σύστασης ή κατάργηση σύστασης οριζόντιων ή κάθετων ιδιοκτησιών με ή χωρίς κτίσματα, για ακίνητα εκτός συστήματος αντικειμενικών αξιών, ανεξάρτητα από την υποχρέωση καταβολής φόρου.
  • Οι δηλώσεις για τη ματαίωση σύνταξης της συμβολαιογραφικής πράξης σύστασης, ή τροποποίησης σύστασης ή κατάργησης σύστασης οριζόντιων ή κάθετων ιδιοκτησιών, εφόσον οι αρχικές έχουν υποβληθεί μέσω της ψηφιακής εφαρμογής «Δήλωση φόρου μεταβίβασης ακινήτων μέσω ΔΟΥ/ΚΕΦΟΚ».

 Σημειώνεται ότι εφόσον προκύψει διαφωνία ο συμβολαιογράφος μπορεί να προχωρήσει στην ακύρωση της δήλωσης φόρου μεταβίβασης. Συγκεκριμένα, ο συμβολαιογράφος επιλέγει από την εφαρμογή «Ακύρωση Δήλωσης λόγω μη σύνταξης συμβολαίου», όταν για συγκεκριμένη δήλωση δεν έχει συνταχθεί σχετικό συμβόλαιο και δεν έχει καταχωρίσει τον αριθμό και την ημερομηνία συμβολαίου στην εφαρμογή.

Η ακυρωτική δήλωση δρομολογείται στην αρμόδια υπηρεσία, όπου θα γίνει επεξεργασία της και θα παραληφθεί από υπάλληλό της. Αφού ο υπάλληλος της αρμόδιας υπηρεσίας εγκρίνει την ακυρωτική δήλωση, θα δημιουργήσει το σχετικό έγγραφο/αποδεικτικό (ΑΦΕΚ), ώστε σε περίπτωση που έχει πληρωθεί ο φόρος να μπορεί να επιστραφεί στον φορολογούμενο.