Γιατί 7 στις 10 προσφυγές απορρίπτονται από την Εφορία

Ο δύσκολος δρόμος της δικαίωσης για φορολογούμενους που αμφισβητούν φόρους και πρόστιμα. Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΑΑΔΕ για τις προσφυγές

Φορολογία © 123rf.com

Απορρίφθηκε από τη Διεύθυνση Επίλυσης Φορολογικών το 69,57% των προσφυγών που έγιναν από φορολογούμενους και επιχειρήσεις στο πρώτο τετράμηνο του έτους, οι οποίοι αμφισβήτησαν φόρους που τους επιβλήθηκαν, καθώς και τα πρόστιμα που προκαλούν οι παραβάσεις τους. Πολλοί από αυτούς συνέχισαν τις προσφυγές τους στα διοικητικά δικαστήρια, καθώς θεωρούν ότι έχουν αδικηθεί.

Συγκεκριμένα, περισσότεροι από 1.139 στο πρώτο τετράμηνο του έτους αναζήτησαν το δίκιο τους στη Δικαιοσύνη. Από τις προσφυγές που έχουν υποβληθεί, πολλές αφορούν προσφυγές επαγγελματιών, οι οποίοι αμφισβητούν τη συνταγματικότητα του τεκμαρτού τρόπου υπολογισμού του φορολογητέου εισοδήματος. Eκατοντάδες είναι και οι προσφυγές για τις οποίες η αρμόδια διεύθυνση δεν πρόλαβε να εκδώσει απόφαση και πολλοί αμφισβητούν τον φόρο που τους καταλογίστηκε με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης.

Η αύξηση του ποσοστού των απορριφθέντων υποθέσεων είναι αποτέλεσμα των βελτιωμένων αποφάσεων από πλευράς διοίκησης, αλλά και των ορθών πρακτικών από τον ελεγκτικό μηχανισμό, που δεν αφήνουν περιθώρια αμφισβητήσεων στις περισσότερες περιπτώσεις. Ένας ακόμα λόγος που απορρίπτονται οι προσφυγές είναι ότι η Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών λειτουργεί ως ένα μικρό δικαστήριο, ακολουθώντας τις ίδιες διαδικασίες με τα διοικητικά δικαστήρια.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), στο διάστημα Ιανουαρίου – Απριλίου υποβλήθηκαν 2.913 προσφυγές. Από αυτές εξετάστηκαν οι 1.971 προσφυγές από φορολογούμενους και επιχειρήσεις. Από τις υποθέσεις αυτές δεκτές έγιναν εν όλω ή εν μέρει 577 υποθέσεις. Οι υπόλοιπες 1.370 απορρίφθηκαν, ενώ 15 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς, καθώς εξέπνευσε η προθεσμία για να εξεταστούν. Επίσης, 9 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν από τη διαδικασία.

Από την επεξεργασία των στοιχείων της ΑΑΔΕ προκύπτει επίσης ότι από το 2013 (χρονιά που ξεκίνησε τη δραστηριότητα της η ΔΕΔ) έχουν υποβληθεί 96.162 προσφυγές. Από το σύνολο των υποθέσεων εξετάστηκαν οι 91.676. Δεκτές έγιναν εν όλω ή εν μερει οι 22.785 υποθέσεις, ενώ απορρίφθηκαν οι 50.003. Επίσης, 664 φορολογούμενοι παραιτήθηκαν από τη διαδικασία, ενώ 15.082 υποθέσεις απορρίφθηκαν σιωπηρώς, καθώς εξέπνευσε η προθεσμία για να εξεταστούν. Ουσιαστικά, το 24,8% των υποθέσεων είχε θετική έκβαση για τους φορολογούμενους και τις επιχειρήσεις. Σημειώνεται από το σύνολο των προσφυγών οι 37.262 έχουν φθάσει στα δικαστήρια.

Ηλεκτρονικά οι προσφυγές για αμφισβήτηση φόρων και προστίμων

Διευκρινίζεται ότι όσοι θέλουν να προσφύγουν στη Διεύθυνση Επίλυσης Διαφορών μπορούν να το κάνουν ηλεκτρονικά. Δηλαδή, οι φορολογούμενοι έχουν τη δυνατότητα να υποβάλλουν ηλεκτρονικά τις προσφυγές τους προς την Εφορία για λάθη και παραλείψεις στους ελέγχους.

Προσοχή! Ο υπόχρεος ταυτόχρονα με την υποβολή της ενδικοφανούς προσφυγής συνυποβάλλει στην αρμόδια φορολογική αρχή και τα συνημμένα έγγραφα και δικαιολογητικά, τα οποία υποβάλλονται μόνο σε ψηφιακή μορφή (αρχεία .pdf ή .zip) μέσω της εφαρμογής. Η ψηφιακή υποβολή ενδικοφανούς προσφυγής πραγματοποιείται μέσω του δικτυακού τόπου της ΑΑΔΕ, με τη χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του TAXISnet.

Επίσης, όταν ο υπόχρεος είναι νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα, σε περίπτωση που η ενδικοφανής προσφυγή υποβάλλεται ψηφιακά από τον νόμιμο εκπρόσωπό τους, τότε η υποβολή γίνεται με χρήση των προσωπικών κωδικών πρόσβασης του τελευταίου. Η ενδικοφανής προσφυγή πρέπει να αναφέρει:

  • τα ακριβή στοιχεία του υποχρέου,
  • την προσβαλλόμενη πράξη,
  • τους λόγους, τους ισχυρισμούς και τα έγγραφα στα οποία ο υπόχρεος βασίζει το αίτημά του και
  • τη διεύθυνση στην οποία θα πραγματοποιούνται οι κοινοποιήσεις των αποφάσεων, των πράξεων και των λοιπών εγγράφων της Διεύθυνσης Επίλυσης Διαφορών, τη διεύθυνση του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και τα εν γένει στοιχεία επικοινωνίας του υποχρέου.