Εικονικός κολοσσός με… 1 δισ.: Πώς η ΑΑΔΕ αποκάλυψε απόπειρα απάτης μέσω του ΓΕΜΗ

«Εταιρεία-μαϊμού με "χρυσό" κεφάλαιο: Ο ρόλος του ΓΕΜΗ και της ΑΑΔΕ» - Το τέχνασμα μιας αλλοδαπής υπηκόου, που προχώρησε στη σύσταση ΙΚΕ

Ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής © ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ /EUROKINISSI

Μια υπόθεση που ξεπερνά τα όρια της φαντασίας αποκαλύφθηκε πρόσφατα από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς της ΑΑΔΕ, αναδεικνύοντας την ανάγκη για στενότερη διαλειτουργικότητα μεταξύ του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ) και της φορολογικής διοίκησης.

Στο επίκεντρο της υπόθεσης βρέθηκε μια αλλοδαπή υπήκοος, η οποία προχώρησε στη σύσταση Ιδιωτικής Κεφαλαιουχικής Εταιρείας (ΙΚΕ), δίνοντάς της όνομα σχεδόν πανομοιότυπο με αυτό γνωστής πολυεθνικής. Στόχος της: να δημιουργήσει την εντύπωση ότι πρόκειται για θυγατρική του διεθνούς κολοσσού.

Το τέχνασμα δεν σταμάτησε εκεί. Κατέθεσε στο ΓΕΜΗ έγγραφο που εμφάνιζε μετοχικό κεφάλαιο εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ (σχεδόν 1 δισ. ευρώ) – ποσό ικανό να προκαλέσει εντυπώσεις και να παρασύρει ανυποψίαστους καταναλωτές και συναλλασσόμενες επιχειρήσεις. Εφόσον κάποιος αναζητούσε πληροφορίες στο ΓΕΜΗ, όλα έδειχναν «νομότυπα». Στην πραγματικότητα όμως, το ποσό αυτό δεν είχε κατατεθεί ποτέ, ενώ η υποτιθέμενη σχέση με την πολυεθνική ήταν πλήρως ανυπόστατη.

Η υπόθεση αποκαλύφθηκε έγκαιρα χάρη σε διασταυρώσεις στοιχείων και η αλλοδαπή γυναίκα απελάθηκε από τη χώρα – πιθανότατα για περισσότερους από έναν λόγους.

Η συγκεκριμένη υπόθεση ήταν μία μόνο από τις πολλές που έρχονται στην επιφάνεια, αποδεικνύοντας πως ορισμένοι επιχειρούν να εκμεταλλευτούν κενά στο θεσμικό πλαίσιο, χρησιμοποιώντας ακόμα και επίσημες κρατικές πλατφόρμες όπως το ΓΕΜΗ για να προσδώσουν κύρος σε εικονικές εταιρείες.

Για την αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων εν τη γενέσει τους, θεσπίζεται πλέον νέο πρωτόκολλο ελέγχου. Η ΑΑΔΕ θα αποκτά σε πραγματικό χρόνο μέσω διαλειτουργικότητσς, πρόσβαση στο πιστοποιητικό κεφαλαίου κάθε νεοϊδρυθείσας εταιρείας ή εταιρείας που αυξάνει το κεφάλαιό της.

Η διαδικασία αλλάζει: αντί για ένα απλό PDF, θα συμπληρώνεται ηλεκτρονική φόρμα με τα πλήρη στοιχεία του φυσικού προσώπου που εισφέρει το κεφάλαιο, τον ΑΦΜ του, και τον τρόπο καταβολής των χρημάτων (μετρητά ή τραπεζική κατάθεση). Η νέα φόρμα θα λειτουργεί ως «αντικλείδι» για διασταύρωση και ελεγκτικούς σκοπούς, αποτρέποντας φαινόμενα νομιμοφάνειας και κακόβουλης παραπλάνησης. Παράλληλα τα στοιχεία θα χρησιμοποιούνται από την ΑΑΔΕ για την προσυμπλήρωση του σχετικό ποσού στο έντυπο της φορολογικής δήλωσης (Ε1), αλλά και για να ελεγχθεί η προέλευση του καθώς αποτελεί τεκμήριο.

Τις προηγούμενες μέρες το θέμα της διαλειτουργικότητας μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων της ΑΑΔΕ και του Γενικού Εμπορικού Μητρώου (ΓΕΜΗ) βρέθηκε στο επίκεντρο της συνάντησης μεταξύ του προέδρου της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος (ΚΕΕΕ), Γιάννη Βουτσινά, και του διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), Γιώργου Πιτσιλή.

Στη συνάντηση επιβεβαιώθηκε η πρόοδος στη λειτουργία της υφιστάμενης διασύνδεσης από το ΓΕΜΗ προς την ΑΑΔΕ ενώ οι δύο πλευρές συζήτησαν περαιτέρω βήματα συνεργασίας σε έξι βασικούς άξονες:

  • Επέκταση της διασύνδεσης για ΕΠΕ και ΙΚΕ, με στόχο την αποστολή στοιχείων εταίρων και διαχειριστών προς την ΑΑΔΕ
  • Διερεύνηση της δυνατότητας διαλειτουργίας και για Ομόρρυθμες (ΟΕ) και Ετερόρρυθμες Εταιρείες (ΕΕ)
  • Υιοθέτηση αρχιτεκτονικής event-driven, για την άμεση ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των δύο συστημάτων με βάση κρίσιμα γεγονότα όπως η συγκέντρωση κεφαλαίου
  • Αξιοποίηση επιλεγμένων πεδίων των οικονομικών καταστάσεων για τη διευκόλυνση ελέγχων και τη βελτίωση της ποιότητας των στοιχείων
  • Διερεύνηση διασύνδεσης και από την ΑΑΔΕ προς το ΓΕΜΗ, διαμορφώνοντας ένα πλαίσιο αμφίδρομης διαλειτουργικότητας
  • Υποστήριξη της διαδικασίας εκκαθάρισης των μητρώων, με στόχο την απλοποίηση και αυτοματοποίηση των σχετικών βημάτων

Η συνεργασία μεταξύ της ΚΕΕΕ και της ΑΑΔΕ επιδιώκει τη συνεχή ψηφιακή αναβάθμιση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στη χώρα. Τα αναμενόμενα οφέλη αφορούν στη μείωση της γραφειοκρατίας, την ενίσχυση της αξιοπιστίας, της ταχύτητας και της ασφάλειας των διαδικασιών, τη βέλτιστη αξιοποίηση των δημόσιων πόρων, καθώς και τη συνολική αναβάθμιση της εμπειρίας πολιτών και επιχειρήσεων στις συναλλαγές τους με το κράτος.